Komunikaty PR

Od jakiego wieku należy mierzyć ciśnienie krwi? Wie to zaledwie 4% Polaków

2023-03-11  |  01:00
Biuro prasowe

Choroby układu krążenia to problem dotyczący zarówno starszego, jak i młodszego pokolenia. Regularne mierzenie ciśnienia krwi pozwala na szybkie wykrycie pierwszych nieprawidłowości i może uchronić przed poważnymi powikłaniami. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Huawei CBG Poland*, jedynie nieco ponad połowa dorosłych Polaków jest tego świadoma. Im młodsza grupa ankietowanych, tym mniejszy jest odsetek tych, którzy sprawdzają swoje ciśnienie. To efekt braków w podstawowej wiedzy na temat profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych i zakorzenionego w znacznej części społeczeństwa przekonania, że mierzyć ciśnienie powinno się dopiero po 40 roku życia.

Tymczasem pierwsze badanie ciśnienia krwi wykonuje się już w wieku 2 lat i od tego momentu powinno być ono regularnie powtarzane. Wiedziało o tym zaledwie 4% respondentów badania Huawei, a kolejne 7% niewiele się pomyliło i wskazało na 10 rok życia. Aż 1/3 ankietowanych uważa, że regularnych pomiarów ciśnienia powinno się dokonywać po 40 roku życia, a 22% przyznało, że nie ma pojęcia, jaka jest właściwa odpowiedź.

Prawidłowe ciśnienie krwi u osoby dorosłej nie powinno przekraczać 129/79 mmHg – o czym wie niespełna połowa z nas (49%). Aż 39% podało za wysoki poziom, a 12% nie wskazało żadnej odpowiedzi.

Młodość nie chroni przed nadciśnieniem

Nie powinno więc dziwić, że prawie połowa Polaków sprawdza swoje ciśnienie tętnicze niewystarczająco często, czyli rzadziej niż raz na pół roku. Choć posiadanie własnego ciśnieniomierza wykazało więcej mężczyzn niż kobiet, to jednak oni rzadziej się badają (52% panów wobec 60% pań). W dodatku im młodsza grupa wiekowa, tym mniejszy jest odsetek regularnie sprawdzających poziom swojego ciśnienia – nieco ponad 1/3 respondentów do 35 roku życia, 50% w grupie 35–49 lat i 73% wśród osób powyżej 50 roku życia. Oznacza to, że nie zdajemy sobie sprawy, że problem nadciśnienia może dotyczyć każdego, niezależnie od płci czy wieku. I chociaż większość z nas jest świadoma potencjalnych skutków zaniedbań, to co 5 Polak nieprawidłowo wskazał, że nieleczone nadciśnienie krwi wpływa na „ciśnienie w stawach i kręgach szyjnych”.

Dlaczego więc nie mierzymy ciśnienia regularnie?

Ponad połowa respondentów, którzy nie mierzą ciśnienia regularnie lub w ogóle (53%), jako przyczynę tego stanu rzeczy wskazuje to, że czują się dobrze, więc nie potrzebują sprawdzać ciśnienia. Kolejne 32% ankietowanych nie posiada ciśnieniomierza, a 17% twierdzi, że są za młodzi, by się badać. Tutaj również widać znaczny wzrost świadomości wraz z wiekiem – w najmłodszej grupie respondentów brak ciśnieniomierza i młodość wskazało odpowiednio 45% i 34% badanych. Dodatkowo 1/5 dorosłych Polaków brakuje na to czasu (32% wśród osób do 24 roku życia), a 17% nie chce się iść do lekarza.

Naprzeciw tym wymówkom wychodzą smartwatche z funkcją pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, takie jak HUAWEI Watch D – aż 73% badanych stwierdziło, że posiadając taki zegarek, mierzyłoby ciśnienie. Urządzenie ułatwia nam pomiary i eliminuje większość barier, przez które zaniedbujemy badania, takie jak brak ciśnieniomierza, brak czasu i chęci do wizyt u lekarza. Badanie można wykonywać regularnie w dowolnym momencie, ponieważ smartwatch zawsze jest na naszym nadgarstku, a cały proces zajmuje niecałą minutę.

* Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2022 roku przez SW Research metodą CAWI. Próbę badawczą wybrano jako reprezentatywną dla osób w wieku 18–65 lat. Zastosowano stratyfikowany dobór losowy, w podziale na grupy wiekowe, płeć i miejsce zamieszkania. Próba badawcza obejmuje 1005 osób.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion Biuro prasowe
2025-07-21 | 09:00

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Tegoroczne hasło kampanii prowadzonej przez Grupę Żywiec „Nakręć mile, nie promile” ma zachęcić użytkowników jednośladów do odpowiedzialności za
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edukacja

Zaspokajanie potrzeb behawioralnych kota pomaga w budowaniu z nim pozytywnych relacji. Kluczem jest poznanie jego typu osobowości

Dobrostan kotów w dużej mierze zależy od właściwej opieki. Niezwykle istotne jest zaspokajanie ich potrzeb behawioralnych, wśród których ważne jest poczucie bezpieczeństwa, ale również m.in. prawidłowa dieta czy też instynkt łowiecki. Dla opiekunów pomocne w tym może być poznanie typu osobowości swojego kota. Już 7 sierpnia 2025 roku w specjalnej strefie WHISKAS przed wejściem do centrum handlowego Westfield Arkadia w Warszawie każdy będzie mógł wziąć udział w specjalnym Quizie Osobowości Kota i spotkaniu z behawiorystą.

Media

Tomasz Jacyków: W tym sezonie w Polsacie jest dużo „spadochroniarzy” z innych stacji. Ja nie oglądam telewizji w ogóle

Co prawda stylista zaznacza, że nie ogląda telewizji, ale pojawił się na prezentacji jesiennej ramówki Polsatu. To dla niego okazja, by nie tylko samemu się pokazać na ściance w nietuzinkowym stroju, ale także podejrzeć, co pozostali postanowili na siebie założyć. Tomasz Jacyków zauważa też, że do stacji dołączyły niedawno nazwiska wcześniej kojarzone z innymi kanałami, jest więc ciekawy, jakie będą efekty tej współpracy.