Młodzież gotuje się na zmiany
- Przynajmniej co drugi nastolatek chce się lepiej odżywiać i szuka informacji na ten temat. Jednak tylko 1 na 10 chłopców i co czwarta dziewczynka rozmawia na ten temat ze znajomymi[1].
- Racjonalne gospodarowanie żywnością to ogólnokrajowy problem – ponad jedna trzecia Polaków wyrzuca zakupioną żywność (pieczywo, owoce, wędliny czy warzywa) przynajmniej kilka razy w miesiącu[2].
- Odpowiedzią na zapotrzebowanie na rzetelne informacje dotyczące zdrowego stylu życia, prawidłowego odżywiania czy zero waste jest kampania edukacyjna „Gotuj się na zmiany”, prowadzona przez WINIARY.
- Wiedza jest przekazywana uczniom w formie atrakcyjnych filmów z popularnymi influencerami, prezentacji oraz quizów. W bezpłatnej akcji udział może wziąć każda chętna szkoła – wystarczy zarejestrować się na stronie programu. Za realizację zajęć programu przewidziane są nagrody finansowe, a dla najaktywniejszych szkół – eventy kulinarne z kucharzem Robertem Harną.
– Prawidłowe odżywianie, odpowiednie gospodarowanie żywnością i zdrowy styl życia – nasze podejście do tych kwestii zależy zarówno od tego, w jaki sposób zostaliśmy wychowani, jak i wiedzy jaką przekazano nam w szkole. Złe nawyki nastolatków przekładają się na nieprawidłowe przyzwyczajenia w życiu dorosłym, które z kolei są przekazywane następnemu pokoleniu – tłumaczy Magdalena Jabłońska, Specjalista ds. Komunikacji WINIARY. – Nauczyciele i inni pracownicy w szkole zwracają uwagę na to, że uczniom zdarza się wyrzucać jedzenie – najczęściej dlatego, że zamiast zaplanowanych posiłków wolą zjeść słodycze czy przekąski. Tylko odpowiednia edukacja może zmienić tę sytuację.
W odpowiedzi na to wyzwanie, w tym roku po raz dziesiąty marka WINIARY organizuje program edukacyjny „Gotuj się na zmiany”, który jest kierowany do młodzieży szkolnej w wieku 12-15 lat oraz ich rodziców. Kampania główny nacisk kładzie na promocję zasad prawidłowego odżywiania, budowanie dobrych nawyków żywieniowych oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności w myśl trendu zero waste.
Nuda na talerzu? Niekoniecznie
– Wyrażenia takie jak „prawidłowe odżywianie” czy „zbilansowany posiłek” mogą młodzieży kojarzyć się stereotypowo z koniecznością jedzenia niesmacznych potraw czy czasochłonnego przygotowywania posiłków. Dlatego w ramach programu „Gotuj się na zmiany” od dziesięciu edycji tworzymy warunki do dialogu, który pokazuje, że zdrowy styl życia nie musi się kojarzyć z nudą na talerzu – komentuje Magda Jabłońska z WINIARY.
Zarejestrowane placówki szkolne dostaną w ramach projektu dostęp do scenariuszy zajęć, których integralnym elementem będą angażujące aktywności, takie jak interaktywne filmy, prezentacje czy quizy. Pakiet dydaktyczny jest współtworzony przez dietetyczkę dr Katarzynę Zadkę, autorkę wielu artykułów na temat prawidłowego żywienia publikowanych w sieci. Przekazywanie wiedzy wesprą influencerzy, tacy jak Natalia Paździor (zwyciężczyni pierwszej edycji MasterChef Junior), Pan Belfer czy Łukasz Gluza. Jako ambasadorzy programu wystąpią w filmach na stronie WWW i kanałach Social Media, w których będą się dzielić swoimi inspiracjami i pomysłami na zdrowy styl życia.
Nagrody dla szkół
Mimo że już samo poszerzanie wiedzy uczniów jest niezwykłą nagrodą dla każdego pedagoga,
w ramach programu „Gotuj się na zmiany” WINIARY proponuje dodatkowe korzyści dla zarejestrowanych nauczycieli. Nadesłana dokumentacja z realizacji zajęć czy udział w ankietach przełoży się na punkty, które z kolei przy odpowiedniej liczbie nauczyciel może wymienić na nagrody, takie jak elektroniczna karta podarunkowa do Empiku, sklepów Decathlon czy RTV EURO AGD – każda o wartości 200 zł. W przewidzianej na wydarzenie puli mieści się aż 800 takich nagród. Dla pięciu najbardziej aktywnych nauczycieli przygotowana jest z kolei nagroda specjalna – lekcje kulinarne z udziałem kucharza Roberta Harny, który przybliży wartościowe przepisy kulinarne oraz tajniki obsługi sprzętu kuchennego.
Dodatkowo w kwietniu 2021 r. przewidziany jest konkurs kreatywny dla zarejestrowanych pedagogów. Autorzy najlepiej wykonanego zadania kreatywnego mogą się spodziewać, że ich szkoła zostanie odwiedzona przez zespół WINIARY, który zorganizuje event kulinarny z udziałem ambasadorów programu o wartości ok. 50 000 zł. Oprócz nagrody głównej, na zwycięzców czeka również 10 wyróżnień w postaci kart podarunkowych do RTV Euro AGD, o wartości 1000 zł każda.
W bezpłatnej akcji „Gotuj się na zmiany” udział może wziąć każda chętna szkoła podstawowa – wystarczy zarejestrować się na stronie programu. Poprzednie edycje akcji dotarły już do około miliona uczniów. Tegoroczna edycja potrwa prawie cały rok szkolny, od 9 listopada do 30 czerwca.
Każda edycja programu obejmowana była patronatem przez szereg renomowanych instytucji, m.in. Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Rzecznika Praw Dziecka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych czy Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Patronami medialnymi 10. edycji są: portal „Nasze Miasto” oraz czasopisma „Victor” i „Sygnał”.
Więcej informacji na temat akcji można znaleźć na stronie internetowej: www.gotujsienazmiany.pl.
[1] Badanie Kantar Millward Brown „Nawyki żywieniowe nastolatków” na zlecenie Nestlé Polska S.A.
[2] Badanie Instytutu Kantar Millward Brown na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.