Polki i Polacy obciążeni obowiązkami, ale wciąż chcą pomagać
To był niezwykle trudny, turbulentny rok, po którym mamy prawo czuć się zmęczeni
i znieczuleni na kolejne apele pomocowe. Przeciążenie obowiązkami i prozą coraz trudniejszego ekonomicznie życia budzi obawy, czy wystarczy nam empatii i wrażliwości, by angażować się w kolejne kampanie społeczne i projekty próbujące zmienić świat na lepsze. Nadchodzi czas emigracji wewnętrznej i znieczulenia we własnym kokonie czy wręcz przeciwnie? Kobietolożka Katarzyna Pawlikowska wraz z Garden of Words i badaczami z SW Research, po raz kolejny postanowiła przyjrzeć się Polkom i Polakom. Wyniki pozytywnie zaskakują!
Sytuacja geopolityczna, społeczna i ekonomiczna wzbudzają w Polakach uzasadniony lęk
o przyszłość i bezpieczeństwo. Taka rzeczywistość niestety nie sprzyja odpoczynkowi
i poczuciu relaksu. Na przełomie listopada i grudnia, tuż przed startem tegorocznego szaleństwa przedświątecznych przygotowań, zapytaliśmy ponad 1000 osób, w jakim stopniu czują się obciążeni obowiązkami życia codziennego? Prawie 74% respondentów przyznało, że ciąży na nich bardzo wiele obowiązków. Większość deklaruje jednak, że radzi sobie jeszcze z tą sytuacją.
Ogromną nadzieją napawa fakt, że pomimo tak specyficznego roku, obciążenia i powodów do niepokoju, Polacy są wciąż otwarci na innych i chcą pomagać, podejmować próby zmiany świata na lepsze.
Na pytanie: w jakim stopniu jesteś gotowy, by zaangażować się w projekt, który sprawi, że coś w twoim otoczeniu/twoich bliskich zmieni się na lepsze, aż 69% respondentów zadeklarowało chęć poświęcenia od znacznej do umiarkowanej części swojego czasu. Podobne deklaracje złożyli przedstawiciele obu płci. Jedynie 4,5% badanych odpowiedziało, że w żadnym stopniu nie chcą angażować się w tego typu inicjatywy.
W lutym 2022, przed wybuchem wojny w Ukrainie, w przekrojowym badaniu Polek i Polaków, jakie zrealizowałam z Garden of Words i SW Research, aż 40% badanych stwierdziło, że nie angażuje się w żadne akcje społeczne. Jednak 42% osób angażujących się w działania społeczne/na rzecz innych/środowiska itp. zadeklarowało, że czują się odpowiedzialni za świat, w którym żyją, a 39% przyznało, że lubią współpracować z innymi na rzecz czegoś dobrego. Wyniki uzyskane w ostatnich tygodniach pokazują, że rośnie w nas świadomość społeczna. Chcemy żyć w lepszym świecie i sami jesteśmy coraz bardziej gotowi, by go tworzyć – komentuje Katarzyna Pawlikowska.
Czy te dane uzyskają potwierdzenie w rzeczywistości? Już w niedalekiej w przyszłości będzie pewnie wiele okazji, by to sprawdzić. Wojna w Ukrainie i ogromny zryw pomocowy, który wywołała, jedynie chwilowo przyćmiły ogrom wyzwań społecznych, ekonomicznych czy środowiskowych w Polsce. One nie przestały istnieć, wciąż powinny być przedmiotem kampanii społecznych czy projektów społecznej odpowiedzialności biznesu. I co najważniejsze – duch empatii i duch pomagania jest w nas nie tylko żywy, ale wręcz silniejszy niż na początku 2022 roku.
Badanie zostało zrealizowane przy współpracy Katarzyny Pawlikowskiej i agencji Garden of Words z SW Research w dniach 29-30.11.22 techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej próbie n=1017 dorosłych Polaków
Katarzyna Pawlikowska - Od ponad piętnastu lat łączy wiedzę z różnych dziedzin z wynikami aktualnych badań,
poszukując prawdy o społecznych i konsumenckich zachowaniach kobiet. Autorka, współautorka
i komentatorka wielu badań dotyczących kobiet w Polsce oraz znajdowania wspólnych wartości w środowisku kobiet i mężczyzn. Autorytet w dziedzinie komunikacji i zarządzania strategicznego, doradczyni biznesowa,
mentorka, keynote speaker w tematach kobiecych oraz diveristy & inclusion.
Garden of Words – Pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych agencji na świecie, która zajmuje się komunikacją marketingową adresowaną do kobiet. Jest częścią jednej z największych w Polsce niezależnych grup agencji świadczących usługi PR, CSR i marketingowe – Garden of Words Group. Kompetencje Garden of Words uzupełniają dwie pozostałe agencje, wyspecjalizowane w różnych modelach komunikacji: Great Minds - usługi kreatywne, organizacja eventówi social media oraz Fresh Think - komunikacja korporacyjna i Public Affairs.
SW Research – to nowoczesna agencja badań rynku i opinii specjalizująca się w badaniach CAWI. Posiada własny, największy w Polsce konsumencki panel badawczy SW PANEL liczący ponad 350 tys. potencjalnych respondentów od 13 do 80 roku życia. Firma na polskim rynku istnieje od 11 lat, jednak z powodzeniem realizuje projekty badawcze również w innych krajach europejskich. Aktualnie skupia wokół siebie kilkudziesięciu specjalistów zarówno od badań ilościowych, jakościowych oraz UX, co pozwala na oferowanie pełnego zakresu usług badawczych.
![Tysiąc km smoczą łodzią w dół Wisły - ZROBILIŚMY TO! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_844901187,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Tysiąc km smoczą łodzią w dół Wisły - ZROBILIŚMY TO!
![Polski fotograf u ministra w Ghanie!](/files/_uploaded/glownekonf_1449140828,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Polski fotograf u ministra w Ghanie!
![Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności](/files/_uploaded/glownekonf_1992867123,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/poplawska-dracz-tantiemy-foto-2,w_274,_small.jpg)
Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach
W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.
Ochrona środowiska
Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne
![](/files/1922771799/wwf-dyrektywa-foto,w_133,r_png,_small.png)
1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.
Konsument
Nawyki żywieniowe z dzieciństwa przekładają się na ryzyko otyłości w dorosłym życiu. Naukowcy zbadali wpływ podawanych dzieciom napojów
![](/files/1922771799/benton-odzywianie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Dbanie o odpowiednią dietę w pierwszych latach dziecka ma duże znaczenie dla ograniczenia ryzyka otyłości w jego dorosłym życiu. Naukowcy ze Szkoły Psychologii Uniwersytetu Swansea badali to na przykładzie napojów spożywanych przez dzieci. Przyglądali się przez ponad dwie dekady 1,4 tys. dorastających dzieci i doszli do wniosków, że spożywanie napojów słodzonych cukrem w pierwszych latach wpływa na tworzenie złych nawyków dietetycznych, a co się z tym wiąże – zwiększa ryzyko otyłości, nawet po wielu latach.