Okulary coraz częściej postrzegane jako element garderoby i wizerunku [raport]
Ponad połowa Polaków jest przekonana o wpływie okularów na wizerunek, a przy zakupie nowej pary bierze pod uwagę aktualne trendy. Z najnowszego raportu przygotowanego przez wOkularach.pl we współpracy z Elephate dowiemy się też: ile mamy par okularów, czy lubimy je nosić oraz gdzie szukamy inspiracji.
Sposób postrzegania okularów zmienił się na przestrzeni lat. Obecnie nie są traktowane wyłącznie jako przedmiot korygujący wzrok, ale także jako element garderoby, który ma podkreślać nasz styl. W ramach badania sprawdzono, co Polacy sądzą na temat okularów w kontekście wizerunku i jakie są nasze preferencje dotyczące mody okularowej.
Statystyczny Polak posiada tylko jedną parę okularów
Spośród użytkowników różnego typu okularów, aż 65% korzysta z korekcyjnych zawsze lub zazwyczaj. Dla ponad połowy respondentów jedna para takich okularów jest wystarczająca. 35% osób posiada dwie, natomiast odsetek właścicieli trzech lub więcej par wynosi tylko 9%. Okulary korekcyjne uważamy najczęściej za neutralny przedmiot codziennego użytku. Co trzeci badany twierdzi, że za nimi nie przepada, ale musi z nich korzystać. Z kolei co piąty myśli o nich jako o lubianym przez siebie przedmiocie, w którym czuje się dobrze.
Według Polaków okulary pozytywnie wpływają na wizerunek
57% badanych uważa, że noszenie okularów korekcyjnych może wpływać na to, co myślą o nas inni. Przekonanie to jednak maleje wraz z wiekiem – najwyższy poziom osiąga u młodych dorosłych, a najniższy u seniorów. Osoby noszące okulary zazwyczaj oceniamy pozytywnie. Według ponad połowy Polaków okulary dodają powagi i profesjonalizmu oraz sprawiają wrażenie większej inteligencji i oczytania noszącej je osoby. Tylko mniej niż co piąty respondent uważa, że okulary postarzają. Natomiast zdecydowanie nie kojarzą nam się jako oznaka słabości lub coś obciachowego.
Internet głównym miejscem inspiracji
Coraz częstsze postrzeganie okularów jako elementu garderoby zauważa stylista okularowy Radosław Wiktorowicz: Już mało kto traktuje okulary wyłącznie jako „protezę wzroku”. Coraz częściej stojąc przed wyborem okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych, wzorujemy się na aktualnych trendach modowych, chcąc odnaleźć złoty środek pomiędzy idealnym widzeniem a efektownym wyglądem. Okulary w coraz większym stopniu stają się naszą modową wizytówką.
Do mody okularowej Polacy podchodzą jednak dość zachowawczo – większość nie ma swojej ulubionej marki okularów ani nie śledzi trendów optycznych. Jeśli szukamy inspiracji, to niemal 2/3 badanych robi to w mediach społecznościowych, takich jak Instagram. Rzadziej zaglądamy w tym celu do portali internetowych (58%) czy czasopism modowych (44%).
Czarne i bez ekstrawagancji – taki styl okularów preferujemy
Przy zakupie oprawek kierujemy się przede wszystkim dopasowaniem do twarzy, wygodą noszenia i wyglądem. Preferowane są głównie kształty owalne i prostokątne (wskazane odpowiednio przez 49% i 39% badanych), natomiast w kwestii koloru stawiamy na czerń (aż 73% respondentów). Ponad połowa badanych to zwolennicy klasycznych modeli, które nie rzucają się zbytnio w oczy. Za bardziej ekstrawaganckimi opowiedziało się tylko 18%, a pozostali wybraliby jedne lub drugie w zależności od sytuacji.
Pełny raport „Okulary jako element garderoby, czyli jak skupiamy na sobie wzrok innych?” dostępny jest na stronie wOkularach.pl.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
Prezenterka zaznacza, że dużo czasu spędza w kuchni i jak przekonuje, zawsze da się przyrządzić coś smacznego, nawet gdy pod ręką nie ma zbyt wielu produktów. Tego nauczyła się w rodzinnym domu. Dorota Szelągowska uwielbia kulinarne eksperymenty, dlatego też chętnie podgląda, jak gotują inni i z ich pomysłów również czerpie inspiracje.
Nauka
MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania

W środowisku naukowym rośnie świadomość znaczenia dobrostanu psychicznego i potrzeby budowania bezpiecznego miejsca – zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej. Z badania SWPS wynika, że wiele osób w tym środowisku zmaga się z silnym stresem, wypaleniem zawodowym oraz zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. Do tego dochodzi także coraz częściej występujący problem mobbingu i dyskryminacji. Tematem zajmuje się MNiSW, powołując specjalny międzyresortowy zespół, ale też same uczelnie.
Media
Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.