Mama największą inspiracją – nastolatki w poszukiwaniu życiowych autorytetów
„Najciekawsze wspomnienie, które pozostanie mi po tych zajęciach? Gdy padło pytanie, na kim się wzorujemy, to wszystkie razem powiedziałyśmy, że na naszych mamach” – mówi 14-letnia Hanna. Hania była jedną z uczestniczek programu o charakterze mentoringowym Fundacji Inspiring Girls Polska i 3M dla dziewcząt z VIII klas Szkoły Podstawowej nr 8 we Wrocławiu.
Na czym polegał ten program? Przez 6 miesięcy 12 uczennic ze szkoły, z którą sąsiadują wrocławskie zakłady 3M, uczestniczyło w spotkaniach z 3 inżynierkami z 3M, tzw. role modelkami. Ekspertki pracowały z dziewczętami nad zwiększeniem ich pewności siebie oraz pokazywały blaski i cienie zawodów, które wykonują.
Potrzeba wzorców dla dziewcząt
Badanie Fundacji Inspiring Girls Polska pokazuje, że u dziewcząt w wieku 10-15 lat dramatycznie spada poczucie własnej wartości i zwiększa się podatność na działanie niekorzystnych stereotypów. Z tego powodu Fundacja skupia się na działaniach skierowanych właśnie do uczniów szkół podstawowych.
– Jako Fundacja wiemy, jak bardzo ważne jest, by pokazywać dziewczętom różnorodne i inspirujące wzorce kobiet, które pełnią rozmaite role zawodowe i życiowe. Tym samym wzmacniamy w nastolatkach wiarę we własne siły w obszarach, w których dzięki tym inspiracjom zdecydują się rozwijać. 3M to pierwsza firma, która jako partner wsparła działania Fundacji w Polsce, a do tego pracowniczki 3M zaangażowały się jako „role modelki” pracujące z dziewczynami. Dzięki temu realizujemy wspólnie działania skierowane do najmłodszego pokolenia, które tak bardzo potrzebuje wsparcia od nas – dorosłych interesariuszy m.in. z biznesu, organizacji pozarządowych czy świata nauki – wyjaśnia Eliza Durka, fundatorka i prezeska Fundacji Inspiring Girls Polska. Podkreśla również, że dzieci między 10 a 15 rokiem życia, z którymi pracuje Fundacja, już za kilka lat będą na rynku pracy. Inspiring Girls Polska zachęca biznes, by zaangażował się i przyjął długofalową perspektywę patrzenia na działania Fundacji i ich wpływ na zmianę społeczną w Polsce.
– Nigdy nie analizowałam swojej historii i ścieżki zawodowej. Dopiero przed spotkaniem w szkole, podczas przygotowań do zajęć uświadomiłam sobie, że to mama była dla mnie największa inspiracją i pomagała w życiowych wyborach – mówi Aleksandra Dudycz, inżynierka z 3M i „role modelka” w programie. – Jak się okazało na zajęciach, dla większość uczennic wzorem i inspiracją również jest mama. Myślę, że ta zgodność co do autorytetów ułatwiła zbudowanie relacji pomiędzy nami „role modelkami” a uczestniczkami programu – dodaje Aleksandra Dudycz.
Odpowiedzi nastolatek z wrocławskiej podstawówki pokrywały się z wynikami badania Fundacji Inspiring Girls Polska „Aspiracje dziewczynek w Polsce”. 61 proc. ankietowanych dziewcząt wskazało, że to matka jest dla nich najważniejszym autorytetem.
– To wspaniałe, że mama pozostaje pierwszym wzorem do naśladowania dla dziewczynek, z którymi pracowałyśmy. To było dla mnie bardzo motywujące, szczególnie że sama mam dwójkę dzieci – podkreśla Magdalena Walczak, inżynierka z 3M i „role modelka” w programie.
Podróż w głąb siebie
W ramach programu uczennice identyfikowały swoje umiejętności i mocne strony. Szukały inspirujących osób w najbliższym otoczeniu i dowiadywały się, jak wygląda standardowy dzień pracy każdej „role modelki”.
– Na początku było bardzo stresująco i nie wiedziałam, jak mam reagować, jak się odzywać. Z biegiem czasu zaczęłam bardzo czekać na te zajęcia i gdy na nie przychodziłam, to zapominałam, że miałam przed chwilą kartkówki czy sprawdziany – wspomina Hania.
Początek programu wymagał przełamania barier, co potwierdza Aleksandra Dudycz: –Musiałyśmy zbudować relacje z uczestniczkami oraz zyskać ich zaufanie. Z każdymi zajęciami było coraz lepiej. Chciałam pokazać dziewczętom, że warto podążać za marzeniami, wyznaczać sobie cele i je realizować. I nie znaczy to wcale, że droga do nich będzie prosta. Czasem jest wyboista i pełna wyzwań, ale to właśnie te doświadczenia kształtują naszą osobowość.
– Inspiruje mnie to, jak panie opowiadały o sobie – że nie łatwo było im dostać tę pracę i spotykały różne przeszkody na swojej drodze. Teraz gdy będę miała jakąś przeszkodę do pokonania, to sobie przypomnę, że skoro one dały radę, to ja też mogę – zapewnia Hania.
Największym zainteresowaniem dziewcząt cieszyły się zajęcia, podczas których „role modelki” mówiły szczegółowo o sobie i swojej pracy.
– Pełne zaangażowanie uczestniczek zobaczyłam szczególnie na ostatnich dwóch spotkaniach, na których opowiadałyśmy o swojej przeszłości, życiu prywatnym i zawodowym, o wadach i zaletach wykonywanego zawodu. Pokazywałyśmy filmiki z typowego dnia pracy i odczarowałyśmy niektóre nazwy stanowisk – mówi Magdalena Walczak.
Uczestniczki programu z tak dużym zaciekawieniem słuchały opowieści inżynierek o ich pracy, że „role modelki” postanowiły zaprosić uczennice do odwiedzenia fabryki i Centrum Innowacji 3M we Wrocławiu.
Kapitał na przyszłość
Program pomaga odkrywać swoje zalety i odkrywać siebie – m.in. takie korzyści wskazywały uczennice w anonimowej ankiecie przeprowadzonej po zakończeniu cyklu spotkań. Pytane, co zapamiętają najbardziej, dziewczęta podkreślały, że każdy może być tym, kim chce, i nie trzeba liczyć się z opinią innych.
– Dowiedziałam się więcej o sobie i swoich najlepszych cechach, przez co zwiększyłam swoją motywację – przyznaje 15-letnia Amelia, jedna z uczestniczek programu. – Miałam już wcześniej w głowie kierunek, na jaki chcę iść, i te zajęcia mnie przekonały, że mogę się do tego nadawać. Złożyłam już podanie do liceum służb mundurowych do klasy ratowników medycznych.
Wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt jest jednym z Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ na najbliższe lata. Oprócz programu dla uczennic szkoły podstawowej, 3M włącza się także w te działania poprzez inicjatywy Women's Leadership Forum. Firma od kilku lat współpracuje z Fundacją Edukacyjną Perspektywy, która promuje rozwój kobiet w obszarze STEM. Ekspertki 3M biorą udział w konferencji Women in Tech Summit, są mentorkami festiwalu online dla kobiet w technologiach Perspektywy Women In Tech Days, a także uczestniczą w Podwieczorkach Technologicznych organizowanych dla studentek kierunków ścisłych. Wszystko po to, by – choć mama pozostaje najważniejszym autorytetem młodych Polek – maksymalnie poszerzać grono inspirujących osób, na których mogą się wzorować nastolatki.

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm
Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.
Muzyka
Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.