Komunikaty PR

Międzynarodowy Dzień Kawy: Polacy nie wyobrażają sobie dnia bez tego napoju?

2024-10-01  |  12:32
Biuro prasowe

Kawosze w Polsce wypijają średnio 2,4 filiżanki kawy, a aż 87% z nich sięga po nią każdego dnia – wynika z przeprowadzonego na zlecenie Tchibo Warszawa sp. z o.o. badania agencji Kantar[1]. Czy to przekłada się na znajomość ziaren lub otwartość eksperymentowania w tym zakresie? A może wciąż wolimy tradycyjne metody parzenia? Obchodzony 1 października Międzynarodowy Dzień Kawy to dobry moment, aby zweryfikować kawowe zwyczaje Polaków.

Od odkrycia pobudzających właściwości ziaren kawowca w XV wieku w Etiopii, poprzez pierwsze kawiarnie w świecie arabskim, aż po dzisiejsze, niekiedy ekspresowe metody parzenia. Historia kawy to fascynująca podróż przez wieki i kontynenty. Jak się okazuje, to również nieodłączny element polskiej codzienności, bowiem 87% polskich kawoszy sięga po ten napój każdego dnia[2]. 31% pije dwie filiżanki dziennie, 30% jedną, a 22% aż trzy[3].

„Mała czarna” rankiem dla wielu stanowi podstawowy punkt rytuału inaugurującego nadchodzące 24 godziny, zaś w drugiej części dnia jest nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich czy biznesowych. Nierzadko to też pretekst do chwili wytchnienia, swoistego „me time” –  momentu relaksu i oderwania się od codziennych obowiązków. W każdej z tych sytuacji warto zadbać o to, by kawa odpowiadała na potrzeby naszego podniebienia. A jaką kawę najczęściej wybierają Polacy?

Klasyka z nutą innowacji

37% badanich Polaków jest wiernym klasycznej czarnej kawie[4]. Dla większości (54%) tworzy ona duet nierozłączny z mlekiem lub jego roślinną alternatywą. Choć znaczna większość (77%) używa mleka krowiego, już niemal co piąty konsument (19%) kawy decyduje się na jego wegańskie alternatywy[5]. Na liście najpopularniejszych znajdują się napoje owsiane, migdałowe, sojowe oraz kokosowe[6]. – Zmiany w zachowaniu polskiego kawosza dostrzegamy również w naszych coffee barach zlokalizowanych w lokalach Tchibo. Choć klasyka, jak np. cappuccino czy caffè latte, od dawna pozostają najpopularniejszymi zamówieniami, to goście coraz chętniej eksperymentują, są coraz bardziej otwarci np. na kawy sezonowe. Z myślą o nich regularnie wprowadzamy nowości do naszej oferty, jak np. napoje na bazie matchy, czy kawy smakowe – mówi Paulina Iwaszko, PR, CSR and Corporate Communication Manager w Tchibo Warszawa.

Otwartość na nowości jest widoczna również w naszych domach. Chociaż ponad 50% Polaków stosuje tradycyjne metody parzenia, rośnie popularność automatycznych ekspresów[7], a 44% Polaków mieli ziarna przed przygotowaniem kawy (włączając w to mielenie z użyciem ekspresu)[8].

Najważniejsze są ziarna?

Podstawą do przygotowania kawy są ziarna. Większość Polaków preferuje Arabikę, jednak nie brakuje również amatorów Robusty. Ta pierwsza jest łagodna, aromatyczna i delikatnie kwasowa w smaku, ta druga zaś – odkryta zaledwie dwa stulecia temu, ostrzejsza, z nutą goryczy i ziemistym posmakiem. To właśnie ona dostarczy nam większej dawki energii, bo w porównaniu z Arabiką zawiera nawet 2-3 razy więcej kofeiny.

W Tchibo już od 75 lat tworzymy produkty najwyższej jakości, po które sięgają kawosze z wielu krajów świata. Czym wyróżnia się naprawdę dobra kawa? Tym, że smakuje, a ponieważ kwestia gustów pozostaje subiektywna, w portfolio Tchibo mamy zarówno warianty ziarniste, mielone i instant z każdego segmentu cenowego – od ekonomicznego po super premium. Wsłuchujemy się w potrzeby zarówno tych osób, w których domach od zawsze gości żółte Tchibo Eduscho Family, jak i fanów naszej limitowanej serii Rarität, którzy polują na jej premiery.  – dodaje Paulina Iwaszko.

Idealna kawa krok po kroku

Niezależnie od wybranej metody parzenia – klasycznego przelewu, espresso z ekspresu ciśnieniowego lub automatycznego, czy alternatywnych metod jak drip oraz aeropress – kluczem do uzyskania pełni smaku kawy jest jej odpowiednie przygotowanie. Każda technika, przy zachowaniu właściwych proporcji, temperatury wody (90-96°C, tj. gorąca, ale nie wrząca) i czasu parzenia, pozwala wydobyć z ziaren ich najlepsze cechy.

Odpowiadając na zróżnicowane preferencje kawowych entuzjastów, Tchibo oferuje szeroki wybór sprzętu i akcesoriów. W asortymencie znajdują się zarówno zaawansowane ekspresy automatyczne, jak Esperto 2 Milk, umożliwiający spienianie mleka czy napojów roślinnych, jak i tradycyjne kawiarki, french pressy, a także młynki i spieniacze. Dzięki temu każdy miłośnik kawy może znaleźć narzędzia odpowiednie do swojego ulubionego sposobu parzenia.

Jak kawa, to…?

Pomiędzy zbiorem ziaren a przygotowaniem filiżanki „małej czarnej” zachodzi wiele procesów, oddziałujących na jej ostateczny charakter. Ten potrafią wydobyć wykwalifikowani bariści, serwujący kawę w lokalach Tchibo, z których część przeszła już gruntowną metamorfozę. Od początku roku marka, realizując strategię skoncentrowaną na kawie i stawiającą ją w centrum, zwiększa przestrzenie kawiarniane w wybranych lokalizacjach, np. CH Marcelin w Poznaniu, Plaza w Toruniu, CH Batory w Gdyni. Gruntowną metamorfozę przeszedł także flagowy lokal przy ul. Nowy Świat w Warszawie. Wszystko po to, by utwierdzać konsumentów w przekonaniu, że Jak kawa, to Tchibo.

Międzynarodowy Dzień Kawy to idealna okazja, aby docenić smak i aromat ulubionego napoju na nowo lub pozwolić sobie na odrobię szaleństwa w tej kwestii. Prawidłowo przygotowana, dobrana zgodnie z preferencjami podniebienia kawa to bowiem nie tylko doskonały sposób na pobudzenie zmysłów, ale także – zgodnie z tym, co oznacza staroarabskie „kahwa” („usuwające zmęczenie” lub „siła podnosząca”) – możliwość poprawy samopoczucia.

 


[1] Badanie "Coffee U&A" zostało przeprowadzone w okresie 12.05-8.06.2022 na reprezentatywnej grupie respondentów, deklarujących spożywanie napojów kawowych, w dwóch modułach: moduł I n=3000 respondentów; moduł II n=1800 respondentów.  Uczestnicy badania byli w wieku 16-69 lat, pochodzili z Polski. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza online.

[2] Tamże.

[3] Tamże.

[4] Tamże.

[5] Tamże.

[6] Tamże.

[7] Tamże.

[8] Tamże.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.