Komunikaty PR

Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce

2024-10-31  |  11:40
Biuro prasowe
Kontakt
Jakub Karasek
Public Policy

Frascati 1/28d
00-492 Warszawa
jakub.karasek|publicpolicy.pl| |jakub.karasek|publicpolicy.pl
793 554 487
www.publicpolicy.pl

Ponad połowa polskich seniorów (53% ankietowanych) czuje się młodziej niż wskazywałaby na to metryka. Prawie tyle samo z nich (45%) przyznaje, że jest niemal cały czas online. Jednocześnie seniorzy wyrazili swoje obawy co do przyszłości – w obszarach dotyczących zdrowia, finansów oraz życia społecznego. Wszystkie te informacje zebrała Fundacja SeniorApp w ramach badania „Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce” 2024. Wyniki zaprezentowano 29 października w Warszawie podczas inauguracji już IV edycji raportu pod tym samym tytułem.

- Jesteśmy dumni, że po raz kolejny możemy zaprezentować wyniki naszych wielomiesięcznych prac i podzielić się z opinią publiczną, decydentami, wartościowymi informacjami na temat potrzeb polskich seniorów. W tym roku po raz pierwszy inauguracja raportu ma miejsce w stolicy Polski, a patronat honorowy nad tym wydarzeniem objęła m.in. Minister do spraw Polityki Senioralnej. Jest to dowód na rosnące znaczenie polityki senioralnej wśród innych polityk publicznych. Cieszymy się, że zbierane przez nas dane stanowią cenne źródło informacji nie tylko w celu doskonalenia oferty usług dla seniorów w ramach SeniorApp, ale także, że wzbudzają zainteresowanie ekspertów i decydentów – powiedział Przemysław Mroczek Prezes Zarządu SeniorApp.

Szlachetne zdrowie

Badanie przygotowane w ramach raportu zostało przeprowadzone na grupie 1584 seniorów i dotyczyło 4 obszarów. Pierwszy z analizowanych w publikacji to zdrowie. W każdej grupie wiekowej właśnie potrzeby dotyczące pomocy zdrowotnej (lekarskiej, rehabilitacyjnej, pielęgnacyjnej, itp.) były wskazywane przez respondentów najczęściej. Jak wynika z prezentowanych danych, seniorom w kontekście ochrony zdrowia najbardziej doskwierają długie terminy wizyt na potrzebne zabiegi czy badania. Ponadto blisko połowa ankietowanych wskazuje na słaby dostęp do specjalistów w swojej okolicy, wysokie ceny usług zdrowotnych i badań oraz wysokie ceny leków.

W tym kontekście zrozumiałe wydaje się wyrażone w raporcie oczekiwanie respondentów co do dostępu do darmowych szczepień dla seniorów, np. w ramach listy bezpłatnych leków 65+. Odpowiedź „Zdecydowanie tak” zaznaczyło 72% ankietowanych, a 17% wybrało „Raczej tak”. Właśnie dostęp do bezpłatnych szczepień oraz chęć zadbania o własne zdrowie to kluczowe czynniki, które skłoniłyby seniorów do korzystania ze szczepień ochronnych.

- Wydaje się, że zwiększenie dostępności szczepień poprzez sukcesywne włączanie ich na listę bezpłatnych leków może być szansą na poprawę wskaźników wyszczepialności w najstarszych grupach wiekowych – skomentował te wyniki prof. dr hab. n. med. Tomasz Targowski, konsultant krajowy w dziedzinie geriatrii.

Starość? Najwcześniej po 70.

Osoby w wieku powyżej 55 lat określiły, że ich zdaniem starość zaczyna się po 70. r. ż. (43% odpowiedzi), a na drugim miejscu znalazła się odpowiedź, że po 80. r. ż. (27%). Jednocześnie ponad połowa ankietowanych deklaruje, że czuje się młodziej, niż ich faktyczny wiek. Te dane, zebrane w segmentach raportu pt. „Życie społeczne” oraz „Jakość życia”, wskazują, że seniorzy chcą pozostawać aktywni fizycznie, poszukują kontaktów społecznych, a to wiąże się z dużą szansą dla firm i podmiotów oferujących usługi dla seniorów np. w obszarze rozrywki czy wydarzeń kulturalnych.

Ankietowani wskazują, że regularnie spotykają się z rodziną i znajomymi – w tegorocznej edycji badania odsetek osób, którzy spotykają się ze znajomymi co najmniej raz w tygodniu wzrósł do 45% w porównaniu do 32% z ubiegłego roku. Jednocześnie wciąż ponad połowa ankietowanych deklaruje częstotliwość takich spotkań raz w miesiącu lub rzadziej.

- Wraz z rozwojem społeczeństwa zmienia się struktura społeczna i obserwujemy narastające zjawisko singularyzacji starości. Przekłada się to na różnego rodzaju obawy związane z przyszłością seniorów. Istotny jest fakt, że to nie ten aspekt najbardziej martwi osoby starsze, lecz to, że mogą być ciężarem dla bliskich (38%) lub dotknie ich poważna choroba powodująca niesamodzielność (47%). Wskazuje to na konieczność poszukiwania rozwiązań, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii np. teleopieki, telemedycyny, inteligentnych mieszkań, zdalnego wsparcia asystentów w celu zapewnienia nowoczesnej opieki i wsparcia w codziennym funkcjonowaniu – komentuje Kamil Gwozdowski Prezes zarządu Fundacji 4Future. Wiele z tych usług – czy w zakresie wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności, utrzymania domu, czy np. prywatnej opieki medycznej dla seniorów, dostępnych jest za pośrednictwem aplikacji SeniorApp.

Polscy seniorzy w sieci

Wizerunek osoby starszej ze smartfonem nie dziwi już chyba nikogo. Jak się okazuje, z badania przeprowadzonego przez Fundację SeniorApp wynika, że aż 45% badanych jest praktycznie cały czas online. Najczęściej w celu korzystania z sieci wykorzystują smartfony (63% odpowiedzi – wzrost o 3 p.p. względem badania z 2023 r.). To niewątpliwie bardzo ważny czynnik, który powinni brać pod uwagę twórcy aplikacji, których odbiorcami mają być seniorzy.

- Wyniki badania obalają mit o niskiej digitalizacji pokolenia silver, ukazując, że osoby z tej grupy posiadają kompetencje cyfrowe. Główne narzędzia to urządzenia mobilne, a przywiązanie do komputerów wzrasta z wiekiem, co zbliża ich do młodszych generacji. To kluczowa informacja dla podmiotów, które chcą skutecznie komunikować się z silverami. Mit o niskich kompetencjach cyfrowych tej generacji sprawia, że w sieci pozostaje ogromna, niezagospodarowana przestrzeń do kontaktu z tą grupą, liczącą w Polsce niemal 15 milionów osób. Przeciętny Polak ma 43 lata, co podkreśla rosnącą rolę silverów w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym. Ta liczna grupa coraz lepiej porusza się w świecie cyfrowym, co ma istotne znaczenie dla przyszłości komunikacji i integracji społecznej. – powiedziała Beata Borucka, znana w sieci jako „Mądra Babcia”.

Jak wynika z głównych celów użytkowania Internetu, z aplikacjami dla seniorów dobrze radzą sobie przede wszystkim banki – 71% seniorów deklaruje, że korzysta z bankowości elektronicznej. Poza tym chętnie poszukują informacji (86%), czytają wiadomości z kraju i świata (68%), utrzymują kontakt z innymi osobami (64%) i dokonują zakupów online (55%).

- Swobodny i powszechny dostęp do internetu od wielu lat zmienia sposób pozyskiwania wiedzy i informacji. Nie powinno zatem dziwić, że aż 86% badanych używa internetu do poszukiwania informacji a 68% właśnie wiadomości z kraju i ze świata. Tak jak nie dziwi fakt powszechnego używania bankowości elektronicznej, tak zaskakuje niski odsetek użytkowników aplikacji zdrowotnych, urzędowych czy usługowych. Jak widać przed instytucjonalnymi jak i komercyjnymi dostawcami usług wielka praca do wykonania wśród seniorów – powiedział Igor Marczak, Wiceprezes Zarządu SeniorApp.

Ocena potrzeb w zakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce

Fundacja SeniorApp już od 4 lat realizuje badanie i wydaje raport pt. „Ocena potrzeb wzakresie wsparcia dla Seniorów w Polsce”. Dokument ma na celu określenie najważniejszych wyzwań i oczekiwań seniorów wobec państwa i społeczeństwa. Najnowsza edycja raportu, zaprezentowana 29 października 2024 r. podczas konferencji w Warszawie i obejmująca wyniki badania przeprowadzonego wśród seniorów w 2024 r., dostępna jest do pobrania na stronie internetowej seniorapp.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Public Policy
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta Biuro prasowe
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Styl życia Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
2025-02-18 | 12:50

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów

Współczesne eventy to nie tylko okazja do spotkań, ale także istotny element strategii marketingowych i komunikacyjnych. Profesjonalna firma eventowa odgrywa kluczową rolę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię

Aktorka uważa, że Dzień Kobiet to miła tradycja i należy ją pielęgnować. Nie trzeba wiele, by na twarzy płci pięknej pojawił się uśmiech. Wystarczą życzenia, symboliczny kwiatek czy okolicznościowy upominek. Joanna Liszowska podkreśla, że w teatrze czy na planie serialu koledzy z branży 8 marca zawsze stają na wysokości zadania i sprawiają radość paniom ze swojego otoczenia. Marta Wierzbicka natomiast zaznacza, że dla niej nie jest to szczególna okazja do świętowania. Po prostu dzień jak każdy inny.

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.