Ochrona środowiska coraz ważniejsza dla konsumentów.
Świadomość konsumentów dotycząca ekologii nieustannie rośnie. Zwracamy na przykład uwagę na to, czy opakowanie produktu nadaje się do recyklingu lub z niego pochodzi. Takie zmiany postaw szczególnie cieszą producentów, dla których ochrona środowiska stanowi priorytet i którzy podejmują w tym zakresie różnorodne działania.
Jak wynika z badania Climate Change, przeprowadzonego przez Havas Media Group[1], wyzwania związane ze zmianami klimatu pozostają dla Polaków istotne, nadal wyrażają oni zaniepokojenie m.in. rosnącą ilością odpadów. Istotnie wzrosła świadomość Polaków co do wpływu ich samych oraz społeczeństwa na te problemy, dlatego chętnie wdrażają oni przyjazne środowisku nawyki do swojego codziennego życia. Jakie działania na co dzień podejmują?
Po pierwsze Polacy przywiązują uwagę do opakowań produktów. W badaniu przeprowadzonym przez Ipsos w 2020 r. na zlecenie producenta naturalnej wody mineralnej Nałęczowianka 56% respondentów deklarowało, że nie kupi produktu, jeśli podejrzewa, że jego opakowanie mogłoby negatywnie wpłynąć na środowisko, a 87% chętnie kupiłoby dla siebie wodę w butelce wykonanej z materiału z recyklingu. Niemal wszyscy (91%) badani wskazali również, że ważna jest dla nich segregacja odpadów. To dobra wiadomość, gdyż dzięki prawidłowemu sortowaniu odpady mają szansę trafić do recyklingu i zyskać „drugie życie” (jeżeli bowiem zmieszamy np. tłuste resztki z papierem, zostanie on zanieczyszczony i nie będzie nadawać się do ponownego przetworzenia). To szczególnie ważne, gdyż wykorzystywanie np. plastiku z recyklingu ma wiele korzyści – pozwala ograniczyć zużycie nowego plastiku, zmniejszyć ilość odpadów, oszczędzać zasoby naturalne… Na przykład tona przetworzonego plastiku PET, służącego do produkcji butelek, przyczynia się redukcji emisji dwutlenku węgla o 2 tony[2], a tona przetworzonego tworzywa PE, stosowanego do produkcji folii zbiorczych – o 2,5 tony[3].
Ponadto w ww. badaniu przeprowadzonym przez Havas 56% Polaków wskazało, że ogranicza liczbę śmieci w domu i w pracy, a 62% stara się brać jak najmniej plastikowych toreb w sklepie. Czasami zdarza się jednak, że nie mamy przy sobie materiałowej torby na zakupy i jesteśmy zmuszeni wziąć nową plastikową – wtedy warto rozważyć jej ponowne wykorzystanie.
Można również zaobserwować pozytywny trend dzielenia się wiedzą z innymi. W ww. badaniu przeprowadzonym przez Havas 42% Polaków zadeklarowało, że rozmawia z rodziną i znajomymi o kwestiach związanych z ochroną środowiska, a według Ipsos 69% edukuje swoje dzieci na ten temat. Takie wzajemne zaszczepianie w sobie proekologicznych postaw poprzez wymienianie się ciekawostkami i wskazówkami może przynieść naprawdę wymierne efekty w przyszłości. Warto jednak nie oczekiwać od siebie, że będziemy od razu idealni pod tym względem, za to wdrażać kolejne nawyki stopniowo, by nie doprowadzić do spadku motywacji i zniechęcenia.
Rosnąca świadomość ekologiczna wśród konsumentów szczególnie cieszy firmy, którym ochrona środowiska również nie jest obojętna i którzy prowadzą w związku z tym różne działania, także edukacyjne. Producenci sięgają w tym celu po coraz bardziej kreatywne rozwiązania. Na przykład z inicjatywy marki naturalnej wody mineralnej Nałęczowianka w Warszawie powstał artystyczny mural przy użyciu fotokatalitycznych farb pochłaniających zanieczyszczenia. Do 15 sierpnia br. będzie zdobił ścianę budynku przy skrzyżowaniu przy ulicy Jaworzyńskiej 9 – jednym z najruchliwszych w stolicy, przez które każdego miesiąca przejeżdża ponad 2,5 miliona samochodów.
Autorką projektu jest ilustratorka i projektantka graficzna Pola Augustynowicz. Na muralu oprócz pięknej ilustracji zamieszczono także podziękowania skierowane do konsumentów, którzy segregują odpady, gdyż to właśnie dzięki takim działaniom butelki wody Nałęczowianka mają szansę dostać „drugie życie”. Już teraz butelki dla wszystkich niegazowanych formatów marki (również napojów funkcjonalnych NAŁ+) powstają w połowie z przetworzonego tworzywa. Co więcej, marka Nałęczowianka do pakowania butelek w zgrzewki wykorzystuje folię wyprodukowaną w 50% z plastiku z recyklingu. Nestlé Waters, w portfolio którego znajduje się marka Nałęczowianka, na tym jednak nie poprzestaje i ma ambitne cele: do 2030 roku chce odzyskiwać tyle butelek, ile wprowadza na rynek, a do 2025 roku o 1/3 ograniczyć zużycie pierwotnych tworzyw sztucznych, w tym zwiększyć udział PET z recyklingu we wszystkich butelkach do 50%. Firma aktywnie działa także na rzecz wprowadzenia systemu depozytowego w Polsce, obejmującego butelki PET.
[1] Badanie przeprowadzone w 2020 r. na reprezentatywnej próbie Polaków.
[2] Dane z rynku francuskiego od Citeo, instytucji zajmującej się gospodarką odpadami.
[3] Dane od RKW Group, producent folii z tworzyw sztucznych.
SYLWESTER LAST MINUTE. Jak zaplanować sylwestrowy wypad w jeden dzień?
MP3 | Stres Polaków. 75% zmaga się z napięciem każdego tygodnia
Nowy Rok w harmonii z naturą – ekologiczne postanowienia na 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Problemy społeczne
W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że na świecie codziennie odnotowuje się ponad milion nowych zakażeń chorób uleczalnych przenoszonych drogą płciową (STI). W rzeczywistości może ich być nawet wielokrotnie więcej. W Polsce tylko w 2023 roku wykryto ponad 5 tys. przypadków kiły, chlamydii i rzeżączki. Ze względu na tę samą drogę transmisji zakażenia choroby te często ze sobą współwystępują, a zakażenie jedną z nich zwiększa znacząco ryzyko zakażenia HIV.