Komunikaty PR

Kolekcja Uniechowskich

2021-02-02  |  11:45
Biuro prasowe

Niezwykłe mieszkanie na poddaszu kryjące w sobie prawdziwe skarby i perły sztuki użytkowej i rzemiosła. Już 9 lutego wylicytować można będzie przedmioty z kolekcji Felicji i Antoniego Uniechowskich. Przez apartament kolekcjonerki i historyczki sztuki oraz znanego rysownika przewijały się latami najważniejsze osobowości i osobistości polskiej kultury, zostawiając za sobą ślady w postaci niezwykłych przedmiotów. 

Mahoniowy stół, francuski fotel i ona – Felicja Uniechowska. Jak wspomina Piotr Korduba, historyk sztuki, który odwiedział kolekcjonerkę w ostatnich latach jej życia, na ścianach znajdowały się fragmenty XVII-wiecznych gobelinów, skromna, ale XVIII-wieczna narożna szafka wypełniona fajansem, orientalny parawan i główny bohater tego pokoju – malowana na czerwono szafa stojącego zegara. Wszystkie te przedmioty zgromadzone zostały w jednym mieszkaniu na warszawskim Starym Mieście. Już od 29 stycznia stycznia oglądać je można będzie na wystawie przedaukcyjnej „Moje hobby to mieszkanie. Kolekcja Felicji i Antoniego Uniechowskich”. 

Jak pisał wybitny artysta, przyjaciel rodziny – Franciszek Starowieyski – Antoni lubował się w rzeczach monumentalnych, Felicja natomiast w fajansach czy drobnych srebrach. „Całość ich zbiorów to piękny zestaw, najbardziej cywilizowana kolekcja z tych, które widziałem”. Felicja Uniechowska przywiązywała wagę nie tylko do postaci, które z przedmiotami się wiązały, ale też okolicznościami ich pozyskania. Wyciągała z pamięci niesamowite sytuacje, ludzi, adresy, z którymi w swych poszukiwaniach się stykała, a których aura dopełniała dzieje przedmiotów. Od lat 60. XX wieku prowadziła niezwykle popularną rubrykę „Moje hobby to mieszkanie” w czasopiśmie „Ty i ja”. Doradzała w nim, jak niebanalnie mieszkać i z pomysłem aranżować swoje cztery kąty.

Jednymi z najciekawszych obiektów są meble. To m.in. gdańska kanapa z przełomu XVII i XVIII wieku, wykonana z drewna bukowego i obita zieloną tapicerką. Wrażenie robi również angielski mahoniowy stół z końca XVIII wieku czy drewniane łóżko z niezwykle zdobnymi nóżkami w kształcie łabędzi. Całość dopełnia orientalny, stojący zegar z chińskimi malunkami. Na wystawie i aukcji zobaczyć można będzie również wyroby z Ćmielowa, porcelanowe naczynia i figurki, a także dzieła artystów takich jak Franciszek Starowieyski czy Nikifor. 9 lutego zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

Z kolei w sobotę, 30 stycznia o godzinie 14 zapraszamy na spotkanie online z Piotrem Kordubą,  z którym rozmawiać będziemy o Felicji Uniechowskiej i zgromadzonej przez nią kolekcji. Profesor Piotr Korduba jest dyrektorem Instytutu Historii Sztuki UAM, zajmuje się kulturą zamieszkiwania, rzemiosła artystycznego i designu. Rozmowę oglądać można będzie na profilu DESA Unicum na Facebooku i na stronie internetowej.

https://www.facebook.com/DesaUnicumWarszawa

 

Równolegle z wystawą „Moje hobby to mieszkanie” trwać będzie aukcja online „Obrazy niebanalne. Wycinanki i wyszywanki z kolekcji Felicji i Antoniego Uniechowskich”, na której wystawionych zostanie około 40 dekoracji wycinanych z papieru oraz wyszywanych na tkaninie. Popularne w XVIII i XIX wieku nietuzinkowe obrazki, przez lata gromadzone przez Felicję Uniechowską zdobiły jedno z pomieszczeń w mieszkaniu na warszawskim Starym Mieście. Aukcja wystartuje 22 stycznia i potrwa do 10 lutego.

Wystawa „Moje hobby to mieszkanie. Kolekcja Felicji i Antoniego Uniechowskich”: 29 stycznia – 9 lutego 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Aukcja Moje hobby to mieszkanie. Kolekcja Felicji i Antoniego Uniechowskich”: 9 lutego 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

 

https://desa.pl/pl/aukcje/moje-hobby-to-mieszkanie-kolecja-antoniego-i-felicji-uniechowsk/

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.