Lidl Polska zachęca do bycia artystą niemarnowania
Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Świadomości nt. Strat i Marnotrawstwa Żywności ONZ, sieć handlowa Lidl Polska zachęca klientów do bycia artystami. A konkretnie – artystami niemarnowania. Firma rozpoczęła właśnie drugą edycję kampanii „Sztuka niemarnowania”, w której dzieli się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi ratowania produktów spożywczych. Partnerami akcji są Caritas Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności.
Każdego roku 377 tys. ton pomidorów trafia do śmietnika. To tak, jakby zmarnować 90 km2 ziemi uprawnej, 57 mld litrów wody oraz 7 mln godzin pracy. Z kolei, patrząc pod kątem emisji, uwalniamy do atmosfery tyle gazów, co 55 tys. aut w ciągu roku – aż 312 tys. ton (dane EPRS).
Czy zmiana jest możliwa? Tak, ale tylko wspólnymi siłami. W drugiej edycji kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania” Lidl Polska wraz z partnerami – Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności – zachęca do bycia artystą i uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste. W tym celu dzieli się z klientami praktycznymi wskazówkami.
Po pierwsze – planowanie
Życie w duchu zero waste zaczyna się w głowie. Nauka dobrych nawyków nie musi być trudna. Ważne są m.in. przygotowania do zakupów.
- W pierwszej kolejności należy zaplanować posiłki oraz składniki, jakich chcemy użyć.
- Konieczny jest przegląd produktów. Często okazuje się, że część z nich leży w kuchennych szafkach bądź spiżarniach. Należy najpierw skorzystać z zapasów ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia.
- Na koniec – nie zapomnijmy o liście zakupów. Powinna ona zawierać tzw. „suche artykuły”, które mogą być długo przechowywane, oraz świeże owoce, warzywa i mięso, które planujemy spożyć w krótkim czasie. W ten sposób zapewnimy sobie różnorodne i pełnowartościowe posiłki.
Mrożenie, suszenie i wekowanie
Kreatywność w kuchni to skarb. Aby świeże produkty zostały z nami na dłużej, użyteczne jest ich konserwowanie. Zanim wyrzucimy jakikolwiek produkt czy jego resztki, warto zastanowić się czy nie nadają się one do przetworzenia. Do najbardziej popularnych metod należą: mrożenie, suszenie, wekowanie i kiszenie, które ma zastosowanie dla wielu warzyw i owoców, a także marynowanie czy peklowanie. Żywność można ratować również w inny sposób, np. przyrządzając chipsy z obierek po ziemniakach.
Jak gotować z resztek i bez resztek? Mówi o tym specjalny e-book Lidl Polska „Gotuj z głową w rytmie no waste”, zawierający artykuł „Jak mądrze robić zapasy”: https://www.lidl.pl/l/pl/gazetki/e-book-kuchnialidla-gotuj-w-rytmie-no-waste/view/flyer/page/1.
Ratując żywność przed zmarnowaniem
W ramach całego łańcucha dostaw Lidl Polska optymalizuje zamówienia oraz dostawy żywności tak, aby na sklepowych półkach znajdowało się dokładnie tyle produktów, ile potrzebują klienci. We wszystkich sklepach sieci prowadzony jest też program „Kupuję, nie marnuję”, mający na celu wsparcie sprzedaży produktów w pełni wartościowych, ale o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia. Przeceny sięgają nawet 70 proc. Od początku swojej działalności Lidl Polska współpracuje także z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności, z którymi podejmuje działania edukacyjne w zakresie niemarnowania żywności. Organizowane są też zbiórki żywności dla potrzebujących oraz wspólne działania w ramach jadłodajni Caritas.
Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności od 1 marca 2020 r. w Lidl Polska funkcjonuje system odbioru pełnowartościowej żywności, jednak z różnych powodów niemożliwej do wprowadzenia do sprzedaży. Za pośrednictwem Caritas Polska produkty są przekazywane organizacjom pozarządowym oraz potrzebującym. Od 1 marca 2020 r. w ten sposób sieć uratowała 128 251 kg żywności o łącznej wartości 2 123 320 zł, z czego 46 643 kg o wartości 903 026 zł zostało przekazane tylko w 2021 roku. Firma wydała ponadto 42 471 kg artykułów nieżywnościowych (jak np. pasty do zębów, szampony) o wartości ponad 1 038 000 zł.
Ale to nie wszystko. W ramach strategii zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025, Lidl Polska dąży do zminimalizowania swojego wpływu na środowisko. Sieć korzysta z alternatywnych źródeł energii oraz dąży do gospodarki obiegu zamkniętego. Dlatego wszystkie owoce, warzywa oraz pieczywo, które stracą świeżość, przekazywane są do dalszej przeróbki na biogaz. I nic się nie marnuje.
Kampania „Sztuka niemarnowania” potrwa od 19.09 do 9.10 br. Partnerami merytorycznymi akcji są Caritas Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności. Więcej informacji znajduje się na stronie: https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/jak-nie-marnowac.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.
Ochrona środowiska
Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują

Rynek biodegradowalnych tworzyw sztucznych do 2031 roku ponad trzykrotnie zwiększy swoje obroty. Również tworzywa biopochodne są coraz częściej rozwijane i wykorzystywane. Choć rynki na świecie notują dynamiczny rozwój, napędzany nie tylko świadomością klientów, ale też surowymi przepisami środowiskowymi, w Polsce ten potencjał jest wykorzystywany szczątkowo. Tymczasem biotworzywa mogą z powodzeniem zastąpić większość materiałów syntetycznych.
Muzyka
Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system

Wokalistka zapewnia, że mocno kibicuje Justynie Steczkowskiej w drodze po zwycięstwo w 69. Konkursie Piosenki Eurowizji w Szwajcarii. I choć te zmagania mają drugie dno i nie zawsze liczą się tylko umiejętności wokalne reprezentantów poszczególnych krajów, to Marta Wiśniewska wierzy, że talent i potencjał polskiej gwiazdy będą ponad wszelkimi podziałami. Tancerka zaznacza też, że ona sama nie wzięłaby udziału w tym konkursie.