Komunikaty PR

Pizza przez pokolenia - Da Grasso publikuje raport

2021-05-21  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Pizza kiedyś i dziś

Badania fokusowe „Pizza przez pokolenia” przeprowadzono wśród reprezentantów dwóch grup pokoleniowych – osób w wieku 50-65 lat oraz 25-40 lat. Jakie wnioski płyną z raportu? Przez ostatnich 25 lat pizza na stałe trafiła do jadłospisu Polaków, zmieniło się jednak jej postrzeganie.

Starszym respondentom pizza kojarzy się z młodością, czasami studenckimi, pierwszymi życiowymi doświadczeniami. W latach 90. była czymś nowym, zachodnim, nieco luksusowym, gdyż jej ceny – w stosunku do zarobków – były wyższe niż obecnie. Zamówienie czy wyjście do pizzerii było świętem samym w sobie, a pizza stawała się głównym bohaterem, a czasem i pretekstem do spotkań. Powodem tego była m.in. mała liczba pizzerii – i ogólnie restauracji – na ulicach polskich miast. Dzisiaj, według danych GUS, w Polsce działa 64 545 punktów gastronomicznych[1], co najlepiej oddaje fakt, że ostatnie 25 lat to czas niesamowitego rozwoju kultury jedzenia poza domem.

- W tamtym czasie rynek gastronomiczny był jeszcze raczkujący i wszyscy uczyliśmy się „smaków zachodu”. Dzisiaj mamy ogromny wybór, od włoskich makaronów, przez amerykańskie burgery, po koreańskie kimchi. Mimo takiej różnorodności na rynku, pizza pozostaje królową na stołach. Niedawne badania pokazały, że ponad połowa składanych przez Polaków zamówień online uwzględniała pizzę.[2]mówi Karolina Rozwandowicz, właścicielka sieci Da Grasso.

Z badania Da Grasso wynika, że dziś pizza postrzegana jest jako danie powszechne, sprawdzone i uniwersalne. Oprócz dostarczania korzyści funkcjonalnych, wpisuje się też w potrzeby emocjonalne. Przede wszystkim kojarzy się Polakom z przyjemnością. Dodatkowo odpowiada na potrzeby łatwej zmiany, różnorodności, poszukiwania nowych wrażeń i autentycznych smaków. Ze względu na stale poszerzającą się ofertę, stanowi propozycję idealną właśnie dla poszukiwaczy nowych doznań kulinarnych. Dla młodszego pokolenia 25-40 latków pizza pozostała towarzyszem spotkań, jednak przy okazjach mniej oficjalnych, np. podczas rozgrywek piłkarskich lub domówek.

Ewolucja rynku delivery

W ostatnich latach gwałtownie rozwijają się dostawy, a pandemia, popularność aplikacji i nowe technologie tylko przyspieszyły ten trend. Pizza jest tu wielkim wygranym – niemal od zawsze była uważna za potrawę, która świetnie sprawdza się w dostawie.

Wyniki naszego badania potwierdzają, że w kategorii delivery pizza jest „top of mind” w świadomości Polaków. Według respondentów w dzisiejszej konsumpcji pizzy liczy się przede wszystkim szybkość dostawy. Lokale sieciowe, oferujące ekspresową dostawę, doskonale wpisują się w ten trend. W Da Grasso postawiliśmy na rozwój kanału delivery na długo przed pandemią, dzięki czemu klienci cenią ją za szybkość i łatwy, bezpieczny wybór. – dodaje Karolina Rozwandowicz.

Inaczej było w latach 90., kiedy dowóz dań był czymś wyjątkowym, a starsi respondenci pamiętają pizzę jako „pioniera” nowego, niespotykanego sposobu jedzenia. Zamawianie pizzy w dostawie odbywało się „od święta” i podnosiło rangę wydarzeń. Taką możliwość oferowały jedynie duże pizzerie sieciowe, działające w dużych miastach, dlatego dla wielu było to nieosiągalne.

Obecnie dostawy jedzenia stały się naszą codziennością. Mimo, iż rynek stale rośnie, a restauracje oferują klientom coraz większy wybór, pizza pozostała liderem kategorii. Zmieniły się jednak zwyczaje związane z jej zamawianiem – Polacy pizzę z dowozem wybierają w sytuacjach codziennych, aby zaspokoić głód, kiedy nie mają czasu na gotowanie lub gdy chcą urozmaicić swoje menu.

Sieć gwarantem jakości

Z biegiem lat zmieniły się oczekiwania względem pizzerii. Lokale sieciowe w przeszłości kojarzyły się z zachodem i nowoczesnością, dziś – dają poczucie pewności i bezpieczeństwa. Konsumenci oczekują, że w pizzerii sieciowej otrzymają produkty sprawdzone, o niezmiennej w skali kraju jakości.

Zmiany w sposobie postrzegania pizzy wynikają z wielu czynników, przy czym główne z nich to rewolucja na rynku pizzy oraz zmiany w stylu życia konsumentów. Obecni 50-latkowie dojrzewali i zmieniali się wraz z rynkiem pizzy – każdy kolejny etap życia generował nowe okazje, w których można ją zjeść, takie jak np. zamawianie pizzy w weekend dla urozmaicenia tygodniowego jadłospisu, bądź z myślą o dzieciach. W dorastającym pokoleniu millenialsów pizza utrzymała swój status, podtrzymywana przez trendy, social media oraz rozwój technologii.

Ćwierć wieku za Da Grasso

Od powstania pierwszej restauracji Da Grasso w 1996 roku mija 25 lat. To obecnie największa sieć pizzerii w Polsce – w jej ramach funkcjonuje 186 lokali w 135 miastach. Lokale sieci działają w modelu franczyzowym,  i wciąż przybywa nowych.

- Pierwsze zamówienie przyjęłam dokładnie 13 czerwca 1996 roku. Miałam wtedy 23 lata i nie myślałam o rozwinięciu ogólnopolskiej sieci, nie wiedziałam też o istnieniu systemów franczyzowych. Sukces Da Grasso możliwy był dzięki wielu trafnym decyzjom i dobrym wyborom oraz wsparciu kompetentnych i zaangażowanych osób po drodze, którym jestem za to niezmiernie wdzięczna – mówi Karolina Rozwandowicz.

Badanie Da Grasso zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia w kwietniu 2021 metodą wywiadów online FGI na 4 grupach respondentów, którzy byli regularnymi konsumentami pizzy od wielu lat.

 


[1] Główny Urząd Statyczny, https://bdl.stat.gov.pl/BDL/metadane/cechy/2505

[2] Raport GfK dla PizzaPortal.pl,

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia ‘Eko-Mural’ w mieście Murali Biuro prasowe
2024-07-03 | 07:00

‘Eko-Mural’ w mieście Murali

Fundacja Pracownicza Grupy VKR w 2023 roku w ramach programu „Zdrowe nawyki” wsparła wykonanie największego muralu w Namysłowie. Projekt ten powstał dzięki
Styl życia Wielorazowa torba – czy to już nawyk Polaków? 43% ma ją zawsze przy sobie
2024-07-02 | 18:00

Wielorazowa torba – czy to już nawyk Polaków? 43% ma ją zawsze przy sobie

43% Polaków zawsze ma przy sobie wielorazową torbę na zakupy, prawie ¼ korzysta z niej często, bo 3 razy w tygodniu, od czasu do czasu (raz w tygodniu) pamięta o niej ponad 14%.
Styl życia Let’s colour Centrum Zdrowia Dziecka!
2024-07-02 | 13:35

Let’s colour Centrum Zdrowia Dziecka!

Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie jest jedną z największych placówek medycznych dla małych pacjentów w Polsce. To miejsce szczególne na mapie naszego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Teatr

Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora

W pracy zawodowej kolejny raz przydały się Mateuszowi Banasiukowi umiejętności zdobyte w szkole aktorskiej. W spektaklu „Wypiór” wystawianym na scenie Teatru IMKA odtwórca roli Łukasza udowodnił, że potrafi perfekcyjnie żonglować, wzbudzając podziw widowni. W rozmowie z agencją Newseria Lifestyle artysta zdradza, że podczas studiów nauczył się jeszcze kilku innych sztuczek cyrkowych.