Komunikaty PR

Mleczna czy gorzka, czyli czekoladowe upodobania Polaków

2021-07-07  |  06:30
Biuro prasowe

Przypadający 7 lipca Światowy Dzień Czekolady to dobra okazja, by nieco lepiej poznać zwyczaje zakupowe Polaków związane z tym produktem. Jak wynika z badań*, jesteśmy wierni ulubionym markom, a kupując czekoladę często wrzucamy do koszyka od razu kilka tabliczek.

Badania przeprowadzone na zlecenie firmy Wawel, jednego z najpopularniejszych producentów czekolad i słodyczy, pokazują jasno, iż Polacy często i regularnie sięgają po czekolady – gorzkie, mleczne i nadziewane. 62% ankietowanych deklaruje, iż spożywa czekoladę gorzką przynajmniej raz w miesiącu, zaś 35% – co najmniej raz w tygodniu. Tylko 16% ankietowanych twierdzi, iż nigdy nie jada czekolady gorzkiej.

Podobnie wyglądają wyniki w przypadku czekolad mlecznych – po ten produkt co najmniej raz w miesiącu sięga 64% konsumentów. Czekolady nadziewane wybieramy nieco rzadziej – co piąty ankietowany (21%) degustuje czekoladę nadziewaną przynajmniej raz na siedem dni.

Czekolada czy coś jeszcze?

Nie lubimy się rozdrabniać – gdy w naszym koszyku zakupowym znajduje się czekolada, zwykle jest to więcej niż jedna tabliczka. 40% koneserów czekolady gorzkiej, robiąc zakupy wrzuca do koszyka dwie tabliczki, a kolejne 18% - trzy lub więcej. Podobnie jest w przypadku czekolady mlecznej – w 59% przypadków, w koszykach lądują od razu co najmniej dwa opakowania.

Co ciekawe, miłośnicy czekolad gorzkich zdają się w być w pełni zadowolonymi z jej smaku i rzadziej poszukują innych słodkości. Jak wynika z badań, w dwóch na trzy przypadki, wybierając czekoladę gorzką nie wrzucamy do koszyka już żadnych dodatkowych słodyczy. Kupując czekolady mleczne, inne słodycze dokłada do koszyka 4 na 10 kupujących, a w przypadku czekolad nadziewanych – niemal połowa (46%) koszyków zakupowych poza samą czekoladą zawiera także inne słodkości.

Koneserzy gorzkiej

Fani czekolady gorzkiej wyróżniają się również tym, iż mają swoje ulubione, niezmienne smaki. Zapytani o powód wyboru określonej marki czekolady, niemal połowa (49%) twierdzi, iż „zawsze kupuje ten produkt”. W przypadku czekolad mlecznych swoją wierność marce deklaruje już tylko 38% badanych, a 29% ankietowanych potwierdza, iż „dopiero w sklepie zdecydowało się na wybór tego produktu”. Dokonanie wyboru dopiero przy półce deklaruje z kolei jedynie 17% smakoszy czekolad gorzkich.

Na jakie okazje wybieramy nasze ulubione czekolady? W przypadku gorzkich wariantów, 48% badanych twierdzi, iż dokonuje zakupu po prostu dla siebie. Równocześnie, tylko 11% ankietowanych kupuje czekoladę gorzką dla dziecka. Miłośnicy czekolad mlecznych i nadziewanych z kolei w 33% przypadków kupują je dla swoich pociech. Zgodnie zatem z powszechnym przekonaniem, czekoladę gorzką chętniej wybierają ci, którzy cenią sobie wytrawny smak i sami w pierwszej kolejności chcą cieszyć się jej aromatem.

Brak dodatków i oryginalne pochodzenie

Czekolady to segment pełen licznych nowinek i innowacji. Nie powinno to dziwić, skoro 41,6% ankietowanych Polaków twierdzi, iż „lubi eksperymentować i odkrywać nowe smaki produktów spożywczych”**. Firma Wawel może pochwalić się trzema nowościami w kategorii czekolad na przestrzeni ostatnich zaledwie 12 miesięcy.

W linii czekolad Premium w 2020 roku Wawel zmienił opakowania z tworzywa sztucznego na eleganckie kartoniki. Tu poza atrakcyjnym wyglądem pojawia się także aspekt środowiskowy – w skali roku zmiana opakowań oznacza bowiem o 18 ton wyprodukowanego plastiku mniej. Drugą nowością Wawelu było wprowadzenie na rynek limitowanej kolekcji „Ziarna Świata” – to czekolady z jedynie trzech składników, wykorzystujące ziarno kakaowca tylko z określonego regionu świata – Ghany, Kamerunu czy Wenezueli. Wreszcie produkt, który zadebiutował na półkach ledwie kilka tygodni temu: Ekstra Gorzka 100% cocoa, czyli tabliczka stworzona tylko z jednego surowca, bez jakichkolwiek dodatków, także bez dodatku cukru.

Wyprodukowanie dobrej czekolady gorzkiej o wyjątkowym smaku to niełatwe zadanie – kluczowe są tutaj doświadczenie i nowoczesny park maszynowy. Nasze Czekolady Premium powstają na nowoczesnej linii produkcyjnej, wyposażonej m.in. w najnowszej generacji młyn kulowy i konsze, które zapewniają wyjątkową gładkość oraz jednolitą strukturę czekolady. A to mocno wpływa na doznania smakowe – wyjaśnia Rafał Pulit, dyrektor produkcji w firmie Wawel.

Gorzkie, mleczne i nadziewane czekolady pozostają jednymi z ulubionych słodyczy Polaków. Mamy swoje ulubione smaki, utożsamiamy czekoladę z przyjemnością i sposobem na poprawę nastroju. W Dzień Czekolady możemy sobie zatem pozwolić na kilka kostek więcej.

 

* - Badanie przeprowadzone w dniach 19-23 kwietnia 2021 roku przez ARC Rynek i Opinia metodą łączoną CAWI i CATI na ogólnopolskiej próbie 2350 osób w wieku 16+.

** - Badanie zostało przeprowadzone w dniach 21-24 września 2020 roku przez SW Research metodą wywiadów online, na liczącej ponad 1000 osób reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Żywienie

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj

Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.