Młodzież gotuje się na zmiany
- Przynajmniej co drugi nastolatek chce się lepiej odżywiać i szuka informacji na ten temat. Jednak tylko 1 na 10 chłopców i co czwarta dziewczynka rozmawia na ten temat ze znajomymi[1].
- Racjonalne gospodarowanie żywnością to ogólnokrajowy problem – ponad jedna trzecia Polaków wyrzuca zakupioną żywność (pieczywo, owoce, wędliny czy warzywa) przynajmniej kilka razy w miesiącu[2].
- Odpowiedzią na zapotrzebowanie na rzetelne informacje dotyczące zdrowego stylu życia, prawidłowego odżywiania czy zero waste jest kampania edukacyjna „Gotuj się na zmiany”, prowadzona przez WINIARY.
- Wiedza jest przekazywana uczniom w formie atrakcyjnych filmów z popularnymi influencerami, prezentacji oraz quizów. W bezpłatnej akcji udział może wziąć każda chętna szkoła – wystarczy zarejestrować się na stronie programu. Za realizację zajęć programu przewidziane są nagrody finansowe, a dla najaktywniejszych szkół – eventy kulinarne z kucharzem Robertem Harną.
– Prawidłowe odżywianie, odpowiednie gospodarowanie żywnością i zdrowy styl życia – nasze podejście do tych kwestii zależy zarówno od tego, w jaki sposób zostaliśmy wychowani, jak i wiedzy jaką przekazano nam w szkole. Złe nawyki nastolatków przekładają się na nieprawidłowe przyzwyczajenia w życiu dorosłym, które z kolei są przekazywane następnemu pokoleniu – tłumaczy Magdalena Jabłońska, Specjalista ds. Komunikacji WINIARY. – Nauczyciele i inni pracownicy w szkole zwracają uwagę na to, że uczniom zdarza się wyrzucać jedzenie – najczęściej dlatego, że zamiast zaplanowanych posiłków wolą zjeść słodycze czy przekąski. Tylko odpowiednia edukacja może zmienić tę sytuację.
W odpowiedzi na to wyzwanie, w tym roku po raz dziesiąty marka WINIARY organizuje program edukacyjny „Gotuj się na zmiany”, który jest kierowany do młodzieży szkolnej w wieku 12-15 lat oraz ich rodziców. Kampania główny nacisk kładzie na promocję zasad prawidłowego odżywiania, budowanie dobrych nawyków żywieniowych oraz przeciwdziałanie marnowaniu żywności w myśl trendu zero waste.
Nuda na talerzu? Niekoniecznie
– Wyrażenia takie jak „prawidłowe odżywianie” czy „zbilansowany posiłek” mogą młodzieży kojarzyć się stereotypowo z koniecznością jedzenia niesmacznych potraw czy czasochłonnego przygotowywania posiłków. Dlatego w ramach programu „Gotuj się na zmiany” od dziesięciu edycji tworzymy warunki do dialogu, który pokazuje, że zdrowy styl życia nie musi się kojarzyć z nudą na talerzu – komentuje Magda Jabłońska z WINIARY.
Zarejestrowane placówki szkolne dostaną w ramach projektu dostęp do scenariuszy zajęć, których integralnym elementem będą angażujące aktywności, takie jak interaktywne filmy, prezentacje czy quizy. Pakiet dydaktyczny jest współtworzony przez dietetyczkę dr Katarzynę Zadkę, autorkę wielu artykułów na temat prawidłowego żywienia publikowanych w sieci. Przekazywanie wiedzy wesprą influencerzy, tacy jak Natalia Paździor (zwyciężczyni pierwszej edycji MasterChef Junior), Pan Belfer czy Łukasz Gluza. Jako ambasadorzy programu wystąpią w filmach na stronie WWW i kanałach Social Media, w których będą się dzielić swoimi inspiracjami i pomysłami na zdrowy styl życia.
Nagrody dla szkół
Mimo że już samo poszerzanie wiedzy uczniów jest niezwykłą nagrodą dla każdego pedagoga,
w ramach programu „Gotuj się na zmiany” WINIARY proponuje dodatkowe korzyści dla zarejestrowanych nauczycieli. Nadesłana dokumentacja z realizacji zajęć czy udział w ankietach przełoży się na punkty, które z kolei przy odpowiedniej liczbie nauczyciel może wymienić na nagrody, takie jak elektroniczna karta podarunkowa do Empiku, sklepów Decathlon czy RTV EURO AGD – każda o wartości 200 zł. W przewidzianej na wydarzenie puli mieści się aż 800 takich nagród. Dla pięciu najbardziej aktywnych nauczycieli przygotowana jest z kolei nagroda specjalna – lekcje kulinarne z udziałem kucharza Roberta Harny, który przybliży wartościowe przepisy kulinarne oraz tajniki obsługi sprzętu kuchennego.
Dodatkowo w kwietniu 2021 r. przewidziany jest konkurs kreatywny dla zarejestrowanych pedagogów. Autorzy najlepiej wykonanego zadania kreatywnego mogą się spodziewać, że ich szkoła zostanie odwiedzona przez zespół WINIARY, który zorganizuje event kulinarny z udziałem ambasadorów programu o wartości ok. 50 000 zł. Oprócz nagrody głównej, na zwycięzców czeka również 10 wyróżnień w postaci kart podarunkowych do RTV Euro AGD, o wartości 1000 zł każda.
W bezpłatnej akcji „Gotuj się na zmiany” udział może wziąć każda chętna szkoła podstawowa – wystarczy zarejestrować się na stronie programu. Poprzednie edycje akcji dotarły już do około miliona uczniów. Tegoroczna edycja potrwa prawie cały rok szkolny, od 9 listopada do 30 czerwca.
Każda edycja programu obejmowana była patronatem przez szereg renomowanych instytucji, m.in. Ministra Edukacji Narodowej, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Rzecznika Praw Dziecka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych czy Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Patronami medialnymi 10. edycji są: portal „Nasze Miasto” oraz czasopisma „Victor” i „Sygnał”.
Więcej informacji na temat akcji można znaleźć na stronie internetowej: www.gotujsienazmiany.pl.
[1] Badanie Kantar Millward Brown „Nawyki żywieniowe nastolatków” na zlecenie Nestlé Polska S.A.
[2] Badanie Instytutu Kantar Millward Brown na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.