Międzynarodowy Dzień Wegetarianizmu – jakimi jaroszami są Polacy?
Dzień troski o dietę i planetę
Światowe obchody święta wegetarianizmu zostały oficjalnie ustanowione 22 listopada 1977 przez Międzynarodową Unię Wegetariańską. To dzień, w którym możemy skupić się na idei i promocji diety bezmięsnej, korzyściach z niej płynących nie tylko dla nas, naszego zdrowia i samopoczucia, ale także dla naszej planety. Hodowla zwierząt szkodzi środowisku, pochłania tysiące litrów drogocennej wody oraz generuje bardzo dużą ilość gazów cieplarnianych. Podczas ostatnich pandemicznych miesięcy, zaczęliśmy zwracać jeszcze większą uwagę na ekologię. Jednym z przejawów tego jest właśnie rosnąca popularność diety ograniczającej spożycie mięsa lub w ogóle eliminującej je z codziennego menu.
Polska wegerewolucja
Pomimo, że w Polsce bezkompromisowym królem niedzielnych obiadów jest kotlet schabowy i mielony, Polacy coraz częściej wybierają ich roślinne zamienniki oraz wegetariańskie wersje tradycyjnych dań. Jak pokazują dane Glovo, startupu oferującego dostawy jedzenia i zakupów do domu, tylko od początku tego roku liczba restauracji wegetariańskich i wegańskich obecnych na platformie zwiększyła się aż 3.5-krotnie. W czołówce dań bezmięsnych, jakie Polacy najchętniej wybierają w swoich zamówieniach, są wszelkiego rodzaju sałaty, ale też burgery i kebaby wegańskie. Tuż poza wege podium Glovo znalazły się dania kuchni bliskowschodniej oraz coraz popularniejsze poke bowls.
Dla chcącego nic trudnego, czyli wachlarz mięsnych alternatyw zdobywa rynek
Decydując się na rezygnację z mięsnego menu, wiele osób obawia się, że posiłki będą nudne i mdłe. Okazuje się, że wręcz przeciwnie – zyskają lekkość i nowy smak, gdy zaczniemy bawić się nowymi aromatami i smakami. By dodać im kulinarnego, apetycznego twista, warto sięgnąć po zioła, przyprawy lub sosy warzywne. Na rynku dostępnych jest też wiele alternatyw burgerów, kotletów, a nawet „wege mielonego”, które nie mają w swoim składzie grama składników pochodzenia zwierzęcego.
Argumentów eko i zdrowotnych przemawiających za dietą bezmięsną jest wiele. Światowy Dzień Wegetarianizmu to świetna okazja do tego, by spróbować nowych smaków i zmienić nawyki choć na jeden dzień.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.