„Pół na pół – gra bez zamiatania pod dywan” - rozmowy o podziale obowiazków
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet Grupa Ingka zwraca szczególną uwagę na równouprawnienie płci – zarówno w domach, jak i w biznesie. Z danych OECD wynika[1], że w skali globalnej kobiety wykonują trzy razy więcej nieodpłatnej pracy związanej z opieką oraz obowiązkami domowymi, niż mężczyźni. Nierówny podział zadań, szczególnie w czasach pandemii, może mieć bezpośredni wpływ na możliwości zawodowe i pozycję ekonomiczną kobiet. W ramach najnowszej kampanii "Pół na pół - gra bez zamiatania pod dywan”, IKEA zachęca do dzielenia się obowiązkami domowymi i szczerej rozmowy o tym, jak może wyglądać ich sprawiedliwy podział.
Równowaga płci zaczyna się w domu
Ambicją IKEA jest pomoc w tworzeniu lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi. Od prawie ośmiu dekad marka jest partnerem w życiu i w domu, tworząc rozwiązania, które ułatwiają codzienność. Teraz IKEA proponuje "Pół na pół - grę bez zamiatania pod dywan”, która może być inspiracją do rozpoczęcia rozmowy o równowadze w domu. Gra powstała po wyjątkowo trudnym roku, kiedy to ograniczenia związane z pandemią przewartościowały życie domowe i uwydatniły obowiązujący podział obowiązków.
Gra została opracowana we współpracy z brytyjską psychoterapeutką i ekspertką od związków Jennie Miller. Jej twórcy w lekki i zabawny sposób chcą zachęcić odbiorców do konstruktywnych i szczerych rozmów, a także do uporania się z m.in. nieuświadomionymi nawykami. Gra jest skierowana do wszystkich par, niezależnie od wieku, orientacji seksualnej czy etapu związku, ale również do współlokatorów. Wyjątkowa gra IKEA nie typuje zwycięzców – wzajemne zrozumienie i szukanie rozwiązań, które ulepszą nasz dom, jest już wystarczającą nagrodą.
– Podział obowiązków domowych może być wyzwaniem dla par i powodować niepotrzebny stres. Jeśli dodamy do tego pracę w trybie home office oraz naukę w domu, to sytuacja staje się jeszcze trudniejsza. Kobiety wciąż wykonują większość podstawowych obowiązków związanych z opieką, co powoduje napięcia w wielu związkach, niezależnie od ich długości czy etapu. Nasza gra umożliwia wciśnięcie pauzy i pomaga nam wszystkim, niezależnie od płci, w przewartościowaniu i ponownym ułożeniu domowego życia. W wielu przypadkach szczera rozmowa jest pierwszym krokiem do rozwiązania problemu – wyjaśnia Jennie Miller, współautorka gry, psychoterapeutka i ekspertka od związków.
Lepszy dzień to równy dzień
Grupa Ingka podjęła działania w szerszej perspektywie i zobowiązała się do wspierania równouprawnienia kobiet i mężczyzn we wszystkich obszarach swojej działalności. Realizując strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA wprowadza konkretne rozwiązania, których celem są pozytywne zmiany w społeczeństwie, odzwierciedlając wartości bliskie zarówno klientom, jak i pracownikom marki.
– Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet chcemy wesprzeć równowagę w domach. Jest to fundament, bez którego nie osiągniemy prawdziwej równości w miejscu pracy oraz społeczeństwie. W IKEA wierzymy, że lepszy dzień to równy dzień. Równouprawnienie i współodpowiedzialność za ludzi i planetę są głęboko zakorzenione w naszej kulturze i wartościach – mówi Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail.
Rozpoczęta właśnie kampania to tylko jeden ze sposobów, w jaki IKEA chce inspirować do wprowadzania nowych zwyczajów i nawyków, które będą fundamentem lepszego jutra. Równouprawnienie płci znajduje się wśród kluczowych tematów trzyletniej Strategii Równości, Różnorodności i Włączania, którą IKEA realizuje w Polsce od roku finansowego 2020.
– Od lat wspieramy projekty mające na celu wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn, podejmując liczne inicjatywy w ramach Strategii Równości, Różnorodności i Włączania, zarówno globalnie, jak i lokalnie. Wśród już osiągniętych przez nas celów możemy wymienić między innymi osiągniecie równowagi płci na szczeblach menedżerskich. W roku finansowym 2020, 50 proc. menedżerów oraz 54 proc. pracowników w Grupie Ingka stanowią kobiety. Dążymy do tego, aby do 2022 roku osiągnąć równowagę płci na wszystkich poziomach zarządzania i obejmującą wszystkie funkcje. Ponadto jesteśmy szczególnie dumni ze zlikwidowania nierówności płacowych w ramach inicjatywy Gender Equal Pay oraz wprowadzenia dodatkowego, 4-tygodniowego pełnopłatnego Urlopu Ojcowskiego IKEA. Jesteśmy również głęboko przekonani o sile biznesu w procesie kreowania pozytywnych zmian w społeczeństwie – dodaje Susanna Romantsova.
Jako globalna organizacja, IKEA podpisała UN Women Principles (WEP), aby skuteczniej wprowadzać zmiany w obrębie organizacji, ale również zainspirować inne firmy do osiągnięcia równowagi płci w ich strukturach. Ponadto IKEA jako jedna z niewielu globalnych firm została przyjęta jako członek Międzynarodowej Koalicji na rzecz Równej Płacy (EPIC). Jest to inicjatywa prowadzona przez Międzynarodową Organizację Pracy (ILO), UN Women oraz Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, której celem jest urzeczywistnienie równych płac we wszystkich krajach i sektorach do 2030 r.
Społeczne i ekonomiczne skutki pandemii
Zdaniem ekspertów[2] obecnie trwa ewolucja pokoleniowa – zmienia się nie tylko postrzeganie roli płci, ale także zachowania kobiet. Jako społeczeństwo, jesteśmy w procesie zmian, które dążą do równego traktowania płci. Niestety ekonomiczne i społeczne skutki pandemii COVID-19 mają negatywny wpływ na tempo następowania przemian.
Pandemia spotęgowała wcześniej już istniejące nierówności płci i uwydatniła, jak ważne jest wprowadzanie podstawowych zmian – już na etapie relacji z bliskimi. W sytuacji, gdy szkoły i żłobki zostały zamknięte lub otwarte tylko częściowo, to właśnie kobiety przejęły większość nieodpłatnej pracy opiekuńczej. W konsekwencji nierzadko zmniejszały liczbę godzin aktywności zawodowej lub całkowicie z niej zrezygnowały.
W krajach Unii Europejskiej kobiety częściej niż mężczyźni zajmują się codzienną opieką nad dziećmi (92 proc. kobiet vs. 68 proc. mężczyzn) oraz przygotowaniem posiłków lub pracami domowymi (tu: 79 proc. vs. 34 proc.). To również kobiety w znacznie większym stopniu mierzą się z problemem łączenia pracy zdalnej z domowym nauczaniem. W efekcie spada ich produktywność, a dalej ma to odzwierciedlenie w ścieżkach kariery[3]. Kobiety są również w nieproporcjonalnie większym stopniu zatrudnione w szarej strefie, zwykle mają niższe pensje i mniej oszczędności.
„Pół na pół – gra bez zamiatania pod dywan” jest dostępna bezpłatnie za pośrednictwem Instagram Stories IKEA w 26 krajach, w Polsce można ją znaleźć na Instagramie @IKEAPolska, a także na stronie IKEA.pl/pol-na-pol.
[1] Źródło: *Organisation for Economic Co-operation and Development, Measuring Women’s Economic Empowerment Gender Policy Paper, http://www.oecd.org/dev/development-gender/MEASURING-WOMENS-ECONOMIC-EMPOWERMENT-Gender-Policy-Paper-No-16.pdf
[2] Raport Gender Gap po Polsku / Raport z badania Stowarzyszenia Women in Technology Poland.
[3] Raport Woman Update / Raport „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety”.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.