Lodowe trendy 2021. Co królowało w tym sezonie?
Mijający sezon umocnił pozycję lodów rzemieślniczych. Klienci od lat cenią sobie ich naturalne składniki, brak chemicznych dodatków oraz metody produkcji oparte na tradycyjnych recepturach. Mimo że klasyczne smaki, jak śmietanka, truskawka czy pistacja nadal są na topie, to goście coraz częściej decydują się na bardziej wyszukane propozycje. Stąd w ofertach lodziarni pojawiają się połączenia z innymi deserami, nietypowe owoce czy wytrawne akcenty.
– Jeszcze kilka lat temu, gdy klient szedł do lodziarni, dokładnie wiedział, czego może się spodziewać. Czekolada, śmietanka, truskawka, bakalie, cytryna. Dzisiaj każda wizyta, szczególnie w naszych punktach, niesie za sobą element zaskoczenia. Menu zmienia się tak dynamicznie, że zawsze można spróbować czegoś innego – tłumaczy Paulina Daniłowicz z “u Lodziarzy” Wytwórni Lodów Polskich. – Naszym gościom bardzo podoba się taka formuła – są otwarci na poznawanie i poszukiwanie nowości.
W tym sezonie w sieci franczyzowej zadebiutowały desery przywodzące na myśl czasy dzieciństwa. Stąd w menu pojawiły się lody ryż na mleku z pistacją i malinami czy starkowana marchewka z jabłkiem. Był także kefir z czerwoną porzeczką – lody powstałe na bazie prawdziwego, cennego w składniki odżywcze kefiru. Popularnością cieszyły się ponadto połączenia z dobrze znanymi ciastami i wypiekami – lody o smaku sernika, chałwy, keksa, chałki czy sękacza.
Osobne miejsce w ofercie zajmują sorbety. Przygotowywane z soczystych, dojrzałych owoców są orzeźwiającą alternatywą dla lodów mlecznych. Wybierają je osoby poszukujące lżejszych deserów oraz klienci zmagający się z alergiami pokarmowymi lub eliminujący z diety składniki pochodzenia zwierzęcego.
– Trend wege silnie toruje sobie miejsce wśród tradycyjnych propozycji. Wiąże się to z coraz większym przywiązaniem do kwestii zdrowotnych. Sporą rolę odgrywa tu też światopogląd i zwrot ku szeroko rozumianej ekologii. Branża lodowa odpowiada na te potrzeby, proponując desery z mniejszą zawartością cukru lub jego zamiennikami, na bazie napojów roślinnych (np. “mleka” ryżowego), bez glutenu itd. Dzięki temu jesteśmy w stanie dotrzeć do jeszcze szerszego grona odbiorców, pokazując, że lody nie muszą kojarzyć się wyłącznie ze słodką, kaloryczną przekąską. Odpowiednio dobrane mogą być elementem zrównoważonej diety – tłumaczy Paulina Daniłowicz.
Wśród polskich konsumentów nie brakuje też miłośników lodów wytrawnych. Choć tego typu smaki nadal traktowane są jako propozycje dla koneserów, to warzywne, ziołowe czy słone elementy z powodzeniem łączą się ze słodką bazą. Stąd w ofercie hit ostatnich lat, czyli słony karmel, ale też ser koryciński z brzoskwinią i czarnuszką, rokitnik z jarzębiną czy lody sezamowe.
– Trendy na najbliższy czas? To dalszy rozwój nurtu wege, głębsze odkrywanie ziół, nowych owoców, poszukiwanie nietypowych miksów czy składników prozdrowotnych. W tych kierunkach tkwi największy potencjał, który zamierzamy wykorzystać w kolejnym sezonie – podsumowuje przedstawicielka “u Lodziarzy”.

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Anna Dec: Często zapominamy, że poza ekranami telefonów jest prawdziwe życie i wartościowi ludzie. Bądźmy blisko nich i komunikujmy się najprościej, jak tylko się da
Prezenterka przyznaje, że w naszym społeczeństwie można zauważyć coraz większe bariery komunikacyjne, dlatego stoimy przed niezwykle trudnym wyzwaniem zachowania równowagi między korzystaniem z nowoczesnych mediów a pielęgnowaniem relacji osobistych. Aby jednak zobaczyć drugiego człowieka, czegoś się od niego nauczyć czy zainspirować jego życiem, przede wszystkim trzeba wyjrzeć zza szklanych ekranów swoich telefonów. Anna Dec zauważa też, że w dzisiejszych czasach coraz rzadziej rozmawiamy ze sobą w realnym świecie, a zbyt często poprzez różnego rodzaju komunikatory.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Prawo
Adaptacje poddaszy bez odpowiednich zabezpieczeń to realne zagrożenie pożarowe. Eksperci apelują o lepsze egzekwowanie przepisów

Z danych Państwowej Straży Pożarnej wynika, że w okresie od 1 stycznia do 13 lipca 2025 roku doszło do blisko 77 tys. pożarów. Ponad 17 tys. wybuchło w budynkach mieszkalnych, co jest nieco wyższym wynikiem niż rok temu. Ogień zbyt łatwo rozprzestrzenia się przez nieodpowiednio zabezpieczone kanały wentylacyjne i trasy kablowe. Źródłem problemów są także zaadaptowane poddasza bez zabezpieczeń przeciwpożarowych czy dachy z instalacjami fotowoltaicznymi.