Miłość w czasach pandemii. Jak teraz randkują Polacy?
Z najnowszych badań marki Oak View wynika, że prawie co druga osoba (48%) nie będąca w stałym związku deklaruje, że w czasie pandemii miała doświadczenie z randkami online. Randkujący Polacy deklarują, że w czasie pandemii nawiązali średnio 4 nowe znajomości.
Główną motywacją do rozpoczęcia lub zwiększenia częstotliwości randkowania online jest poczucie samotności (34%). W drugiej kolejności (30%) randkującymi kieruje chęć zabicia nudy, rozerwania się.
Czy Polacy są świadomi tego, jakie zagrożenia czekają na nich podczas randkowania w Internecie? Aż (35%) z badanych przyznaje, że nie ma pewności co do prawdziwej tożsamości osoby po drugiej stronie ekranu lub komunikatora.
W czasie pandemii nasze życie prywatne musiało zacząć funkcjonować w „czterech ścianach”, a co za tym idzie w Internecie. To nie była kwestia wyboru tylko nakazu. Portale randkowe, które kuszą już od dawna, były na wyciągnięcie ręki i o ile wcześniej, mieliśmy możliwość poznać kogoś na żywo, tak teraz nie mamy żadnej innej alternatywy - tłumaczy Bianca-Beata Kotoro psycholog społeczny, psychoseksuolog, terapeuta, psychoonkolog z Instytutu Psychologiczno-Psychoseksuologicznego Terapii i Szkoleń „BEATA VITA” w Warszawie.
Randkujący Polacy są zdecydowanymi zwolennikami spotkań na żywo – aż 71% deklaruje, że brakuje im randek w tej formie. Jesteśmy jednak świadomi panujących ograniczeń i 6 na 10 z nas jest przekonana, że randka online to obecnie jedyny sposób, żeby poznać kogoś nowego.
Z drugiej zaś strony blisko 2/3 randkujących online (64%) udało się doprowadzić do bezpośredniego spotkania, mimo panujących ograniczeń. Wśród trzech najbardziej popularnych form spotkań znalazły się: spacer na łonie przyrody (41%), spotkanie w prywatnym mieszkaniu jednej z osób (40%) oraz spacer po mieście (37%). Blisko 2/3 randkujących online (64%). nie wyraża obaw związanych ze spotkaniem się na żywo z osobą, która poznali w Internecie. Co więcej, prawie 6 na 10 z nich (58%) jest gotowa złamać obowiązujące restrykcje, aby spotkać się z interesującą osobą poznaną online.
Zagrożenia jakie czekają na nas w Internecie omawia psychoseksuolog Bianca-Beata Kotoro. Nim zdecydujemy się założyć takie konto powinniśmy być świadomi, że nasze dane z profilu mogą wpaść w niepowołane ręce ponieważ dajemy na widok publiczny informacje wrażliwe:. imię, nazwisko, miejsce zamieszkania, informacje związane z pracą, tajemnice biznesowe, szczegóły dotyczące rodziny czy przyjaciół. Co więcej część z osób tworzy nieprawdziwy opis, daje nie swoje zdjęcia. Świadomość tego powinna skłonić nas do ograniczonego zaufania: czy osoba po drugiej stronie ekranu jest po prostu prawdziwa.
Z badań marki Oak View wynika, że najczęstszą formą randkowania online (53%) jest rozmowa w trybie tekstowym. Najbardziej popularnym sposobem na uatrakcyjnienia randki jest wymiana swoich zdjęć w czasie rzeczywistym (36%). Dlatego dla randkujących tak ważne jest w tym czasie aby odpowiednio zadbać o swój wygląd, np. makijaż, fryzura (27%) czy garderobę, np. elegancka sukienka lub koszula (20%).
Co piąty Polak (19%) randkujący online deklaruje, że chętnie urozmaica romantyczne spotkanie alkoholowym trunkiem. Zdecydowanie najczęściej podczas randek online wybierane jest wino (43%). Wino jest również najczęstszym towarzyszem randek w formule tête-à-tête (29%)
I choć w teorii ten dobór poprzez oglądanie, wybieranie koloru oczu, wagi i wzrostu, zainteresowań wydaje się wspaniały, w praktyce zawodzi. Ludzie jednak chcą realności, spotkań, prawdy - nawet w obliczu zakazu czy zagrożenia. Jak powiedział prof. Dan Ariely „ludzie to nie aparaty cyfrowe, które da się opisać za pomocą takich parametrów jak rozmiar. Przypominają raczej wino. Gdy spróbujesz, możesz opisać jego smak, ale ktoś, kto nie spróbował, niewiele z tego rozumie. Ty jednak wiesz czy to wino ci smakuje czy nie.” - tłumaczy Bianca-Beata Kotoro psychoseksuolog, terapeuta, psychoonkolog, psycholog społeczny z Instytutu Psychologiczno-Psychoseksuologicznego Terapii i Szkoleń „BEATA VITA” w Warszawie.
Wniosek płynący z badań jest prosty: jesteśmy istotami społecznymi, a szczególnie teraz, kiedy mamy ograniczone pole do poznawania nowych osób, randkowania, zauważamy samotność jeszcze wyraźniej. Wyjdźmy naprzeciw swoim potrzebom, randkujmy online, ale pamiętajmy o koniecznym zachowaniu ostrożności!
O marce Oak View:
Kalifornia pozostaje jednym z największych producentów wina na świecie i bardzo popularnym miejscem dla enoturystów. Nieustannie smagane dotykiem słonecznych promieni, słynące z idealnego mikroklimatu i warunków do uprawy kalifornijskie winnice, przyniosły owoce w postaci gamy produktów Oak View. Białe, różowe, czerwone, półsłodkie i półwytrawne – wszystkie gatunki wytworzono z niezmiennie największą starannością, dbając o zachowanie owocowej i zrównoważonej kompozycji smakowej oraz zachowując delikatny i gładki charakter.
Dodatkowe informacje:
Karolina Kraśnicka, karolina.krasnicka@lbrelations.pl

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.