Pieniądze szczęścia (nie) dają
Rosnąca inflacja, niepewność zatrudnienia i coraz większe wymagania zawodowe – taka rzeczywistość maluje się przed polskimi pracownikami. Jak wynika z badania ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View” – blisko siedmiu na dziesięciu ankietowanych Polaków (68,37 proc.) deklaruje, że to wysokość wynagrodzenia decyduje o wyborze pracodawcy, a co czwarty (25 proc.) rozważa zmianę miejsca pracy.
Nie rozwój, lecz pieniądze
Obecna sytuacja gospodarczo-ekonomiczna w Polsce sprawia, że pracownicy coraz częściej zaczynają upominać się u swoich szefów o podwyżkę wynagrodzenia związanego ze wzrastającą inflacją. Według badania „People at Work 2022: A Global Workforce View”, przeprowadzonego przez globalnego lidera usług kadrowo-płacowych firmę ADP, aż 68,37 proc. Polaków twierdzi, że obecnie najważniejsza w jego pracy jest wysokość wynagrodzenia. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują: bezpieczeństwo zatrudnienia (49,69 proc.) oraz możliwość elastycznego dostosowania godzin pracy (34,04 proc.). Druga wymieniona wartość coraz bardziej liczy się dla Polek, deklaruje 37,54 proc. W przypadku mężczyzn wskaźnik ten wynosi 30,61 proc. Możliwość rozwoju zawodowego znajduje się dopiero na piątym miejscu w zestawieniu (21,57 proc.).
– Nie każda firma może pozwolić sobie na podwyżki płac. Istnieją jednak sposoby na zmniejszenie obciążeń finansowych pracowników, które nie wiążą się z podnoszeniem pensji czy premią. Dobrą praktyką może okazać się kreatywność pracodawców związana z oferowanymi benefitami, jak np. umożliwienie pracownikom pracy zdalnej, by mogli zaoszczędzić na kosztach dojazdu, zwrot kosztów za prąd czy internet podczas pracy zdalnej, płacenie wyższej kwoty za ubezpieczenie zdrowotne pracownika oraz dopłacanie do ubezpieczenia dla członków rodziny lub dofinansowanie do szkoleń i korepetycji – twierdzi Anna Barbachowska, Dyrektorka HR w ADP Polska.
– Choć mówi się, że pieniądze szczęścia nie dają, to jednak są niezbędne do życia. Ułatwiają je, w związku z tym są niezwykle istotne. Pieniądze zapewniają nam możliwość przetrwania, dzięki nim możemy doświadczać bardziej lub mniej poczucia bezpieczeństwa, stabilizacji, mieć możliwości do rozwoju, realizacji siebie, zaspokajania swoich potrzeb. Dla bardzo wielu ludzi są jedynym i najważniejszym celem. Ludzie boją się pogorszenia sytuacji materialnej. Bardzo często mówimy tutaj o pojawiających się uczuciach lęku, strachu, obawy, stresu, niepokoju, niepewności – komentuje Kinga Rochala, psycholog i psychoterapeuta w Mazowieckim Szpitalu Mind Health im. prof. Antoniego Kępińskiego. – Warto wspomnieć, iż na satysfakcję z pracy wpływa wiele czynników m.in. zarobki, stanowisko, warunki pracy, profity, myśli o pracy oraz pojawiające się w związku z nimi emocje. Zadowolenie z życia oraz zasobność portfela są ze sobą mocno związane. Pieniądze tak naprawdę budzą bardzo skrajne emocje – dodaje psycholog.
Zmiany, zmiany, zmiany
Pandemia sprawiła, że Polacy coraz częściej zaczęli myśleć o zmianie miejsca zatrudnienia. Z badania ADP wynika, że aż ¼ ankietowanych rozważa aktualnie zmianę pracy (25 proc.), a blisko 12 proc. Polaków deklaruje, że dokonało zmiany jeszcze w trakcie pandemii. Częściej na taki ruch decydowały się osoby pracujące z domu 16,88 proc. niż te wykonujące swoje obowiązki w trybie stacjonarnym (10,09 proc.)
– Angażowanie i budowanie tożsamości pracowników z firmą pozostaje istotną kwestią zarówno w momentach korzystnej koniunktury gospodarczej, jak i kryzysu. Należy zwrócić uwagę, że mimo wszystko to kapitał ludzki w znacznym stopniu decyduje o szansie przedsiębiorstwa na pomyślne przetrwanie gorszego czasu. Równie ważne pozostaje promowanie wartości tożsamych z poglądami pracowników i zwracanie uwagi na kulturę włączającą – ocenia Barbachowska.
Kultowa śniadaniownia Bułkę przez Bibułkę z lokalem w Łodzi
Atrakcyjne oferty na 5-lecie sklepu online Lidl Polska
Otwarcie pierwszego sklepu Lidl Polska w Andrespolu!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.
Gwiazdy
Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami
Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.