Komunikaty PR

Nowe pokolenie konsumentów. Świadome wybory żywieniowe generacji Z

2022-07-27  |  13:00
Biuro prasowe

Jacy są zoomerzy?

Generacja Z, nazywana niekiedy post-millenials, to osoby, które odciskają coraz silniejsze piętno w różnych sferach życia społecznego i zawodowego. Są to osoby urodzone w drugiej połowie lat 90. lub w pierwszej dekadzie XXI wieku. Zoomerzy, bo tak potocznie określa się przedstawicieli tej generacji, są dziś odpowiedzialni za szereg zarówno drobnych, jak i dużych decyzji zakupowych. Z tego względu coraz więcej świadomych producentów, marketerów i handlowców chętnie słucha ich potrzeb, właśnie do nich dostosowując swoją ofertę. Jacy są zoomerzy? Przede wszystkim nie znają życia bez Internetu i mediów społecznościowych. Są otwarci, mobilni, kreatywni i oczekują częstych zmian. Zoomerów nazywa się także nieprzypadkowo pokoleniem C, co ma nawiązywać do słów: connect, communicate, change. Te zaś chyba najtrafniej podsumowują to internetowe pokolenie, które chętnie opowiada się za zmianami w różnych obszarach życia społecznego, nie odkładając przy tym na bok swojego smartfona.

Wybory żywieniowe Zetek

Rosnąca świadomość konsumencka to trend, który dla Zetek nie jest niczym odkrywczym. Dla wielu nie jest obojętne, co jedzą oraz co będą jedli w przyszłości. Z amerykańskiego raportu Food and Health Survey (2022) wynika, że aż 73% Zoomerów wierzy, że jest bardziej zaniepokojona tym, jak dieta wpływa na środowisko niż inne generacje. W porównaniu z baby boomers (urodzeni w latach powojennego wyżu) pokolenie Z jest znacznie bardziej skłonne do kupowania produktów z małym śladem węglowym lub neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, a także oznaczonych jako plant-based (oparty na roślinach).

Zarówno z mojego osobistego doświadczenia, jak i z obserwacji w firmie wynika, że młodsze pokolenia w większym stopniu interesują się produktami bio czy żywnością roślinną. Mnie do zainteresowania się żywnością «plant-based» zainspirowały córki. Po krótkim czasie zmieniłem ścieżkę kariery zawodowej i w pełni oddałem się sektorowi roślinnemu. Tendencję do sięgania przez młodych po to, co zdrowe, ekologiczne czy roślinne, potwierdzają także liczne badania – komentuje Rafał Maranowski, członek zespołu Planty, marki specjalizującej się w roślinnej żywności.

Jak czytamy w raporcie przygotowanym przez Heinrich-Böll-Stiftung i Instytut na rzecz Ekorozwoju („Atlas Mięsa” 2022): młode Polki i młodzi Polacy jedzą coraz mniej mięsa i częściej chcą ograniczyć jego konsumpcję w przyszłości. Wybory te mogą wpływać na politykę w Polsce w najbliższych dziesięcioleciach. Jak dodaje Rafał Maranowski:

Z analiz SW Research (2022) wynika, że aż 39% osób z pokolenia Z co najmniej raz w tygodniu sięga po żywność ekologiczną. Myślę, że ten trend w kolejnych latach będzie się nasilał. Nie zapominajmy również, że to właśnie generacja Z odpowiedzialna jest za manifest radykalnej zmiany produkcji spożywczej na bardziej zrównoważoną, którego pierwsze słowa brzmią «the future of our food is at risk». Jesteśmy więc świadkami znaczącej zmiany, której zarówno my jako producenci, jak i inne grupy społeczne, w tym politycy, ekonomiści czy medycy, nie powinniśmy bagatelizować.

Ku lepszej przyszłości

Rośnie nowe pokolenie konsumentów odwracających dotychczasowe paradygmaty i tworzących nowe piramidy żywieniowe, w których to ekologia i zrównoważony rozwój zaczynają odgrywać kluczową rolę. Przyszłość sektora żywności oraz naszej planety są dziś w ich rękach. Jak odpowiadamy na ich postulaty?

Krótkie składy, czyste etykiety, informowanie o pochodzeniu składników czy miejscu produkcji, przyznawane certyfikacje, redukcja plastiku w opakowaniach, ograniczenie emisji CO2 – m.in. na te aspekty zwracają dziś uwagę zarówno producenci, jak i świadomi konsumenci stojący przed półkami sklepowymi. Za lepszej jakości, zdrowszą, ekologicznie produkowaną żywność jesteśmy skłonni dopłacać więcej. Jak komentują eksperci: część producentów dąży do tego, by redukować dysproporcję cen standardowej oraz ekożywności, by ta druga stawała się bardziej dostępna dla konsumentów z różną zasobnością portfela. Jest to również ważne w czasie niestabilności gospodarczej i galopującej inflacji, gdy coraz baczniej śledzimy ceny produktów spożywczych. Czy postulaty zoomerów przetrwają próbę tego trudnego okresu?

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.