Międzynarodowy Dzień Kawy: Polacy nie wyobrażają sobie dnia bez tego napoju?
Kawosze w Polsce wypijają średnio 2,4 filiżanki kawy, a aż 87% z nich sięga po nią każdego dnia – wynika z przeprowadzonego na zlecenie Tchibo Warszawa sp. z o.o. badania agencji Kantar[1]. Czy to przekłada się na znajomość ziaren lub otwartość eksperymentowania w tym zakresie? A może wciąż wolimy tradycyjne metody parzenia? Obchodzony 1 października Międzynarodowy Dzień Kawy to dobry moment, aby zweryfikować kawowe zwyczaje Polaków.
Od odkrycia pobudzających właściwości ziaren kawowca w XV wieku w Etiopii, poprzez pierwsze kawiarnie w świecie arabskim, aż po dzisiejsze, niekiedy ekspresowe metody parzenia. Historia kawy to fascynująca podróż przez wieki i kontynenty. Jak się okazuje, to również nieodłączny element polskiej codzienności, bowiem 87% polskich kawoszy sięga po ten napój każdego dnia[2]. 31% pije dwie filiżanki dziennie, 30% jedną, a 22% aż trzy[3].
„Mała czarna” rankiem dla wielu stanowi podstawowy punkt rytuału inaugurującego nadchodzące 24 godziny, zaś w drugiej części dnia jest nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich czy biznesowych. Nierzadko to też pretekst do chwili wytchnienia, swoistego „me time” – momentu relaksu i oderwania się od codziennych obowiązków. W każdej z tych sytuacji warto zadbać o to, by kawa odpowiadała na potrzeby naszego podniebienia. A jaką kawę najczęściej wybierają Polacy?
Klasyka z nutą innowacji
37% badanich Polaków jest wiernym klasycznej czarnej kawie[4]. Dla większości (54%) tworzy ona duet nierozłączny z mlekiem lub jego roślinną alternatywą. Choć znaczna większość (77%) używa mleka krowiego, już niemal co piąty konsument (19%) kawy decyduje się na jego wegańskie alternatywy[5]. Na liście najpopularniejszych znajdują się napoje owsiane, migdałowe, sojowe oraz kokosowe[6]. – Zmiany w zachowaniu polskiego kawosza dostrzegamy również w naszych coffee barach zlokalizowanych w lokalach Tchibo. Choć klasyka, jak np. cappuccino czy caffè latte, od dawna pozostają najpopularniejszymi zamówieniami, to goście coraz chętniej eksperymentują, są coraz bardziej otwarci np. na kawy sezonowe. Z myślą o nich regularnie wprowadzamy nowości do naszej oferty, jak np. napoje na bazie matchy, czy kawy smakowe – mówi Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager w Tchibo Warszawa.
Otwartość na nowości jest widoczna również w naszych domach. Chociaż ponad 50% Polaków stosuje tradycyjne metody parzenia, rośnie popularność automatycznych ekspresów[7], a 44% Polaków mieli ziarna przed przygotowaniem kawy (włączając w to mielenie z użyciem ekspresu)[8].
Najważniejsze są ziarna?
Podstawą do przygotowania kawy są ziarna. Większość Polaków preferuje Arabikę, jednak nie brakuje również amatorów Robusty. Ta pierwsza jest łagodna, aromatyczna i delikatnie kwasowa w smaku, ta druga zaś – odkryta zaledwie dwa stulecia temu, ostrzejsza, z nutą goryczy i ziemistym posmakiem. To właśnie ona dostarczy nam większej dawki energii, bo w porównaniu z Arabiką zawiera nawet 2-3 razy więcej kofeiny.
– W Tchibo już od 75 lat tworzymy produkty najwyższej jakości, po które sięgają kawosze z wielu krajów świata. Czym wyróżnia się naprawdę dobra kawa? Tym, że smakuje, a ponieważ kwestia gustów pozostaje subiektywna, w portfolio Tchibo mamy zarówno warianty ziarniste, mielone i instant z każdego segmentu cenowego – od ekonomicznego po super premium. Wsłuchujemy się w potrzeby zarówno tych osób, w których domach od zawsze gości żółte Tchibo Eduscho Family, jak i fanów naszej limitowanej serii Rarität, którzy polują na jej premiery. – dodaje Paulina Iwaszko.
Idealna kawa krok po kroku
Niezależnie od wybranej metody parzenia – klasycznego przelewu, espresso z ekspresu ciśnieniowego lub automatycznego, czy alternatywnych metod jak drip oraz aeropress – kluczem do uzyskania pełni smaku kawy jest jej odpowiednie przygotowanie. Każda technika, przy zachowaniu właściwych proporcji, temperatury wody (90-96°C, tj. gorąca, ale nie wrząca) i czasu parzenia, pozwala wydobyć z ziaren ich najlepsze cechy.
Odpowiadając na zróżnicowane preferencje kawowych entuzjastów, Tchibo oferuje szeroki wybór sprzętu i akcesoriów. W asortymencie znajdują się zarówno zaawansowane ekspresy automatyczne, jak Esperto 2 Milk, umożliwiający spienianie mleka czy napojów roślinnych, jak i tradycyjne kawiarki, french pressy, a także młynki i spieniacze. Dzięki temu każdy miłośnik kawy może znaleźć narzędzia odpowiednie do swojego ulubionego sposobu parzenia.
Jak kawa, to…?
Pomiędzy zbiorem ziaren a przygotowaniem filiżanki „małej czarnej” zachodzi wiele procesów, oddziałujących na jej ostateczny charakter. Ten potrafią wydobyć wykwalifikowani bariści, serwujący kawę w lokalach Tchibo, z których część przeszła już gruntowną metamorfozę. Od początku roku marka, realizując strategię skoncentrowaną na kawie i stawiającą ją w centrum, zwiększa przestrzenie kawiarniane w wybranych lokalizacjach, np. CH Marcelin w Poznaniu, Plaza w Toruniu, CH Batory w Gdyni. Gruntowną metamorfozę przeszedł także flagowy lokal przy ul. Nowy Świat w Warszawie. Wszystko po to, by utwierdzać konsumentów w przekonaniu, że Jak kawa, to Tchibo.
Międzynarodowy Dzień Kawy to idealna okazja, aby docenić smak i aromat ulubionego napoju na nowo lub pozwolić sobie na odrobię szaleństwa w tej kwestii. Prawidłowo przygotowana, dobrana zgodnie z preferencjami podniebienia kawa to bowiem nie tylko doskonały sposób na pobudzenie zmysłów, ale także – zgodnie z tym, co oznacza staroarabskie „kahwa” („usuwające zmęczenie” lub „siła podnosząca”) – możliwość poprawy samopoczucia.
[1] Badanie "Coffee U&A" zostało przeprowadzone w okresie 12.05-8.06.2022 na reprezentatywnej grupie respondentów, deklarujących spożywanie napojów kawowych, w dwóch modułach: moduł I n=3000 respondentów; moduł II n=1800 respondentów. Uczestnicy badania byli w wieku 16-69 lat, pochodzili z Polski. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza online.
[2] Tamże.
[3] Tamże.
[4] Tamże.
[5] Tamże.
[6] Tamże.
[7] Tamże.
[8] Tamże.
SYLWESTER LAST MINUTE. Jak zaplanować sylwestrowy wypad w jeden dzień?
MP3 | Stres Polaków. 75% zmaga się z napięciem każdego tygodnia
Nowy Rok w harmonii z naturą – ekologiczne postanowienia na 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.