O modzie najczęściej rozmawiamy na... Twitterze. Nowe dane SentiOne
Branżami najbardziej pozytywnie postrzeganymi przez polskich Internautów są AGD, zdrowie i uroda oraz moda. O tym ostatnim temacie najczęściej rozmawiano na… Twitterze, który okazał się również zaskakująco popularną platformą sprzedażową dla używanych ubrań. Polski SentiOne po raz piąty prezentuje ranking Social Index, który, dzięki użyciu zaawansowanej sztucznej inteligencji, pozwala porównać popularność wśród Internautów największych firm, w tym tych z branży lifestyle, obecnych na polskich rynku.
SentiOne, polska firma wspierająca marki w monitoringu Internetu i automatyzacji obsługi klienta z pomocą zaawansowanej sztucznej inteligencji, opracowała autorski wzór, kompilujący najważniejsze parametry: liczbę wzmianek i artykułów o danej marce, liczbę ich udostępnień i retweetów oraz wydźwięk wypowiedzi na jej temat. Algorytmy SentiOne codziennie analizują ponad 40 mln wypowiedzi z domen publicznych z całego świata i są w stanie rozpoznać ludzkie intencje z trafnością na poziomie 96 proc., a także wskazać towarzyszące im emocje - radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Efektem ich pracy jest Social Index 2021, który pozwala na porównanie ze sobą̨ internetowej obecności największych firm na polskim rynku w ciągu całego ostatniego roku. W tegorocznym raporcie SentiOne wskazał 10 kategorii: AGD, eCommerce - sklepy internetowe, Finanse - bankowość, ubezpieczenia i płatności, Moda, Motoryzacja, RTV, Seriale, Telekomunikacja - sieci operatorów komórkowych, Zdrowie i uroda oraz Żywność i napoje.
W kategorii Zdrowie i uroda odbiorców najbardziej angażuje malowanie paznokci
Zdrowie i uroda to najpopularniejsza kategoria wśród kobiet, które stanowiły ponad 80 proc. wypowiadających się osób. Najwięcej wzmianek pochodzi z Instagrama. Najbardziej angażujący odbiorców okazał się temat lakierów do paznokci - marka Indigo Nails znalazła się na pierwszym miejscu, a Semilac na trzecim. Drugie miejsce zajęła marka Pampers, na co wpływ miał fakt, że jej nazwa funkcjonuje jako zbiorcze określenie wszystkich pieluch, lakiery zajęłyby one całe podium. Liczba hasztagów #IndigoNails, #Semilac i #Neonail to aż 1,4 mln dla każdej z tych marek.
Rośnie znaczenie ekologii i wtórnego obiegu ubrań
Także na temat mody częściej rozmawiają się kobiety - 64 proc. wypowiadających się. Coraz więcej rozmów toczy się wokół ekologii, kupowania ubrań z drugiego obiegu i krytyki fast fashion. Najważniejszym źródłem wzmianek w tej kategorii okazał się… Twitter. Funkcjonuje on także jako nieoczywista platforma sprzedażowa, na której użytkownicy - głównie nastolatki - sprzedają swoje używane ubrania, a retweety innych użytkowników szybko i łatwo zapewniają im zasięgi. Marki z najwyższym Social Index w tej kategorii to Nike, Adidas i Zara.
AGD najlepiej postrzeganą branżą
Chociaż Internauci w 2021 r. najczęściej dyskutowali o motoryzacji, RTV, sklepach internetowych, żywności i napojach oraz o bankowości i ubezpieczeniach, to najbardziej pozytywnie postrzeganymi kategoriami okazały się AGD, zdrowie i uroda oraz moda. W przypadku pierwszej z nich mottem polskiego Internauty wydaje się być hasło „sprawdź opinie i poszukaj taniej” - ogromna liczba wzmianek na temat sprzętów gospodarstwa domowego pochodzi właśnie z portali publikujących zestawienia pod kątem ceny i jakości oraz z komentarzy osób proszących o polecenia. Jednak większość rozmów na temat lidera - Thermomixa - toczy się w mediach społecznościowych, a to za sprawą poleceń od influencerek. Sprzęt, który w swojej kategorii może uchodzić za produkt marki premium, reklamowały na swoich profilach m.in. Mama Ginekolog, WhatAnnaWears czy Anna Lewandowska. Drugie miejsce zajęła marka Bosch, w przypadku której duży wzrost zainteresowania spowodowała informacja o przeniesieniu produkcji z Chin do Polski. Na trzecim miejscu znalazł się Electrolux. Thermomix pokazał, że siła influencer marketingu potrafi przebić nawet organiczne dyskusje w poszukiwaniu okazji cenowych. Jedno zdjęcie Anny Lewandowskiej na Facebooku wygenerowało ponad 1000 komentarzy - dodajeDaniel Kajak, Chief Revenue Officer w SentiOne.
W świecie seriali króluje Netflix
Popularnym tematem rozmów polskich Internautów w 2021 r. były również seriale - jedyna kategoria budząca równe zainteresowanie wśród kobiet i wśród mężczyzn. Tutaj rządzą premiery, a nowe odcinki długo wyczekiwanych tytułów rozpalają dyskusję jak nic innego. Całe podium należy do produkcji Netfilxa. Najwyższe miejsce zajął „Wiedźmin”, dopiero za nim uplasował się największy światowy hit platformy pod względem oglądalności, czyli „Squid Game”. Trzecie miejsce zajął „Lucyfer”. W TOP10 znalazło się też kilka starszych tytułów, jak „Przyjaciele” czy „Gra o Tron”. To efekt specjalnego odcinka „Przyjaciele: Spotkanie po latach” oraz zapowiedzi produkcji „Domu Smoka”, której akcja będzie rozgrywać się przed wydarzeniami z „Gry o Tron”.
Użytkownicy Internetu w Polsce stanowią już 87 proc. populacji, a mediów społecznościowych 72 proc., jak podaje w swoim raporcie kanadyjska agencja Hootsuite. W Internecie Polacy spędzają średnio ponad 6,5 godziny dziennie. Do szukania informacji o firmach i produktach social media wykorzystuje 37 proc. polskich Internautów, 21 proc. obserwuje influencerów, a aż 91 proc. korzysta ze streamingów. Dla firm prowadzenie aktywnej i atrakcyjnej komunikacji w Internecie jest więc kluczowe.
Z całym raportem Social Index 2021 można zapoznać się tutaj: https://sentione.com/pl/zasoby/social-index

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
Prezenterka zaznacza, że dużo czasu spędza w kuchni i jak przekonuje, zawsze da się przyrządzić coś smacznego, nawet gdy pod ręką nie ma zbyt wielu produktów. Tego nauczyła się w rodzinnym domu. Dorota Szelągowska uwielbia kulinarne eksperymenty, dlatego też chętnie podgląda, jak gotują inni i z ich pomysłów również czerpie inspiracje.
Nauka
MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania

W środowisku naukowym rośnie świadomość znaczenia dobrostanu psychicznego i potrzeby budowania bezpiecznego miejsca – zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej. Z badania SWPS wynika, że wiele osób w tym środowisku zmaga się z silnym stresem, wypaleniem zawodowym oraz zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. Do tego dochodzi także coraz częściej występujący problem mobbingu i dyskryminacji. Tematem zajmuje się MNiSW, powołując specjalny międzyresortowy zespół, ale też same uczelnie.
Media
Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.