Komunikaty PR

Młodzi nie chcą startować w wyścigu szczurów.

2023-06-22  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Poławska
Agencja Face It

ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/

Wypalenie zawodowe, uwięzienie w jednej pracy, chroniczny stres, czyli pojęcia tak charakterystyczne dla millenialsów, to coś, co pokolenie Z odrzuca. Młodzi zmieniają rynek pracy ku niezadowoleniu pracodawców. Okazuje się, że pieniądze dla nich są ważne, bo chcą zarabiać dużo ale nie za wszelką cenę. Chcą od życia więcej niż wakacje raz w roku, pragną żyć inaczej niż ich rodzice, którzy przecież wszystko robili dla tych właśnie dzieci. Czy ciężka praca odchodzi do lamusa?

Za pokolenie Z uznajemy osoby urodzone w latach 1995-2015, czyli dzieci i młodzież wychowana praktycznie w dobie internetu, co naznaczyło różnice miedzy nimi a millenialsami. Zetki żyją w globalnej wiosce, wiedzę i idoli w których wierzą mają w telefonach. Często oskarżani są o lenistwo, roszczeniowość, brak dopasowania do panujących warunków i taki panuje stereotyp gdy o nich myślimy. Czy słusznie?

- Sama mam dzieci, które wpisują się w to pokolenie, widzę także jak zachowują się nowi pracownicy w firmach jakimi kieruję. Uważam, że to stereotypowe myślenie o Zetkach jest bardzo krzywdzące. Oni po prostu mają inne priorytety niż my i mają do tego prawo. Pamiętajmy, że ich dzieciństwo było inne niż nasze, często naznaczone nieobecnością ciężko pracujących rodziców, życiem w sieci, transformacjami w szkołach. Ich ostatnie lata to zmiany wymuszone przez pandemię i wojnę. Są to rzeczy, które zostaną z nimi na zawsze. Nauczyli się życia w niepewności, ale mają też wymagania. Bardzo często denerwują nas młodzi kandydaci, którzy już na początku chcą zarabiać tyle samo, co doświadczeni pracownicy po wielu latach. Ale czy przy obecnych cenach dziwimy im się, że nie chcą godnego życia? Oczywiście, muszą się nauczyć, że nie wszystko dostaje się od razu na tacy, ale nie odmawiajmy im ambicji, ambicji innej niż nasza, bo oni już nie chcą się ścigać, szukają balansu. - mówi Sylwia Szwed, doradczyni biznesowa i mentorka przedsiębiorców.   

Na co pokolenie Z się już nie godzi?

Łączą pracę ze studiami, chcą wykonywać obowiązki w nienormowanym systemie pracy, a często nie z biura a wręcz z innego miejsca na świecie. Pokazują nam, że w ich świecie to jest normalne i tak będzie wyglądała przyszłość.

- Ostatnio zauważalny był trend narzekania przez pracodawców na pracowników zdalnych i mamy też powrót do biur nawet, gdy tak naprawdę nie jest to potrzebne. Okazało się, że Zetki nie chcą tak pracować. Chcą być mobilne, przy czym gwarantują wykonaną pracę. Nie chodzi im o przesiedzenie 8 godzin. Jest to całkowicie inny etos niż znany nam do tej pory. Ostatnie kilka lat pokazało nam jednak, że się da i coraz więcej osób ceni sobie takie rozwiązania, ceni sobie elastyczność (także millenialsi to zauważyli, że da się inaczej!). Młodzież z tego pokolenia zmienia także często pracę, nie ze względu na zarobki, ale gdy tylko okaże się, że coś im nie pasuje. Jednych to oburza, ale słyszę, że coraz częściej im zazdrościmy odwagi i tego, że nie robią nic wbrew sobie. Bo Zetki, nie godzą się na mobbing, na niewłaściwe traktowanie, na przemoc w pracy. Nie chcą też pracować non stop, bo muszą mieć czas na odpoczynek, na spotkania ze znajomymi, na podróże. I przecież nie ma w tym nic złego! – dodaje Sylwia Szwed.

Warto też zaznaczyć, że elastyczność jest mocną cechą pokolenia Z. Nie boją się żyć inaczej.

- Cieszę się, że ta odwaga i elastyczność jest w młodych widoczna. Ja sama namawiam do tego, aby nie bać się próbować nowych rzeczy także w biznesie. Nie poszło CI na maturach? Nie dostałeś się na wymarzone studia? To nie jest koniec świata! Może to znak, że warto wyjechać, spróbować popracować, sprawdzić, co nam się podoba. Pozytywnie oceniam fakt, że Zetki nie boją się takich kroków i widzą, że nie muszą iść tylko jedną drogą. – Podsumowuje Sylwia Szwed.

 

Sylwia Szwed - Doradczyni Strategiczna, Przewodniczka Biznesowa, Mentorka Przedsiębiorców, Kreatorka Biznesu.

Posiada 20-letnie doświadczenie w biznesie w wielu branżach od produkcji i przemysłu do sektora beauty. Managerka, gdzie jako CEO odpowiadała za cały obszar rozwoju firmy, pozyskania klientów strategicznych, przygotowania spółek do debiutu giełdowego i rozwoju działalności. Dysponuje rozległym doświadczeniem i wiedzą z zakresu zarządzania, zwłaszcza strategicznego, przejmowania przedsiębiorstw i ich restrukturyzacji, tworzenia planów rozwojowych, pozyskania finansowania zewnętrznego i szybkiego reagowania na zmiany. Jej domeną jest sprzedaż, która wypływa z naturalnego zachowania dzielenia się i oferowania ludziom pomocy.

Zwolenniczka innowacyjności, rozumianej jako umiejętność znajdowania lepszych, szybszych i łatwiejszych sposobów świadczenia usług. Umiejętności i kompetencje zarządcze zdobyła dzięki awansom od najniższego szczebla i znajomości pracy na każdym poziomie struktury organizacyjnej firmy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Face It
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta Biuro prasowe
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Styl życia Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
2025-02-18 | 12:50

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów

Współczesne eventy to nie tylko okazja do spotkań, ale także istotny element strategii marketingowych i komunikacyjnych. Profesjonalna firma eventowa odgrywa kluczową rolę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Transport

Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.