Ponad połowa Polaków regularnie rozmawia o pieniądzach ze swoim partnerem
Już 56 proc. Polaków w związkach, którzy prowadzą wspólne gospodarstwo domowe, rozmawia otwarcie o pieniądzach ze swoim partnerem lub partnerką. Taki wniosek płynie ze specjalnego badania Santander Consumer Banku „Związek a finanse” przeprowadzonego w ramach kampanii edukacyjnej #Portfel w związku, poświęconej zarządzaniu pieniędzmi w parach. Na przeciwległym biegunie jest 9 proc. ankietowanych, którzy nigdy nie poruszają ze swoją drugą połówką tego tematu, ponieważ nie czują takiej potrzeby.
Wrocław, 12 października 2023 r. – INFORMACJA PRASOWA
Relacja z drugą osobą to nie tylko romantyczne chwile, ale również trudne rozmowy, jaką może być np. temat finansów. W ramach prowadzonej kampanii edukacyjnej o zarządzaniu pieniędzmi w parach, Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, czy dla Polaków jest to dużym problemem. Jak pokazuje raport „Związek a finanse” niekoniecznie. Już 56 proc. osób w związkach formalnych i nieformalnych, prowadzących wspólne gospodarstwo domowe z drugą połówką stwierdza, że regularnie i otwarcie rozmawia o pieniądzach ze swoim partnerem lub partnerką. W tej grupie lekką przewagę wykazują małżeństwa - 58 proc. w porównaniu z osobami w kohabitacie (50 proc.). Tę odpowiedź wskazało również 63 proc. 30-latków i 59 proc. ankietowanych z wykształceniem wyższym.
- W badaniu ustaliśmy także, że co trzecia osoba w związku okazjonalnie rozmawia o wydatkach ze swoim partnerem lub partnerką np. gdy czeka ich perspektywa wydania więcej pieniędzy– mówi Anna Szczechowiak, Menadżerka ds. PR z Santander Consumer Banku. – Wśród nich znalazło się 31 proc. kobiet w porównaniu z 25 proc. mężczyzn. Często odpowiadali tak również 70-latkowie oraz osoby z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców. W obu przypadkach odsetek wskazujący tę odpowiedź wyniósł 37 proc.
Ponadto 9 proc. ogółu ankietowanych stwierdziło, że nie porusza ze swoją drugą połówką tematu finansów, ponieważ nie czuje takiej potrzeby. Z kolei 5 proc. respondentów przyznało, że jest to niekomfortowy i trudny wątek w ich związku, więc unikają rozmów o pieniądzach z partnerem lub partnerką.
Długość związku ma znaczenie
Na otwartość na rozmowę o finansach większości ankietowanych w badaniu „Związek a finanse” Santander Consumer Banku może mieć wpływ staż związku, który wiążę się z tym, że partnerzy mają do siebie większe zaufanie i bardziej się znają. Jak wynika z danych zebranych przez bank, aż 74 proc. ogółu respondentów jest w związku z partnerem lub partnerką powyżej 8 lat. W badaniu wzięło też udział 13 proc. ankietowanych, którzy są razem powyżej 4 lat, jednak nie więcej niż 8. Z kolei 9 proc. badanych zadeklarowało, że jest z obecnym partnerem lub partnerką życiowym ponad 2 lata, ale nie dłużej niż 4.
- Rozmowy o finansach mogą mieć wpływ na budowanie zaufania, świadomości finansowej i wzajemnej pewności partnerów. Nie można w niej pomijać także tematu zobowiązań finansowych, które wpływają na sytuację i kondycję finansową związku – dodaje Anna Szczechowiak, Menadżerka ds. PR z Santander Consumer Banku. - Jeśli korzystamy z kredytów gotówkowych, takich jak choćby Równoratka z ratą, która nie wzrośnie w Santander Consumer Banku, kart kredytowych np. karty ratalnej ze stałą spłatą czy kredytów ratalnych online lub offline, warto porozmawiać na temat specyfiki produktów z doradcą. W Santander Consumer Banku nasi pracownicy zawsze z otwartością rozmawiają z klientami na temat oferowanych rozwiązań, w prosty sposób przedstawiają ich działanie i służą im pomocą, tak aby każdy świadomie mógł dobrać finansowanie do swojej indywidualnej sytuacji.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w sierpniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa osób w związkach formalnych i nieformalnych, prowadzących wspólne gospodarstwo domowe. Próba n = 1001.
Santander Consumer Bank – bank od kredytów, jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty ratalne, kredyt celowy, internetowy limit odnawialny, karty kredytowe oraz lokaty i rachunek oszczędnościowy. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.
Więcej na www.santanderconsumer.pl
Dodatkowych informacji udziela:
Magdalena Grzelak
Kierownik Zespołu Komunikacji Wewnętrznej i Public Relations | Rzecznik Prasowy
tel. +48 601 161 442
![Polski fotograf u ministra w Ghanie! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1449140828,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Polski fotograf u ministra w Ghanie!
![Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności](/files/_uploaded/glownekonf_1992867123,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
![Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze](/files/_uploaded/glownekonf_1506805948,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.