O Andrzejkach bez… Andrzeja!
Marka wina Oak View zbadała naszą wiedzę o Andrzejkach. Jak się okazuje, 65% z nas twierdzi, że wie kiedy wypadają. Ale Andrzeja wśród osób obchodzących Andrzejki ze świecą szukać. Trudno w to uwierzyć, ale od wielu lat nie ma go w zestawieniu 50 najpopularniejszych imion w Polsce! Sprawdź wyniki badania i dowiedz się, jak spędzić udane Andrzejki nawet bez wychodzenia z domu.
Jak pokazało badanie opinii[1] większość z nas twierdzi, że zna termin Andrzejek. I tak: 89% wskazuje daty między 29-30 listopada, jednak tylko 4,5% celnie trafia w wieczór z 29 na 30, czyli wigilię imienin Andrzeja. To właśnie w ten wieczór powinniśmy lać wosk przez dziurkę od klucza i rzucać butami za siebie. Jednak zgodnie z tradycją spędza go zazwyczaj tylko 9,5% z nas. Co z pozostałymi? Większość pewnie nie wie skąd wziąć dziś taaakie kluczysko lub po prostu woli poprzestać na: spotkaniu z przyjaciółmi (25%), romantycznym wieczorze z partnerem/partnerką (24%), wyjściu do klubu lub np. do tzw. escape roomu (10%). Są też tacy, którzy decydują się na wielkie wyjście, czyli na bal andrzejkowy – jest to 6% z nas. Inni, a jest ich całe 11%, celebruje wtedy imieniny wujka, dziadka czy teścia – Andrzeja. Niemniej aż 41% z nas zazwyczaj nie spędza tego czasu w żaden szczególny sposób i traktuje ten wieczór jak każdy inny. Co więcej, czas pandemii sprawił, że osób, które nie planują uczestnictwa w żadnej aktywności andrzejkowej przybyło – w tym roku twierdzi tak ponad połowa z nas (53%). 27% zaś jeszcze nie podjęła decyzji, a tylko 20% nie zrezygnuje z tegorocznego świętowania.
Andrzejkowy quiz z podpowiedziami od Oak View
Niezależnie od tego co planujesz mamy sposób na udane Andrzejki nawet bez wychodzenia z domu Oak View z rozrywkowej Kalifornii radzi, byś swój wieczór zaczął od lampki półwytrawnego czerwonego wina o intensywnym, rozwijającym się na podniebieniu aromacie czarnej wiśni spojonym nutą wanilii w tle. Po niej czas na rozrywkę. Co powiesz na szybki andrzejkowy quiz (poprawne odpowiedzi znajdziesz poniżej)? 1. Czyim patronem był św. Andrzej? 2. A komu bardziej życzliwa była św. Katarzyna? 3. Do czego służyła jak najdłuższa obierzyna z jabłka? 4. Gdzie kończy się wyścig butów? 5.Na czym polega zabawa w dwa papierowe serca? I na koniec gratka dla miłośników historii lub śródziemnomorskich wyjazdów: 6. Co z andrzejkami ma wspólnego starożytna Grecja? I rada: korzystaj ze smartfona, dzięki któremu całą tę i pozostałą andrzejkologię błyskawicznie ściągniesz z Internetu!
Biało-różowe andrzejkowe kompozycje
By rozkręcić zabawę zaplanuj winne kompozycje. Użyj białego Sauvignon Blanc. Dla oszczędnych dobra wiadomość: nie musisz sięgać po bardzo drogie wina, całkiem dobrze sprawdzą się też te o przystępnych cenach, np. Oak View. A oto niezawodny przepis: 60 ml białego wina i 30 ml ginu oraz 30 ml soku z granatów i 10 ml syropu z bzu wlej do szejkera, dodaj lód i wstrząśnij. Następnie cedząc zawartość przelej trunek do schłodzonego kieliszka koktajlowego, który możesz ozdobić skórką z cytryny. Spróbuj też przepis z wykorzystaniem wina różowego: wlej do szejkera 60 ml różowego wina i 30 ml ginu, dodaj 2 gałązki tymianku i 30 ml przecieru brzoskwiniowego (miksujemy same owoce z puszki), dorzuć trochę lodu. Wstrząśnij szejkerem i scedzając zawartość przelej gotowego drinka do schłodzonego kieliszka koktajlowego.
Czy wiesz, jak wyglądają Andrzejki w innych krajach?
Posłuchaj: na Ukrainie panny smażą tego dnia naleśniki, w Niemczech nasłuchują szczekania psów, w Rumuni jedzą na kolację czosnek, a w Bułgarii to Edrei, czyli… Dzień Niedźwiedzia. No i powiedz sam/sama: czy propozycja wieczorku przy quizie i rozweselających biało-różowych drinkach nie wygląda sympatyczniej?
Odpowiedzi do quizu:
1. Św. Andrzej był patronem: podróżnych, sprzedawców ryb, rybaków, rzeźników, górników, żeglarzy, rycerzy, a nawet woziwodów.
2. Św. Katarzyna była bardziej życzliwa dla dziewcząt, dziewic, starych panien, teologów, uczonych, mówców, studentów, sekretarek, kołodziejów, młynarzy, żeglarzy, kolejarzy, drukarzy, szewców, krawcowych, prawników i ciekawostka: wzywa się jej przy migrenie i bólu zębów.
3. Najdłuższa obierzyna z jabłka rzucona za siebie przez pannę układała się w literę, od której miało się zaczynać imię jej przyszłego męża.
4. Wyścig butów kończy się za progiem drzwi – czyj but przekroczył go jako pierwszy, tego właścicielka pierwsza wychodziła za mąż.
5. Zabawa w dwa papierowe serca: na jednym wypisuje się imiona żeńskie, na drugim męskie, a następnie z zamkniętymi oczami trafia się szpilką w odpowiednie serce, by poznać imię przyszłego wybranka czy wybranki.
6. Ze starożytnej Grecji wywodzą się wróżby matrymonialne.
[1] Badanie zrealizowane przez SW Research metodą CAVI na reprezentatywnej grupie Internautów w dniach 9-12.11.2021 r.
O marce Oak View:
Kalifornia pozostaje jednym z największych producentów wina na świecie i bardzo popularnym miejscem dla enoturystów. Nieustannie smagane dotykiem słonecznych promieni, słynące z idealnego mikroklimatu i warunków do uprawy kalifornijskie winnice, przyniosły owoce w postaci gamy produktów Oak View. Białe, różowe, czerwone, półsłodkie i półwytrawne – wszystkie gatunki wytworzono z niezmiennie największą starannością, dbając o zachowanie owocowej i zrównoważonej kompozycji smakowej oraz zachowując delikatny i gładki charakter.
Kontakt:
Karolina Kraśnicka
Karolina.krasnicka@lbrelations.pl

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Dom i ogród
Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki

Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.