Nowe pokolenie konsumentów. Świadome wybory żywieniowe generacji Z
Jacy są zoomerzy?
Generacja Z, nazywana niekiedy post-millenials, to osoby, które odciskają coraz silniejsze piętno w różnych sferach życia społecznego i zawodowego. Są to osoby urodzone w drugiej połowie lat 90. lub w pierwszej dekadzie XXI wieku. Zoomerzy, bo tak potocznie określa się przedstawicieli tej generacji, są dziś odpowiedzialni za szereg zarówno drobnych, jak i dużych decyzji zakupowych. Z tego względu coraz więcej świadomych producentów, marketerów i handlowców chętnie słucha ich potrzeb, właśnie do nich dostosowując swoją ofertę. Jacy są zoomerzy? Przede wszystkim nie znają życia bez Internetu i mediów społecznościowych. Są otwarci, mobilni, kreatywni i oczekują częstych zmian. Zoomerów nazywa się także nieprzypadkowo pokoleniem C, co ma nawiązywać do słów: connect, communicate, change. Te zaś chyba najtrafniej podsumowują to internetowe pokolenie, które chętnie opowiada się za zmianami w różnych obszarach życia społecznego, nie odkładając przy tym na bok swojego smartfona.
Wybory żywieniowe Zetek
Rosnąca świadomość konsumencka to trend, który dla Zetek nie jest niczym odkrywczym. Dla wielu nie jest obojętne, co jedzą oraz co będą jedli w przyszłości. Z amerykańskiego raportu Food and Health Survey (2022) wynika, że aż 73% Zoomerów wierzy, że jest bardziej zaniepokojona tym, jak dieta wpływa na środowisko niż inne generacje. W porównaniu z baby boomers (urodzeni w latach powojennego wyżu) pokolenie Z jest znacznie bardziej skłonne do kupowania produktów z małym śladem węglowym lub neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, a także oznaczonych jako plant-based (oparty na roślinach).
Zarówno z mojego osobistego doświadczenia, jak i z obserwacji w firmie wynika, że młodsze pokolenia w większym stopniu interesują się produktami bio czy żywnością roślinną. Mnie do zainteresowania się żywnością «plant-based» zainspirowały córki. Po krótkim czasie zmieniłem ścieżkę kariery zawodowej i w pełni oddałem się sektorowi roślinnemu. Tendencję do sięgania przez młodych po to, co zdrowe, ekologiczne czy roślinne, potwierdzają także liczne badania – komentuje Rafał Maranowski, członek zespołu Planty, marki specjalizującej się w roślinnej żywności.
Jak czytamy w raporcie przygotowanym przez Heinrich-Böll-Stiftung i Instytut na rzecz Ekorozwoju („Atlas Mięsa” 2022): młode Polki i młodzi Polacy jedzą coraz mniej mięsa i częściej chcą ograniczyć jego konsumpcję w przyszłości. Wybory te mogą wpływać na politykę w Polsce w najbliższych dziesięcioleciach. Jak dodaje Rafał Maranowski:
Z analiz SW Research (2022) wynika, że aż 39% osób z pokolenia Z co najmniej raz w tygodniu sięga po żywność ekologiczną. Myślę, że ten trend w kolejnych latach będzie się nasilał. Nie zapominajmy również, że to właśnie generacja Z odpowiedzialna jest za manifest radykalnej zmiany produkcji spożywczej na bardziej zrównoważoną, którego pierwsze słowa brzmią «the future of our food is at risk». Jesteśmy więc świadkami znaczącej zmiany, której zarówno my jako producenci, jak i inne grupy społeczne, w tym politycy, ekonomiści czy medycy, nie powinniśmy bagatelizować.
Ku lepszej przyszłości
Rośnie nowe pokolenie konsumentów odwracających dotychczasowe paradygmaty i tworzących nowe piramidy żywieniowe, w których to ekologia i zrównoważony rozwój zaczynają odgrywać kluczową rolę. Przyszłość sektora żywności oraz naszej planety są dziś w ich rękach. Jak odpowiadamy na ich postulaty?
Krótkie składy, czyste etykiety, informowanie o pochodzeniu składników czy miejscu produkcji, przyznawane certyfikacje, redukcja plastiku w opakowaniach, ograniczenie emisji CO2 – m.in. na te aspekty zwracają dziś uwagę zarówno producenci, jak i świadomi konsumenci stojący przed półkami sklepowymi. Za lepszej jakości, zdrowszą, ekologicznie produkowaną żywność jesteśmy skłonni dopłacać więcej. Jak komentują eksperci: część producentów dąży do tego, by redukować dysproporcję cen standardowej oraz ekożywności, by ta druga stawała się bardziej dostępna dla konsumentów z różną zasobnością portfela. Jest to również ważne w czasie niestabilności gospodarczej i galopującej inflacji, gdy coraz baczniej śledzimy ceny produktów spożywczych. Czy postulaty zoomerów przetrwają próbę tego trudnego okresu?

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Qczaj: Mam dłuższe włosy i w życiu nie słyszałem tylu komplementów na temat swojego wyglądu. Dziewczyny mnie porównują do Massimo z „365 dni”
Trener zmienił ostatnio swój image za sprawą dłuższych włosów i cieszy się, że ta metamorfoza przypadła do gustu tak wielu osobom. Jak podkreśla, zdecydował się na diametralnie inną fryzurę, żeby w końcu spełnić marzenie z dzieciństwa. Qczaj zaznacza też, że rok temu, by pozbyć się zakoli, zrobił przeszczep mieszków włosowych.
Farmacja
Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu

Rocznie w Polsce wystawia się ponad ćwierć miliona recept na antykoncepcję awaryjną. Jednocześnie świadomość na temat tzw. tabletki dzień po, choć rośnie, wciąż jest niewystarczająca. Eksperci kampanii Poranek PO wskazują na szereg mitów, które wciąż pokutują wokół tego tematu i które mogą nawet zniechęcać kobiety do sięgania po antykoncepcję awaryjną, np. dotyczące mechanizmu jej działania czy skutków długoterminowych. Dlatego podkreślają także potrzebę edukowania poszczególnych grup pacjentek, ale także ich partnerów. Jedną z takich inicjatyw edukacyjnych jest kampania Poranek Po.
Psychologia
Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne

Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.