Ponad połowa Polaków regularnie rozmawia o pieniądzach ze swoim partnerem
Już 56 proc. Polaków w związkach, którzy prowadzą wspólne gospodarstwo domowe, rozmawia otwarcie o pieniądzach ze swoim partnerem lub partnerką. Taki wniosek płynie ze specjalnego badania Santander Consumer Banku „Związek a finanse” przeprowadzonego w ramach kampanii edukacyjnej #Portfel w związku, poświęconej zarządzaniu pieniędzmi w parach. Na przeciwległym biegunie jest 9 proc. ankietowanych, którzy nigdy nie poruszają ze swoją drugą połówką tego tematu, ponieważ nie czują takiej potrzeby.
Wrocław, 12 października 2023 r. – INFORMACJA PRASOWA
Relacja z drugą osobą to nie tylko romantyczne chwile, ale również trudne rozmowy, jaką może być np. temat finansów. W ramach prowadzonej kampanii edukacyjnej o zarządzaniu pieniędzmi w parach, Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, czy dla Polaków jest to dużym problemem. Jak pokazuje raport „Związek a finanse” niekoniecznie. Już 56 proc. osób w związkach formalnych i nieformalnych, prowadzących wspólne gospodarstwo domowe z drugą połówką stwierdza, że regularnie i otwarcie rozmawia o pieniądzach ze swoim partnerem lub partnerką. W tej grupie lekką przewagę wykazują małżeństwa - 58 proc. w porównaniu z osobami w kohabitacie (50 proc.). Tę odpowiedź wskazało również 63 proc. 30-latków i 59 proc. ankietowanych z wykształceniem wyższym.
- W badaniu ustaliśmy także, że co trzecia osoba w związku okazjonalnie rozmawia o wydatkach ze swoim partnerem lub partnerką np. gdy czeka ich perspektywa wydania więcej pieniędzy– mówi Anna Szczechowiak, Menadżerka ds. PR z Santander Consumer Banku. – Wśród nich znalazło się 31 proc. kobiet w porównaniu z 25 proc. mężczyzn. Często odpowiadali tak również 70-latkowie oraz osoby z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców. W obu przypadkach odsetek wskazujący tę odpowiedź wyniósł 37 proc.
Ponadto 9 proc. ogółu ankietowanych stwierdziło, że nie porusza ze swoją drugą połówką tematu finansów, ponieważ nie czuje takiej potrzeby. Z kolei 5 proc. respondentów przyznało, że jest to niekomfortowy i trudny wątek w ich związku, więc unikają rozmów o pieniądzach z partnerem lub partnerką.
Długość związku ma znaczenie
Na otwartość na rozmowę o finansach większości ankietowanych w badaniu „Związek a finanse” Santander Consumer Banku może mieć wpływ staż związku, który wiążę się z tym, że partnerzy mają do siebie większe zaufanie i bardziej się znają. Jak wynika z danych zebranych przez bank, aż 74 proc. ogółu respondentów jest w związku z partnerem lub partnerką powyżej 8 lat. W badaniu wzięło też udział 13 proc. ankietowanych, którzy są razem powyżej 4 lat, jednak nie więcej niż 8. Z kolei 9 proc. badanych zadeklarowało, że jest z obecnym partnerem lub partnerką życiowym ponad 2 lata, ale nie dłużej niż 4.
- Rozmowy o finansach mogą mieć wpływ na budowanie zaufania, świadomości finansowej i wzajemnej pewności partnerów. Nie można w niej pomijać także tematu zobowiązań finansowych, które wpływają na sytuację i kondycję finansową związku – dodaje Anna Szczechowiak, Menadżerka ds. PR z Santander Consumer Banku. - Jeśli korzystamy z kredytów gotówkowych, takich jak choćby Równoratka z ratą, która nie wzrośnie w Santander Consumer Banku, kart kredytowych np. karty ratalnej ze stałą spłatą czy kredytów ratalnych online lub offline, warto porozmawiać na temat specyfiki produktów z doradcą. W Santander Consumer Banku nasi pracownicy zawsze z otwartością rozmawiają z klientami na temat oferowanych rozwiązań, w prosty sposób przedstawiają ich działanie i służą im pomocą, tak aby każdy świadomie mógł dobrać finansowanie do swojej indywidualnej sytuacji.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w sierpniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa osób w związkach formalnych i nieformalnych, prowadzących wspólne gospodarstwo domowe. Próba n = 1001.
Santander Consumer Bank – bank od kredytów, jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty ratalne, kredyt celowy, internetowy limit odnawialny, karty kredytowe oraz lokaty i rachunek oszczędnościowy. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.
Więcej na www.santanderconsumer.pl
Dodatkowych informacji udziela:
Magdalena Grzelak
Kierownik Zespołu Komunikacji Wewnętrznej i Public Relations | Rzecznik Prasowy
tel. +48 601 161 442

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Dawid Kwiatkowski: W programie „MBtM” były wyznania miłości w moim kierunku. To było miłe, ale za uczestnikiem musi iść też dobra muzyka
Wokalista przyznaje, że już nie mógł się doczekać emisji pierwszego odcinka odświeżonej wersji talent show „Must Be the Music”. Po obejrzeniu programu nowy juror nie kryje swojej ekscytacji. Jego zdaniem jurorzy spisali się na medal, a uczestnicy zaprezentowali bardzo wysoki poziom. Dawid Kwiatkowski podkreśla, że oceniając, starał się być obiektywny i choć czasami ktoś skradł jego serce swoją osobowością, to niestety nie było to zielonym światłem do kolejnego etapu.
Nowe technologie
Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu

Ponad 40 proc. młodzieży twierdzi, że w sieci nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych, co czwarty nastolatek ogląda tzw. patostreamy, rośnie też odsetek osób nastoletnich, które decydują się na spotkanie z osobą dorosłą poznaną online. Powyższe dane z raportu Państwowego Instytutu Badawczego NASK i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pokazują pilną potrzebę podniesienia tematu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży sieci. Dlatego powstał projekt ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie.
Żywienie
Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść

Influencerka od lat mierzy się z insulinoopornością. Zanim jednak trafiła na odpowiednich specjalistów i podjęła właściwe leczenie, jej waga wciąż stała w miejscu – mimo stosowania restrykcyjnych diet i morderczych treningów. Dopiero trafna diagnoza i wdrożenie odpowiedniej diety pozwoliła Sylwii Bombie zrzucić 30 kg.