Komu emeryci przekażą wygraną na loterii? Rodzinie.
Co zrobiłby polski senior, gdyby wygrał na loterii? Pomógł rodzinie, wyjechał w podróż, wyremontował mieszkanie i odłożył trochę do skarpety. To wyniki najnowszego badania opinii Funduszu Hipotecznego DOM.[1]
Chociaż polskie emerytury należą do najniższych w Europie, a seniorzy są jedną z najbardziej zadłużonych grup społecznych, to pomoc finansowa rodzinie i bliskim jest dla emerytów kluczowa. Z najnowszego badania opinii Funduszu Hipotecznego DOM wynika, że senior, który wygrałby na loterii przeznaczyłby te pieniądze przede wszystkim na pomoc rodzinie (tak odpowiedziało 30 proc. ankietowanych). Emeryci wydaliby też na przyjemności, w tym podróżowanie (24 proc.), remont mieszkania (10 proc.), spłatę długów (7 proc.) albo poczyniliby inwestycje (4 proc.). Co dziesiąty odłożyłby wygrane pieniądze, by mieć więcej oszczędności, a 7 proc. zdecydowałoby się na filantropię i oddałoby środki potrzebującym.[2]
Seniorzy radzą sobie sami
Połowa emerytów rozmawia z bliskimi na temat problemów finansowych (52 proc.), a druga połowa tego nie robi (48 proc.).[3] Co trzeci senior deklaruje wręcz, że nie ma problemów finansowych (30 proc.), co trzeci przyznaje, że nie chce narzekać, bo i tak wie, że musi sobie poradzić sam (26 proc.). Wśród osób starszych panuje niechęć do obarczania innych swoimi problemami (26 proc.) oraz przekonanie, że narzekanie może być sygnałem, że sobie nie radzą w życiu – tak twierdzi co dziesiąty ankietowany. Co dziesiąty wstydzi się też, że z powodu problemów finansowych jest gorszy.
Kto powinien pomagać emerytom?
Co ciekawe, tylko 5 proc. seniorów twierdzi, że dzieci i wnuki powinny pomagać (także finansowo) osobom starszym. Większość ankietowanych uważa, że ta pomoc powinna płynąć od Państwa (60 proc.). Co piąty deklaruje, że osoby starsze muszą radzić sobie same, a więc nikt nie powinien być odpowiedzialny za wspieranie ich (21 proc.).
[1] Badanie opinii Funduszu Hipotecznego DOM (ankiety telefoniczne) przeprowadzone w lutym 2023. P=298.
[2] Tamże.
[3] Tamże.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.