Niewidzialna czy niezależna? Wietnamka o Wietnamkach
Od kuchni
Chodakowska 12
03-826 Warszawa
dominika.kaczynska|odkuchni.co| |dominika.kaczynska|odkuchni.co
+48 791 378 116
odkuchni.co
W marcu, gdy tak wiele mówi się o kobietach, warto przyjrzeć się nieco innej perspektywie na kobiecość, którą spotkamy (nie tylko) na ulicach dalekowschodnich miast. Na pytanie, jaka jest dzisiejsza Wietnamka, odpowiada Linh Ziółkowska, Managerka warszawskiej restauracji Wi-Taj.
Tradycjonalizm vs. zachodnia siła kobiet
Wizerunek kobiety w Wietnamie zmieniał się na przestrzeni lat. Jednym z kluczowych czynników wpływających na styl życia Wietnamek był konfucjanizm, czyli filozofia Dalekiego Wschodu. Przez wieki kształtowało to kobiety, nazywane niekiedy niewidzialnymi, które pozostawały w cieniu mężczyzn. Nie sposób pominąć także znaczącego wpływu kultury Azji Południowo-Wschodniej, gdzie dostrzegamy wyraźne motywy matriarchatu. Do tej mieszanki należy dodać również bliską nam kulturę Zachodu, coraz popularniejszą również w Wietnamie.
Jak status kobiet komentuje Linh Ziółkowska, z pochodzenia Wietnamka, z zawodu Managerka restauracji Wi-Taj specjalizującej się w kuchni wietnamsko-tajskiej?
Filozofia czy literatura odcisnęły niekwestionowane piętno w budowaniu społeczeństwa, jednak dziś coraz częściej można zauważyć istotne zmiany w tym zakresie. Współczesne młode kobiety coraz prężniej realizują się zawodowo. Powstają fundacje i instytucje promujące kobiecą przedsiębiorczość. Sprzyja temu z pewnością powszechny dostęp do mediów, w których prezentowane są tak zwane zachodnie wartości.
Status Wietnamek uległ wielu zmianom, podobnie jak sytuacja gospodarcza czy społeczna w kraju. Wiele kobiet przestało być niewidzialnymi uczestniczkami życia i zaczęło realizować się, rozwijać na równi z mężczyznami. A jak widzimy, niektóre z powodzeniem prowadzą dziś nawet bardzo apetyczne biznesy.
Businesswoman rodem z Wietnamu
Choć część Wietnamek wciąż kultywuje tradycję, to wiele z nich jest coraz bardziej niezależnych, odnajdując w sobie smykałkę do… biznesu!
Wietnamki bywają bardzo różne – komentuje z uśmiechem Linh Ziółkowska, dodając – to zależy gdzie się wychowały i w jakim pokoleniu. Nie bez znaczenia jest też miejsce zamieszkania. Wietnamki wychowane od małego w Polsce, mentalnie są jak Polki. Wietnamki młodszego pokolenia, 20-30 latki można określić jako bardziej wyzwolone i odważne.
Doskonałymi przykładami wietnamskich businesswoman są kobiety tworzące restaurację Wi-Taj, które cechuje nie tylko mistrzostwo kulinarne, ale przede wszystkim doskonały zmysł biznesowy. Efektem jest tętniące życiem miejsce w sercu stolicy, do którego niejednokrotnie ustawiają się tłumy głodnych Warszawiaków. Wiedzą, że zawsze znajdą tam przepyszne jedzenie i wspaniałą atmosferę. Managerka oraz szefowa Wi-Taj udowadniają, że w życiu można robić to, co się kocha, dzieląc się z innymi swoją pasją, a na zbliżający się 8 marca mają dla swoich fanek inspirujące przesłanie:
Z okazji Dnia Kobiet, chcemy motywować dziewczyny, by robiły to, czego pragną. My prowadzimy restaurację, ponieważ uwielbiamy dzielić się naszą kulturą na talerzu. Wierzymy, że każda kobieta ma w sobie coś niezwykłego!
Chcąc w Dniu Kobiet poczuć prawdziwie wietnamski klimat, gdzie rządzą doświadczone, silne, a przy tym serdeczne i ciepłe kobiety, polecamy udać się do restauracji Wi-Taj. Królują tam nie tylko rodowite Wietnamki, ale i wyśmienite wietnamskie potrawy.

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.