Komunikaty PR

Polacy lubią spotykać się ze znajomymi, ale najchętniej odwiedzając się w domach

2023-11-30  |  09:30
Biuro prasowe
Do pobrania Komunikat ( 0.05 MB )
  • 53% Polaków najchętniej spotyka się z przyjaciółmi w domu. Zajmujemy pierwsze miejsce pod względem tej formy spotkań wśród innych narodów europejskich.
  • Ponad połowa Polaków deklaruje, że ich najbliżsi znajomi pochodzą z miejsca pracy.
  • Na spotkanie z przyjaciółmi Polacy najczęściej wybierają się komunikację miejską, jednak wracając z niego już 1 na 4 osoby decyduje się na komfortową taksówkę.

Polacy uważani są za niezwykle gościnny naród. Jak to jednak wygląda w praktyce i czy preferencje naszych rodaków bardzo odbiegają od zachowań mieszkańców innych europejskich krajów? Z okazji zbliżającego się okresu świątecznego i karnawału FREENOW wraz z agencją badawczą Kantar sprawdziło jak Europejczycy, w tym Polacy, spędzają czas z przyjaciółmi. Okazało się, że zdecydowana większość respondentów z naszego kraju chętnie spotyka się ze znajomymi, ale ponad połowa preferuje zapraszanie gości do siebie, by wspólnie jeść i gotować. Pod tym względem jesteśmy na czele listy.  

Choć jesteśmy europejskimi liderami spotkań w domu, nie oznacza to bynajmniej, że stronimy od wyjść na miasto 40% Polaków lubi wychodzić do restauracji, barów czy kawiarni (każde z tych miejsc wskazane zostało przez 40-43% badanych), choć w tym ostatnim przypadku Grecy biją nas na głowę. Dla ponad 70% z nich to właśnie kawa jest najlepszym pretekstem do spotkania ze znajomymi. Z kolei Włosi czy Austriacy wolą wybrać się z przyjaciółmi do restauracji, a Hiszpanie zdecydowanie najczęściej wychodzą do baru na drinka (aż 71%). Co ciekawe, zarówno mieszkańcy Hiszpanii, jak i naszego kraju, są europejskimi liderami, jeśli chodzi o próbowanie ze znajomymi nowych aktywności, w tym zajęć sportowych i artystycznych. Takie formy spędzania czasu wybiera 1 na 4 ankietowanych.

Badanie ujawniło także, że blisko połowa Polaków posiada jedną grupę znajomych, z którymi chętnie spędza wolny czas. Najczęściej są to osoby z pracy, z którymi dzielą sporą część dnia. Nic więc dziwnego, że nawiązują bliższe relacje, a czasami i przyjaźnie na całe życie, właśnie w środowisku zawodowym. W tym obszarze równie bliskie znajomości zawierają mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Grecji. Jeśli chodzi o częstotliwość spotkań, wśród Polaków, Austriaków i Niemców jest ona rzadsza - najczęściej wskazywaną przez nich odpowiedzią są spotkania kilka razy w miesiącu. Irlandczycy, Hiszpanie, Brytyjczycy i Włosi deklarują, że spotykają swoich przyjaciół nawet kilka razy w tygodniu.

A jak Polacy wypadają pod względem planowania spotkań i spontaniczności? 1 na 3 Polaków umawia się z przyjaciółmi zaledwie na 1-2 dni wcześniej, więc z bardzo małym wyprzedzeniem. Najmniej elastyczni wydają się być Irlandczycy, gdyż ponad 30% z nich potrzebuje nawet 3-7 dni na zaplanowanie czasu na wspólne wyjście. Pogodzenie  życia towarzyskiego z prywatnymi sprawami stanowi czasem nie lada wyzwanie. Dlatego to właśnie w weekendy, a zwłaszcza w soboty, Hiszpanie (43%) i Polacy (38%), najczęściej są w stanie przeznaczyć czas dla przyjaciół. Natomiast 40% Austriaków nie ma preferencji w tym zakresie i lubi spotykać się ze znajomymi również w dni robocze.

Jak wynika z badania, choć Europejczycy na spotkania z przyjaciółmi najchętniej dojeżdżają własnym samochodem, to wśród Polaków preferowanym środkiem transportu jest komunikacja miejska. Natomiast jeśli chodzi o drogę powrotną - to już 1 na 4 osoby najczęściej wybiera komfortową i wygodną taksówkę. Co ciekawe, ponad 80% Włochów i 68% Austriaków decyduje się na odwiezienie przyjaciół własnym samochodem. 

Wnioski z badania Kantar dla FREENOW pokrywają się z naszymi danymi wewnętrznymi na temat częstotliwości zamówień przejazdów w polskich miastach. Obserwujemy, że największy popyt na przejazdy taksówką występuje w weekendowe wieczory i noce. Rokrocznie notujemy również rekordowe liczby zamówień w okresie świątecznym i karnawałowym, na co z pewnością wpływ mają także spotkania towarzyskie w tym czasie. Badanie potwierdza też nasze spostrzeżenie, że transportowe potrzeby użytkowników są niezwykle zmienne, np. w trakcie jednego wyjścia komunikacja miejska może być preferowana dla dojazdu, a taksówka dla powrotu. To dlatego rozwijamy platformę FREENOW w taki sposób, aby oferowała w ramach jednej aplikacji różne dostępne na mieście formy transportu - podsumowuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.

O BADANIU

W badaniu przeprowadzonym przez Kantar i FREENOW w listopadzie 2023 r. wzięło udział 4058 osób w wieku od 18 do 69 lat, mieszkających w głównych miastach Austrii, Niemiec, Grecji, Irlandii, Włoch, Polski, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion Biuro prasowe
2025-07-21 | 09:00

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Tegoroczne hasło kampanii prowadzonej przez Grupę Żywiec „Nakręć mile, nie promile” ma zachęcić użytkowników jednośladów do odpowiedzialności za
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Edukacja

Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą.

Media

Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą

Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.