Komunikaty PR

Pierwsza zima z elektrykiem? Co trzeba o nich wiedzieć?

2022-12-16  |  01:00

Zima ponownie zaskoczyła kierowców, a warstwa śniegu na drogach i minusowe temperatury to zawsze duże wyzwanie dla użytkowników samochodów. Czy jazda autem elektrycznym o tej porze roku różni się od typowych spalinówek? Częściowo. Jeśli swoją przygodę z autami elektrycznymi rozpocząłeś niedawno lub dopiero zastanawiasz się nad kupnem wymarzonego modelu, te wskazówki mogą Ci się przydać

„Zimą to nie pojedzie”

Auta elektryczne mają rzeszę swoich zwolenników, jednak tradycjonalistów wybierających silniki spalinowe wciąż jest wśród nas większość. Z roku na rok świadomość nt. Tzw. elektryków rośnie, ale utarło się już przekonanie, że zima może obnażyć ich słabe strony. Czy naprawdę tak jest?

- Wiele razy słyszałem opinię, że elektryk zimą to więcej problemów niż korzyści. Jako użytkownik rodzinnego vana Mercedes-Benz EQV, mogę śmiało powiedzieć, że przez ostatni rok sprawdziłem jazdę tym modelem w każdych warunkach i w tej chwili nie wróciłbym do wersji spalinowej. Zima wymaga oczywiście nieco innego użytkowania auta, ale dzięki odpowiedniemu planowaniu podróży, nic nie powinno nas zaskoczyć. Użytkowanie auta elektrycznego w zimie, mimo spadków zasięgów, daje szereg zauważalnych zalet, niezależnych od pogody – tłumaczy Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz, autor bloga Vanem_pod_prąd.

Najpierw konkrety, czyli o zasięgach w mieście

Elektryk zawsze odpali, ale faktycznie zimą jego zasięgi spadają. Z tym nie należy się spierać, a po prostu wziąć pod uwagę podczas planowania ładowania. Przy niskich temperaturach ogrzewanie może zabrać około 30-40% energii, szczególnie jeśli mówimy o typowo miejskiej jeździe, krótkich trasach i częstych postojach w dużych mrozach. Jeśli posiadamy w domu ładowarkę, to problem praktycznie znika, bo każdej nocy możemy podłączyć auto i rano ruszać z pełnym zasięgiem. Jeśli jej nie posiadamy, to dobrze byłoby mieć takie miejsce w pracy lub opierać się na sprawdzonej już przez siebie infrastrukturze miejskiej.

A jak jest w trasie?

- Jazda w trasie wygląda nieco inaczej. Zawsze przed dłuższą wycieczką poświęcam kilka minut na sprawdzenie na trasie punktów ładowania i na tym większe zaangażowanie się kończy. Choć faktycznie podróż może trwać kilkadziesiąt minut dłużej, ze względu na konieczność doładowania, ja na ten moment widzę już głównie korzyści. Jazda autem na prąd jest przyjemniejsza i mniej odczuwalna. Samochód jedzie po prostu ciszej, bo słychać tylko szum opon i opływającego samochód powietrza, bez dźwięków powodowanych przez silnik. A dzięki postojom i spokojnej, ekonomicznej jeździe, trasę kończę mniej zmęczony – dodaje Dutkowski. 

Co z zasięgami modelu EQV? Na dłuższej trasie ubytki zasięgu w samochodach, które wyposażone są w pompę ciepła, są niższe niż w przypadku dawnych samochodów elektrycznych, które tej opcji nie miały. Pompa odbiera ciepło z miejsca, w którym jest ono wytwarzane (silnik, bateria) i wykorzystuje do ogrzania kabiny. O ile podczas jazdy miejskiej nie ma to dużego znaczenia, bo komponenty nie zdążą się ogrzać, to już na kilkugodzinnej trasie – jak najbardziej. W efekcie możliwe jest ograniczenie udziału zużycia energii na ogrzewanie wnętrza, w tym na cały przejazd.

Miła niespodzianka - koniec ze skrobaniem szyb

Ogromnym atutem modelu EQV jest fakt, że zimą możemy od razu wsiąść do ogrzanego wnętrza. I naprawdę, poranne skrobanie zamarzniętych szyb odchodzi w zapomnienie. Jak to możliwe? Auto posiada funkcję wstępnej klimatyzacji. Dzięki temu, w ciągu 15 minut rozgrzeje się do komfortowej temperatury w środku. Szyby odmarzną, a jeśli odpowiednio wcześniej włączymy ogrzewanie foteli – przyjemny i ciepły start podróży mamy gwarantowany. Korzystając z tej funkcji w chłodne dni należy liczyć się z dodatkowym zużyciem baterii na poziomie 2%, przy siarczystych mrozach, może ono wzrosnąć do 3%. Obserwując jednak zmiany klimatu w naszej szerokości geograficznej, bardzo mroźne zimy zdarzać się będą już coraz rzadziej.

Co prawda, jeśli spadnie kilkanaście centymetrów śniegu, to odśnieżenie auta nadal jest konieczne, ale trzeba przyznać, że niezwykle kojące jest, że nawet zimą można wsiąść do auta, w którym od razu będzie ciepło. Dzięki temu mroźne poranki nie są już takie zniechęcające - dodaje Adam Dutkowski.

Zimą szczególnie bądźmy eko

Smogu w naszym powietrzu już wystarczy. Elektryki dzięki swojej niskiej emisyjności przyczyniają się do mniejszego poziomu zanieczyszczeń, zwłaszcza w miastach. Począwszy od zmniejszonej ilości pyłów z działania układu hamulcowego, aż po brak spalin wydobywających się z rury wydechowej. Należy przyznać, że szczególnie zimą, gdy jakość powietrza pozostawia wiele do życzenia, jest to niezaprzeczalny plus. Ale jazda elektrykiem jest także eko dla portfela, a jeżdżąc po mieście oszczędzimy nawet czas. – Faktem jest, że zimą konieczne są częstsze ładowania. Jednak koszty, nawet mimo wysokich cen prądu, są wciąż zdecydowanie niższe niż tankowanie tradycyjnych paliw, których spalanie w tym okresie również rośnie. Ekonomiczne i przyjazne dla portfela jest nie tylko ładowanie elektryka, ale także jego serwisowanie – tłumaczy Adam Dutkowski. Warto docenić też możliwość jazdy pasami dla autobusów i brak konieczności opłat za parkowanie. To miły dodatek, na który mogą liczyć wszyscy użytkownicy elektryków.

Jak widać, istnieje pakiet rozwiązań, które przekonają nawet nieprzekonanych. Choć korzystanie z elektryków nadal nie jest pierwszym wyborem wśród klientów, to od kilku lat ta tendencja zmienia się. 

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Tysiąc km smoczą łodzią w dół Wisły - ZROBILIŚMY TO! Biuro prasowe
2024-07-01 | 01:00

Tysiąc km smoczą łodzią w dół Wisły - ZROBILIŚMY TO!

19 załogantów stałych i 6 załogantów wspomagających – w sumie 25 wioślarzy w ciągu ośmiu dni pokonało Wisłę i spłynęło z Krakowa do Gdańska smoczą łodzią. To
Styl życia Polski fotograf u ministra w Ghanie!
2024-06-28 | 10:00

Polski fotograf u ministra w Ghanie!

Polski fotograf u ministra w Ghanie!   Wojciech Zaremba dokumentuje życie w Ghanie. Jego zdjęcia były wielokrotnie prezentowane na wystawach w Polsce. Pasją naszego rodaka
Styl życia Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
2024-06-27 | 19:10

Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem globalnym, jednak dzisiejsze pokolenie Silver, znacząco różni się od niegdysiejszych seniorów. Osoby starsze coraz częściej są

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach

W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Konsument

Nawyki żywieniowe z dzieciństwa przekładają się na ryzyko otyłości w dorosłym życiu. Naukowcy zbadali wpływ podawanych dzieciom napojów

Dbanie o odpowiednią dietę w pierwszych latach dziecka ma duże znaczenie dla ograniczenia ryzyka otyłości w jego dorosłym życiu. Naukowcy ze Szkoły Psychologii Uniwersytetu Swansea badali to na przykładzie napojów spożywanych przez dzieci. Przyglądali się przez ponad dwie dekady 1,4 tys. dorastających dzieci i doszli do wniosków, że spożywanie napojów słodzonych cukrem w pierwszych latach wpływa na tworzenie złych nawyków dietetycznych, a co się z tym wiąże – zwiększa ryzyko otyłości, nawet po wielu latach.