Komunikaty PR

Polki i Polacy obciążeni obowiązkami, ale wciąż chcą pomagać

2022-12-22  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.18 MB )

To był niezwykle trudny, turbulentny rok, po którym mamy prawo czuć się zmęczeni
i znieczuleni na kolejne apele pomocowe. Przeciążenie obowiązkami i prozą coraz trudniejszego ekonomicznie życia budzi obawy, czy wystarczy nam empatii i wrażliwości, by angażować się w kolejne kampanie społeczne i projekty próbujące zmienić świat na lepsze. Nadchodzi czas emigracji wewnętrznej i znieczulenia we własnym kokonie czy wręcz przeciwnie? Kobietolożka Katarzyna Pawlikowska wraz z Garden of Words i badaczami z SW Research, po raz kolejny postanowiła przyjrzeć się Polkom i Polakom. Wyniki pozytywnie zaskakują!

Sytuacja geopolityczna, społeczna i ekonomiczna wzbudzają w Polakach uzasadniony lęk
o przyszłość i bezpieczeństwo. Taka rzeczywistość niestety nie sprzyja odpoczynkowi
i poczuciu relaksu. Na przełomie listopada i grudnia, tuż przed startem tegorocznego szaleństwa przedświątecznych przygotowań, zapytaliśmy ponad 1000 osób, w jakim stopniu czują się obciążeni obowiązkami życia codziennego? Prawie 74% respondentów przyznało, że ciąży na nich bardzo wiele obowiązków. Większość deklaruje jednak, że radzi sobie jeszcze z tą sytuacją.

Ogromną nadzieją napawa fakt, że pomimo tak specyficznego roku, obciążenia i powodów do niepokoju, Polacy są wciąż otwarci na innych i chcą pomagać, podejmować próby zmiany świata na lepsze.

Na pytanie: w jakim stopniu jesteś gotowy, by zaangażować się w projekt, który sprawi, że coś w twoim otoczeniu/twoich bliskich zmieni się na lepsze, aż 69% respondentów zadeklarowało chęć poświęcenia od znacznej do umiarkowanej  części swojego czasu. Podobne deklaracje złożyli przedstawiciele obu płci. Jedynie 4,5% badanych odpowiedziało, że w żadnym stopniu nie chcą angażować się w tego typu inicjatywy.

W lutym 2022, przed wybuchem wojny w Ukrainie, w przekrojowym badaniu Polek i Polaków, jakie zrealizowałam z Garden of Words i SW Research, aż 40% badanych stwierdziło, że nie angażuje się w żadne akcje społeczne. Jednak 42% osób angażujących się w działania społeczne/na rzecz innych/środowiska itp. zadeklarowało, że czują się odpowiedzialni za świat, w którym żyją, a 39% przyznało, że lubią współpracować z innymi na rzecz czegoś dobrego. Wyniki uzyskane w ostatnich tygodniach pokazują, że rośnie w nas świadomość społeczna. Chcemy żyć w lepszym świecie i sami jesteśmy coraz bardziej gotowi, by go tworzyć – komentuje Katarzyna Pawlikowska.

Czy te dane uzyskają potwierdzenie w rzeczywistości? Już w niedalekiej w przyszłości będzie pewnie wiele okazji, by to sprawdzić. Wojna w Ukrainie i ogromny zryw pomocowy, który wywołała, jedynie chwilowo przyćmiły ogrom wyzwań społecznych, ekonomicznych czy środowiskowych w Polsce. One nie przestały istnieć, wciąż powinny być przedmiotem kampanii społecznych czy projektów społecznej odpowiedzialności biznesu. I co najważniejsze – duch empatii i duch pomagania jest w nas nie tylko żywy, ale wręcz silniejszy niż na początku 2022 roku.

 

Badanie zostało zrealizowane przy współpracy Katarzyny Pawlikowskiej i agencji Garden of Words z SW Research w dniach 29-30.11.22 techniką CAWI na panelu badawczym SW PANEL, na reprezentatywnej próbie n=1017 dorosłych Polaków

Katarzyna Pawlikowska - Od ponad piętnastu lat łączy wiedzę z różnych dziedzin z wynikami aktualnych badań,

poszukując prawdy o społecznych i konsumenckich zachowaniach kobiet. Autorka, współautorka
i komentatorka wielu badań dotyczących kobiet w Polsce oraz znajdowania wspólnych wartości w środowisku kobiet i mężczyzn. Autorytet w dziedzinie komunikacji i zarządzania strategicznego, doradczyni biznesowa,

mentorka, keynote speaker w tematach kobiecych oraz diveristy & inclusion.

Garden of Words – Pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych agencji na świecie, która zajmuje się komunikacją marketingową adresowaną do kobiet. Jest częścią jednej z największych w Polsce niezależnych grup agencji świadczących usługi PR, CSR i marketingowe – Garden of Words Group. Kompetencje Garden of Words uzupełniają dwie pozostałe agencje, wyspecjalizowane w różnych modelach komunikacji: Great Minds - usługi kreatywne, organizacja eventówi social media oraz Fresh Think - komunikacja korporacyjna i Public Affairs.

SW Research – to nowoczesna agencja badań rynku i opinii specjalizująca się w badaniach CAWI. Posiada własny, największy w Polsce konsumencki panel badawczy SW PANEL liczący ponad 350 tys. potencjalnych respondentów od 13 do 80 roku życia. Firma na polskim rynku istnieje od 11 lat, jednak z powodzeniem realizuje projekty badawcze również w innych krajach europejskich. Aktualnie skupia wokół siebie kilkudziesięciu specjalistów zarówno od badań ilościowych, jakościowych oraz UX, co pozwala na oferowanie pełnego zakresu usług badawczych.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Tysiąc km smoczą łodzią w dół Wisły - ZROBILIŚMY TO! Biuro prasowe
2024-07-01 | 01:00

Tysiąc km smoczą łodzią w dół Wisły - ZROBILIŚMY TO!

19 załogantów stałych i 6 załogantów wspomagających – w sumie 25 wioślarzy w ciągu ośmiu dni pokonało Wisłę i spłynęło z Krakowa do Gdańska smoczą łodzią. To
Styl życia Polski fotograf u ministra w Ghanie!
2024-06-28 | 10:00

Polski fotograf u ministra w Ghanie!

Polski fotograf u ministra w Ghanie!   Wojciech Zaremba dokumentuje życie w Ghanie. Jego zdjęcia były wielokrotnie prezentowane na wystawach w Polsce. Pasją naszego rodaka
Styl życia Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
2024-06-27 | 19:10

Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności

Starzenie się społeczeństw jest zjawiskiem globalnym, jednak dzisiejsze pokolenie Silver, znacząco różni się od niegdysiejszych seniorów. Osoby starsze coraz częściej są

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach

W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.

Ochrona środowiska

Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne

1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.

Konsument

Nawyki żywieniowe z dzieciństwa przekładają się na ryzyko otyłości w dorosłym życiu. Naukowcy zbadali wpływ podawanych dzieciom napojów

Dbanie o odpowiednią dietę w pierwszych latach dziecka ma duże znaczenie dla ograniczenia ryzyka otyłości w jego dorosłym życiu. Naukowcy ze Szkoły Psychologii Uniwersytetu Swansea badali to na przykładzie napojów spożywanych przez dzieci. Przyglądali się przez ponad dwie dekady 1,4 tys. dorastających dzieci i doszli do wniosków, że spożywanie napojów słodzonych cukrem w pierwszych latach wpływa na tworzenie złych nawyków dietetycznych, a co się z tym wiąże – zwiększa ryzyko otyłości, nawet po wielu latach.