Polacy lubią spotykać się ze znajomymi, ale najchętniej odwiedzając się w domach
- 53% Polaków najchętniej spotyka się z przyjaciółmi w domu. Zajmujemy pierwsze miejsce pod względem tej formy spotkań wśród innych narodów europejskich.
- Ponad połowa Polaków deklaruje, że ich najbliżsi znajomi pochodzą z miejsca pracy.
- Na spotkanie z przyjaciółmi Polacy najczęściej wybierają się komunikację miejską, jednak wracając z niego już 1 na 4 osoby decyduje się na komfortową taksówkę.
Polacy uważani są za niezwykle gościnny naród. Jak to jednak wygląda w praktyce i czy preferencje naszych rodaków bardzo odbiegają od zachowań mieszkańców innych europejskich krajów? Z okazji zbliżającego się okresu świątecznego i karnawału FREENOW wraz z agencją badawczą Kantar sprawdziło jak Europejczycy, w tym Polacy, spędzają czas z przyjaciółmi. Okazało się, że zdecydowana większość respondentów z naszego kraju chętnie spotyka się ze znajomymi, ale ponad połowa preferuje zapraszanie gości do siebie, by wspólnie jeść i gotować. Pod tym względem jesteśmy na czele listy.
Choć jesteśmy europejskimi liderami spotkań w domu, nie oznacza to bynajmniej, że stronimy od wyjść na miasto 40% Polaków lubi wychodzić do restauracji, barów czy kawiarni (każde z tych miejsc wskazane zostało przez 40-43% badanych), choć w tym ostatnim przypadku Grecy biją nas na głowę. Dla ponad 70% z nich to właśnie kawa jest najlepszym pretekstem do spotkania ze znajomymi. Z kolei Włosi czy Austriacy wolą wybrać się z przyjaciółmi do restauracji, a Hiszpanie zdecydowanie najczęściej wychodzą do baru na drinka (aż 71%). Co ciekawe, zarówno mieszkańcy Hiszpanii, jak i naszego kraju, są europejskimi liderami, jeśli chodzi o próbowanie ze znajomymi nowych aktywności, w tym zajęć sportowych i artystycznych. Takie formy spędzania czasu wybiera 1 na 4 ankietowanych.
Badanie ujawniło także, że blisko połowa Polaków posiada jedną grupę znajomych, z którymi chętnie spędza wolny czas. Najczęściej są to osoby z pracy, z którymi dzielą sporą część dnia. Nic więc dziwnego, że nawiązują bliższe relacje, a czasami i przyjaźnie na całe życie, właśnie w środowisku zawodowym. W tym obszarze równie bliskie znajomości zawierają mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Grecji. Jeśli chodzi o częstotliwość spotkań, wśród Polaków, Austriaków i Niemców jest ona rzadsza - najczęściej wskazywaną przez nich odpowiedzią są spotkania kilka razy w miesiącu. Irlandczycy, Hiszpanie, Brytyjczycy i Włosi deklarują, że spotykają swoich przyjaciół nawet kilka razy w tygodniu.
A jak Polacy wypadają pod względem planowania spotkań i spontaniczności? 1 na 3 Polaków umawia się z przyjaciółmi zaledwie na 1-2 dni wcześniej, więc z bardzo małym wyprzedzeniem. Najmniej elastyczni wydają się być Irlandczycy, gdyż ponad 30% z nich potrzebuje nawet 3-7 dni na zaplanowanie czasu na wspólne wyjście. Pogodzenie życia towarzyskiego z prywatnymi sprawami stanowi czasem nie lada wyzwanie. Dlatego to właśnie w weekendy, a zwłaszcza w soboty, Hiszpanie (43%) i Polacy (38%), najczęściej są w stanie przeznaczyć czas dla przyjaciół. Natomiast 40% Austriaków nie ma preferencji w tym zakresie i lubi spotykać się ze znajomymi również w dni robocze.
Jak wynika z badania, choć Europejczycy na spotkania z przyjaciółmi najchętniej dojeżdżają własnym samochodem, to wśród Polaków preferowanym środkiem transportu jest komunikacja miejska. Natomiast jeśli chodzi o drogę powrotną - to już 1 na 4 osoby najczęściej wybiera komfortową i wygodną taksówkę. Co ciekawe, ponad 80% Włochów i 68% Austriaków decyduje się na odwiezienie przyjaciół własnym samochodem.
Wnioski z badania Kantar dla FREENOW pokrywają się z naszymi danymi wewnętrznymi na temat częstotliwości zamówień przejazdów w polskich miastach. Obserwujemy, że największy popyt na przejazdy taksówką występuje w weekendowe wieczory i noce. Rokrocznie notujemy również rekordowe liczby zamówień w okresie świątecznym i karnawałowym, na co z pewnością wpływ mają także spotkania towarzyskie w tym czasie. Badanie potwierdza też nasze spostrzeżenie, że transportowe potrzeby użytkowników są niezwykle zmienne, np. w trakcie jednego wyjścia komunikacja miejska może być preferowana dla dojazdu, a taksówka dla powrotu. To dlatego rozwijamy platformę FREENOW w taki sposób, aby oferowała w ramach jednej aplikacji różne dostępne na mieście formy transportu - podsumowuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
O BADANIU
W badaniu przeprowadzonym przez Kantar i FREENOW w listopadzie 2023 r. wzięło udział 4058 osób w wieku od 18 do 69 lat, mieszkających w głównych miastach Austrii, Niemiec, Grecji, Irlandii, Włoch, Polski, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.