Polki i Polacy obciążeni obowiązkami, ale wciąż chcą pomagać
To był niezwykle trudny, turbulentny rok, po którym mamy prawo czuć się zmęczeni
i znieczuleni na kolejne apele pomocowe. Przeciążenie obowiązkami i prozą coraz trudniejszego ekonomicznie życia budzi obawy, czy wystarczy nam empatii i wrażliwości, by angażować się w kolejne kampanie społeczne i projekty próbujące zmienić świat na lepsze. Nadchodzi czas emigracji wewnętrznej i znieczulenia we własnym kokonie czy wręcz przeciwnie? Kobietolożka Katarzyna Pawlikowska wraz z Garden of Words i badaczami z SW Research, po raz kolejny postanowiła przyjrzeć się Polkom i Polakom. Wyniki pozytywnie zaskakują!
Sytuacja geopolityczna, społeczna i ekonomiczna wzbudzają w Polakach uzasadniony lęk
o przyszłość i bezpieczeństwo. Taka rzeczywistość niestety nie sprzyja odpoczynkowi
i poczuciu relaksu. Na przełomie listopada i grudnia, tuż przed startem tegorocznego szaleństwa przedświątecznych przygotowań, zapytaliśmy ponad 1000 osób, w jakim stopniu czują się obciążeni obowiązkami życia codziennego? Prawie 74% respondentów przyznało, że ciąży na nich bardzo wiele obowiązków. Większość deklaruje jednak, że radzi sobie jeszcze z tą sytuacją.
Ogromną nadzieją napawa fakt, że pomimo tak specyficznego roku, obciążenia i powodów do niepokoju, Polacy są wciąż otwarci na innych i chcą pomagać, podejmować próby zmiany świata na lepsze.
Na pytanie: w jakim stopniu jesteś gotowy, by zaangażować się w projekt, który sprawi, że coś w twoim otoczeniu/twoich bliskich zmieni się na lepsze, aż 69% respondentów zadeklarowało chęć poświęcenia od znacznej do umiarkowanej części swojego czasu. Podobne deklaracje złożyli przedstawiciele obu płci. Jedynie 4,5% badanych odpowiedziało, że w żadnym stopniu nie chcą angażować się w tego typu inicjatywy.
W lutym 2022, przed wybuchem wojny w Ukrainie, w przekrojowym badaniu Polek i Polaków, jakie zrealizowałam z Garden of Words i SW Research, aż 40% badanych stwierdziło, że nie angażuje się w żadne akcje społeczne. Jednak 42% osób angażujących się w działania społeczne/na rzecz innych/środowiska itp. zadeklarowało, że czują się odpowiedzialni za świat, w którym żyją, a 39% przyznało, że lubią współpracować z innymi na rzecz czegoś dobrego. Wyniki uzyskane w ostatnich tygodniach pokazują, że rośnie w nas świadomość społeczna. Chcemy żyć w lepszym świecie i sami jesteśmy coraz bardziej gotowi, by go tworzyć – komentuje Katarzyna Pawlikowska.
Czy te dane uzyskają potwierdzenie w rzeczywistości? Już w niedalekiej w przyszłości będzie pewnie wiele okazji, by to sprawdzić. Wojna w Ukrainie i ogromny zryw pomocowy, który wywołała, jedynie chwilowo przyćmiły ogrom wyzwań społecznych, ekonomicznych czy środowiskowych w Polsce. One nie przestały istnieć, wciąż powinny być przedmiotem kampanii społecznych czy projektów społecznej odpowiedzialności biznesu. I co najważniejsze – duch empatii i duch pomagania jest w nas nie tylko żywy, ale wręcz silniejszy niż na początku 2022 roku.
Badanie zostało zrealizowane przy współpracy Katarzyny Pawlikowskiej i agencji Garden of Words z SW Research w dniach 29-30.11.22 techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej próbie n=1017 dorosłych Polaków
Katarzyna Pawlikowska - Od ponad piętnastu lat łączy wiedzę z różnych dziedzin z wynikami aktualnych badań,
poszukując prawdy o społecznych i konsumenckich zachowaniach kobiet. Autorka, współautorka
i komentatorka wielu badań dotyczących kobiet w Polsce oraz znajdowania wspólnych wartości w środowisku kobiet i mężczyzn. Autorytet w dziedzinie komunikacji i zarządzania strategicznego, doradczyni biznesowa,
mentorka, keynote speaker w tematach kobiecych oraz diveristy & inclusion.
Garden of Words – Pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych agencji na świecie, która zajmuje się komunikacją marketingową adresowaną do kobiet. Jest częścią jednej z największych w Polsce niezależnych grup agencji świadczących usługi PR, CSR i marketingowe – Garden of Words Group. Kompetencje Garden of Words uzupełniają dwie pozostałe agencje, wyspecjalizowane w różnych modelach komunikacji: Great Minds - usługi kreatywne, organizacja eventówi social media oraz Fresh Think - komunikacja korporacyjna i Public Affairs.
SW Research – to nowoczesna agencja badań rynku i opinii specjalizująca się w badaniach CAWI. Posiada własny, największy w Polsce konsumencki panel badawczy SW PANEL liczący ponad 350 tys. potencjalnych respondentów od 13 do 80 roku życia. Firma na polskim rynku istnieje od 11 lat, jednak z powodzeniem realizuje projekty badawcze również w innych krajach europejskich. Aktualnie skupia wokół siebie kilkudziesięciu specjalistów zarówno od badań ilościowych, jakościowych oraz UX, co pozwala na oferowanie pełnego zakresu usług badawczych.
SYLWESTER LAST MINUTE. Jak zaplanować sylwestrowy wypad w jeden dzień?
MP3 | Stres Polaków. 75% zmaga się z napięciem każdego tygodnia
Nowy Rok w harmonii z naturą – ekologiczne postanowienia na 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Podróże
Radosław Majdan: W Grecji zaginęła mi walizka. To jest kraj lekkoduchów, wszystko odkładają na jutro, a pracę traktują drugorzędnie
Były piłkarz przyznaje, że z perspektywy uczestników program „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” to bardzo wymagające przedsięwzięcie. Dla niego ten format okazał się nie tylko testem fizycznym, ale także emocjonalnym, bo trzeba było stawić czoła zarówno rywalom, jak i własnym słabościom. Radosław Majdan zdradza też, że emocji nie brakowało już na lotnisku. Tuż po przylocie do Grecji okazało się bowiem, że jego walizka zaginęła. Na szczęście miał przy sobie kilka zapasowych ubrań.
Finanse
Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
Co czwarty Polak przynajmniej raz w ciągu swojego życia zmaga się z poważnym kryzysem zdrowia psychicznego. Może więc on statystycznie dotyczyć każdej polskiej rodziny – przypomina Fundacja Pomagam.pl. Problemem jest wciąż niskie finansowanie wsparcia psychicznego i psychiatrycznego przez państwo oraz słaba wiedza o zdrowiu psychicznym. Organizacja zwraca uwagę, że świadomość problemu może uwolnić ogromny potencjał wzajemnego wsparcia.
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.