Komunikaty PR

O różnicach w postrzeganiu kobiecości

2022-11-04  |  10:20
Biuro prasowe

Wśród kobiet w Polsce widnieje wyraźny podział postrzegania i poczucia kobiecości w zależności od wieku – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta. W grupie między 30 a 39 r.ż. tylko 34% Pań deklaruje, że czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w gronie kobiet po 50 r.ż. uważa tak już 47% z nich. Na pytania jak zmienia się postrzeganie kobiecości wraz z wiekiem, a także dlaczego Polki tak późno czują się kobieco odpowiada marka Gatta w kampanii “Kobiecość to ja”.

 

W społeczeństwie polskim niewielki odsetek Pań, bo tylko 38%, jasno określa siebie jako zdecydowanie kobiece. Na podstawie przeprowadzonych w tym roku wywiadów on-line metodą CAWI dowiedziono, że istnieje zależność między poczuciem kobiecości a wiekiem. Młodsze kobiety zdecydowanie rzadziej określają siebie mianem kobiecych niż bardziej dojrzała część Pań. Oznacza to, że wiek jest jednym z determinantów poczucia kobiecości wśród Polek.

Czym jest zatem kobiecość dla młodszej grupy kobiet w społeczeństwie, a jak jest ona postrzegana przez bardziej dojrzałą część Pań? Pierwsza grupa utożsamia swoją kobiecość z wyglądem, czyli zewnętrznymi cechami dostrzegalnymi na pierwszy rzut oka. Wzorców poszukuje w social mediach, gdzie obserwując inne kobiety chce się wpisać w ramy promowane na tych kanałach. Dla bardziej dojrzałych Pań wyznacznikiem są wartości czy przekonania, które kierują ich działaniami a także cechy osobowości i charakteru determinujące sposób zachowania i myślenia. Kobiecość, w rozumowaniu tej grupy kobiet, określana jest w zdecydowanej większości w sferze cech wewnętrznych. - Warto na chwilę pochylić się nad wynikami badania i pomyśleć, z czego wynikają różnice w postrzeganiu kobiecości w naszym społeczeństwie. Dlaczego kobiety po 50 roku życia bardziej myślą o sobie jako kobiecych kobietach, w kategorii cech osobowości a dla kobiet 20 lat młodszych wyznacznikiem jest wygląd? Każdy z nas wie, że zmiany są naturalną konsekwencją rozwoju. Zmienia się otoczenie, środowisko, zmieniają się też nasze poglądy czy zachowanie. Wystarczy spojrzeć np. na nas i naszych rodziców. Z całą pewnością nieraz złapaliśmy się na tym, że nasze spostrzeżenia czy tok rozumowania były zupełnie odmienne. W moim odczuciu, różnice w postrzeganiu kobiecości można tłumaczyć po prostu różnicami pokoleniowymi, tłumaczy Sandra Hajduk-Popińska, dziennikarka. Dodaje: oczywiście to dobrze, że różnimy się w rozumieniu tej kobiecości. Kluczowe jest, żeby nie bazować na schematach czy wzorcach definiując własną kobiecość, po to, aby nie przywiązywać się do stereotypów związanych z jej postrzeganiem.

Co jest powodem postrzegania kobiecości wyłącznie poprzez wygląd lub cechy wewnętrzne? - Wzorce czy schematy przekazywane są z pokolenia na pokolenie przez bliskich, jak również środowisko, w którym obcujemy. W rodzinie nasze mamy, babcie, ale i nie tylko, bo domyślam się, że również i męska część, przekazywali nam swoje racje na temat np. “kobiecego wyglądu czy zachowania”. To jeden z mechanizmów, poprzez który powstaje stereotyp, a następnie jest zakorzeniany w społeczeństwie. Wpajane nam przekonania zostają w naszych umysłach, powodując, że mimowolnie kierujemy się nimi i uznajemy je za poprawne i jedynie słuszne. Zatem, czy jesteśmy w stanie określić, dlaczego kobiecość definiujemy głównie przez pryzmat rozmiaru XS, długich zadbanych włosów, wrażliwości i delikatności? Takie ramy przekazywane są nam już od wielu pokoleń, dlatego tak mocno zakorzeniły się w naszych umysłach i społeczeństwie, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta. Dodaje, dlatego w zainicjowanej przez nas w tym roku kampanii “Kobiecość to ja” konsekwentnie przełamujemy społeczne stereotypy. Zwracamy się z komunikatem nie tylko do kobiet, ale do całego społeczeństwa, informując, że kobieta jest kobieca niezależnie od wieku czy sytuacji w jakiej się znajduje - jeśli jesteś kobietą, jesteś kobieca, zawsze!

Wyniki badania pokazują, jak dużą “moc” ma stereotyp zakorzeniony od lat w społeczeństwie i jak silnie oddziałuje on na postrzeganie kobiecości przez Polki. Marka Gatta poprzez kampanię “Kobiecość to ja” zwraca uwagę, że przekazywane z pokolenia na pokolenia racje zakorzeniają się w społeczeństwie. W konsekwencji utrwalają się w naszych umysłach, tworząc stereotyp, który później przejawia się w myśleniu czy sposobie zachowania, co potwierdzają wyniki badania opinii.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion Biuro prasowe
2025-07-21 | 09:00

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Tegoroczne hasło kampanii prowadzonej przez Grupę Żywiec „Nakręć mile, nie promile” ma zachęcić użytkowników jednośladów do odpowiedzialności za
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Problemy społeczne

W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm

Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.