Międzynarodowy Dzień Kawy: Polacy nie wyobrażają sobie dnia bez tego napoju?
Kawosze w Polsce wypijają średnio 2,4 filiżanki kawy, a aż 87% z nich sięga po nią każdego dnia – wynika z przeprowadzonego na zlecenie Tchibo Warszawa sp. z o.o. badania agencji Kantar[1]. Czy to przekłada się na znajomość ziaren lub otwartość eksperymentowania w tym zakresie? A może wciąż wolimy tradycyjne metody parzenia? Obchodzony 1 października Międzynarodowy Dzień Kawy to dobry moment, aby zweryfikować kawowe zwyczaje Polaków.
Od odkrycia pobudzających właściwości ziaren kawowca w XV wieku w Etiopii, poprzez pierwsze kawiarnie w świecie arabskim, aż po dzisiejsze, niekiedy ekspresowe metody parzenia. Historia kawy to fascynująca podróż przez wieki i kontynenty. Jak się okazuje, to również nieodłączny element polskiej codzienności, bowiem 87% polskich kawoszy sięga po ten napój każdego dnia[2]. 31% pije dwie filiżanki dziennie, 30% jedną, a 22% aż trzy[3].
„Mała czarna” rankiem dla wielu stanowi podstawowy punkt rytuału inaugurującego nadchodzące 24 godziny, zaś w drugiej części dnia jest nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich czy biznesowych. Nierzadko to też pretekst do chwili wytchnienia, swoistego „me time” – momentu relaksu i oderwania się od codziennych obowiązków. W każdej z tych sytuacji warto zadbać o to, by kawa odpowiadała na potrzeby naszego podniebienia. A jaką kawę najczęściej wybierają Polacy?
Klasyka z nutą innowacji
37% badanich Polaków jest wiernym klasycznej czarnej kawie[4]. Dla większości (54%) tworzy ona duet nierozłączny z mlekiem lub jego roślinną alternatywą. Choć znaczna większość (77%) używa mleka krowiego, już niemal co piąty konsument (19%) kawy decyduje się na jego wegańskie alternatywy[5]. Na liście najpopularniejszych znajdują się napoje owsiane, migdałowe, sojowe oraz kokosowe[6]. – Zmiany w zachowaniu polskiego kawosza dostrzegamy również w naszych coffee barach zlokalizowanych w lokalach Tchibo. Choć klasyka, jak np. cappuccino czy caffè latte, od dawna pozostają najpopularniejszymi zamówieniami, to goście coraz chętniej eksperymentują, są coraz bardziej otwarci np. na kawy sezonowe. Z myślą o nich regularnie wprowadzamy nowości do naszej oferty, jak np. napoje na bazie matchy, czy kawy smakowe – mówi Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager w Tchibo Warszawa.
Otwartość na nowości jest widoczna również w naszych domach. Chociaż ponad 50% Polaków stosuje tradycyjne metody parzenia, rośnie popularność automatycznych ekspresów[7], a 44% Polaków mieli ziarna przed przygotowaniem kawy (włączając w to mielenie z użyciem ekspresu)[8].
Najważniejsze są ziarna?
Podstawą do przygotowania kawy są ziarna. Większość Polaków preferuje Arabikę, jednak nie brakuje również amatorów Robusty. Ta pierwsza jest łagodna, aromatyczna i delikatnie kwasowa w smaku, ta druga zaś – odkryta zaledwie dwa stulecia temu, ostrzejsza, z nutą goryczy i ziemistym posmakiem. To właśnie ona dostarczy nam większej dawki energii, bo w porównaniu z Arabiką zawiera nawet 2-3 razy więcej kofeiny.
– W Tchibo już od 75 lat tworzymy produkty najwyższej jakości, po które sięgają kawosze z wielu krajów świata. Czym wyróżnia się naprawdę dobra kawa? Tym, że smakuje, a ponieważ kwestia gustów pozostaje subiektywna, w portfolio Tchibo mamy zarówno warianty ziarniste, mielone i instant z każdego segmentu cenowego – od ekonomicznego po super premium. Wsłuchujemy się w potrzeby zarówno tych osób, w których domach od zawsze gości żółte Tchibo Eduscho Family, jak i fanów naszej limitowanej serii Rarität, którzy polują na jej premiery. – dodaje Paulina Iwaszko.
Idealna kawa krok po kroku
Niezależnie od wybranej metody parzenia – klasycznego przelewu, espresso z ekspresu ciśnieniowego lub automatycznego, czy alternatywnych metod jak drip oraz aeropress – kluczem do uzyskania pełni smaku kawy jest jej odpowiednie przygotowanie. Każda technika, przy zachowaniu właściwych proporcji, temperatury wody (90-96°C, tj. gorąca, ale nie wrząca) i czasu parzenia, pozwala wydobyć z ziaren ich najlepsze cechy.
Odpowiadając na zróżnicowane preferencje kawowych entuzjastów, Tchibo oferuje szeroki wybór sprzętu i akcesoriów. W asortymencie znajdują się zarówno zaawansowane ekspresy automatyczne, jak Esperto 2 Milk, umożliwiający spienianie mleka czy napojów roślinnych, jak i tradycyjne kawiarki, french pressy, a także młynki i spieniacze. Dzięki temu każdy miłośnik kawy może znaleźć narzędzia odpowiednie do swojego ulubionego sposobu parzenia.
Jak kawa, to…?
Pomiędzy zbiorem ziaren a przygotowaniem filiżanki „małej czarnej” zachodzi wiele procesów, oddziałujących na jej ostateczny charakter. Ten potrafią wydobyć wykwalifikowani bariści, serwujący kawę w lokalach Tchibo, z których część przeszła już gruntowną metamorfozę. Od początku roku marka, realizując strategię skoncentrowaną na kawie i stawiającą ją w centrum, zwiększa przestrzenie kawiarniane w wybranych lokalizacjach, np. CH Marcelin w Poznaniu, Plaza w Toruniu, CH Batory w Gdyni. Gruntowną metamorfozę przeszedł także flagowy lokal przy ul. Nowy Świat w Warszawie. Wszystko po to, by utwierdzać konsumentów w przekonaniu, że Jak kawa, to Tchibo.
Międzynarodowy Dzień Kawy to idealna okazja, aby docenić smak i aromat ulubionego napoju na nowo lub pozwolić sobie na odrobię szaleństwa w tej kwestii. Prawidłowo przygotowana, dobrana zgodnie z preferencjami podniebienia kawa to bowiem nie tylko doskonały sposób na pobudzenie zmysłów, ale także – zgodnie z tym, co oznacza staroarabskie „kahwa” („usuwające zmęczenie” lub „siła podnosząca”) – możliwość poprawy samopoczucia.
[1] Badanie "Coffee U&A" zostało przeprowadzone w okresie 12.05-8.06.2022 na reprezentatywnej grupie respondentów, deklarujących spożywanie napojów kawowych, w dwóch modułach: moduł I n=3000 respondentów; moduł II n=1800 respondentów. Uczestnicy badania byli w wieku 16-69 lat, pochodzili z Polski. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza online.
[2] Tamże.
[3] Tamże.
[4] Tamże.
[5] Tamże.
[6] Tamże.
[7] Tamże.
[8] Tamże.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.