Komunikaty PR

NIEOCZYWISTE DZIEDZICTWO, CZYLI CHOJNY BEZ TAJEMNIC

2024-12-05  |  13:00
Biuro prasowe

Chojny oficjalnie są częścią Łodzi od blisko 80 lat, ale wciąż mało o nich wiemy. Zmienić to postanowili naukowcy z Uniwersytetu Łódzkiego, którzy w ramach projektów organizowanych przez Fundację Urban Forms odkrywają Chojny na nowo poprzez badania, spacery, wykłady, ale też murale odwołujące się do miejscowej historii i tradycji. Cykl wydarzeń zwieńczą konferencja naukowa poświęcona łódzkiej dzielnicy i wystawa połączona z koncertem świątecznym.

– Od kilkunastu tygodni z dużą radością pomagamy łodzianom odkrywać wyjątkowe dziedzictwo Chojen – mówi Teresa Latuszewska-Syrda, prezeska Fundacji Urban Forms. – Pokazujemy to, co często pozostaje niezauważone, od materialnych zabytków po opowieści, które kryją mury budynków i miejsca znane z codzienności.

Dzięki projektowi udało się między innymi przypomnieć postać Janka Mulinowicza, bohatera lokalnej legendy. Według przekazów Janek, jako chłopiec z Chojen, został adoptowany przez krakowskiego kupca, by później stać się dobroczyńcą miejscowego kościoła św. Wojciecha. Jego losy Klaudia Rutkowska uwieczniła muralem, który powstał na ogrodzeniu kościoła przy ul. Rzgowskiej 242. Z kolei wątek sportowej tradycji Chojen pojawił się na elewacji XVIII LO przy ul. Królewskiej 13/15, gdzie Paulina i Konrad Kwietniewscy stworzyli pracę inspirowaną pamiątkami zgromadzonymi w szkolnym muzeum, przypominającą, że budynek ten przez lata był przestrzenią dla młodych sportowców.

W ramach projektu zorganizowano też cykl warsztatów, wystaw i spotkań, a grudzień przynosi kolejne wydarzenia służące odkrywaniu tajemnic dzielnicy. W czwartek, 5 grudnia, o godzinie 17:00 w XVIII LO przy ul. Królewskiej 13/15 odbędzie się wernisaż wystawy uczniowskich prac stworzonych podczas warsztatów artystycznych inspirowanych historią szkoły. Punktem kulminacyjnym wydarzeń poświęconych dziedzictwu Chojen będzie konferencja naukowa „Nieoczywiste dziedzictwo. Chojny z perspektywy mieszkańców, społeczników i badaczy”, organizowana przez Fundację Urban Forms i Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego. Odbędzie się ona 9 grudnia w Instytucie Historii Sztuki UŁ (ul. Narutowicza 65, sala 206) w godzinach 10:00–16:00. W programie znajdą się prelekcje naukowców dotyczące m.in. zabytków kościoła św. Wojciecha, lokalnego dziedzictwa i roli murali w upamiętnianiu historii. Wydarzenie otworzy Teresa Latuszewska-Syrda, prezeska Fundacji Urban Forms, a uczestnicy zobaczą również animację „Legenda o Janku Mulinowiczu” oraz poznają przewodnik „Kto Chojny hojnie obdarował”. Konferencję zamkną wystąpienia Beaty Arabskiej i Joanny Orzechowskiej o spacerach inscenizowanych, przybliżających historię w formie artystycznej.

Kolejnego dnia, 10 grudnia o godzinie 17:00 w Klubie Osiedlowym nr 1 przy ul. Skupionej 1 – wernisaż wystawy „Przeszłość, miejsce, ludzie. Chojny – tyle do odkrycia” zaprezentuje historię osiedla, a uroczystości towarzyszyć będzie koncert świąteczny organizowany co roku przez klub.

Wszystkie te działania są częścią szeroko zakrojonej akcji mającej na celu przybliżenie mieszkańcom Łodzi wyjątkowego dziedzictwa Chojen. Projekty „Chojny nieznane. Działania angażujące lokalną społeczność do odkrywania dziedzictwa kulturowego regionu” oraz „Odkryjemy Chojny nieznane. Społecznicy, naukowcy i mieszkańcy dla kulturowego dziedzictwa” realizowane są dzięki wsparciu Samorządu Województwa Łódzkiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.