Ponad połowa Polaków marnuje żywność w swoich domach!
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/
56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach, z drugiej strony 1,6 mln osób żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa. W koszach lądują najczęściej pieczywo, owoce, warzywa i wędliny – Federacja Polskich Banków Żywności opublikowała raport „Nie Marnuj Jedzenia 2023” na temat skali marnowania jedzenia w Polsce.
W Polsce każdego roku marnuje się 4,8 miliona ton żywności i to konsumenci odpowiadają za 60% całości wyrzucanego jedzenia. Na potrzeby raportu „Nie Marnuj Jedzenia 2023” Banki Żywności przeprowadziły badania na grupie 1000 osób i zapytały o nawyki dotyczące marnowania jedzenia.
W tym roku ponad połowa ankietowanych (56%) przyznała się do marnowania żywności w swoich domach. Jest to negatywny rekord w 14-letniej historii prowadzenia badań przez Banki Żywności. Najczęściej w koszach lądują pieczywo (52%), owoce (38%), warzywa (36%) oraz wędliny (32%).
Marnowanie żywności to problem, który ma ogromne konsekwencje dla społeczeństwa, środowiska i gospodarki. Raport Banków Żywności pomaga lepiej zrozumieć to zjawisko i jego przyczyny – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności. – Dla naszej organizacji żywność jest wszystkim: to bezpłatna pomoc, którą możemy przekazać potrzebującym, to produkty, które ratujemy przed zmarnowaniem, oraz główny punkt naszej działalności edukacyjnej. Chcemy, żeby wszyscy mieli do niej równy dostęp i traktowali ją z takim samym szacunkiem
Nieliczne zmiany na lepsze
Mimo że problem nadal jest powszechny, widać pewne pozytywne zmiany w postawach konsumenckich. Zmianie uległa częstotliwość marnowania żywności. W porównaniu z poprzednimi badaniami zdecydowanie wzrósł odsetek osób, które wyrzucają jedzenie raz w miesiącu (23%) lub rzadziej (25%). Jednocześnie mniej osób deklaruje marnowanie żywności parę razy w tygodniu (6%) oraz parę razy w miesiącu (24%).
Sygnałem alarmowym dla Polaków okazał się również skok cen żywności, spowodowany wysoką inflacją. Aż 76% przyznało, że ograniczyło marnowanie żywności z uwagi na rosnące koszty życia. Najczęstszą decyzją jest rezygnacja z wybranych produktów, które są za drogie (61%). Jedna na trzy osoby badane potwierdziła, że przygotowuje mniejsze porcje (36%) lub przygotowuje dania z mniejszej liczby składników (33%). Jednocześnie aż 18% przyznało, że rezygnuje z wybranych posiłków.
Światowy Dzień Żywności
16 października obchodzony jest Światowy Dzień Żywności. Z okazji tego wyjątkowego wydarzenia, każdego roku Federacja Polskich Banków Żywności publikuje specjalny Raport zawierający statystyki oraz badania na temat marnowania żywności w Polsce. Jego celem jest zwrócenie uwagi na wciąż dużą skalę wyrzucania jedzenia oraz mobilizacja do zmiany dotychczasowych postaw.
Długoletnim partnerem Banków Żywności jest sieć Lidl Polska, która angażuje się w wiele projektów edukacyjnych związanych z niemarnowaniem żywności. Temat ten jest stałym i ważnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu Lidl Polska. Sieć prowadzi wiele działań, aby przeciwdziałać marnotrawieniu żywności: na poziomie każdego sklepu optymalizuje wielkości zamówień, prowadzi swój autorski program „Kupuję, nie marnuje”, oferuje nieperfekcyjne owoce i warzywa, a także obejmuje niższymi cenami produkty np. z lekko uszkodzonym opakowaniem.
Współpraca Lidl Polska z Federacją Polskich Banków Żywności trwa od początków naszej działalności w Polsce. Od 2002 roku nieprzerwanie wspieramy potrzebujące osoby dzięki zbiórkom żywności oraz edukujemy społeczeństwo w zakresie ekologii i dzielimy się sposobami na niemarnowanie jedzenia. Ochrona środowiska jest jednym z naszych priorytetów. Jesteśmy dumni, że wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności przeciwdziałamy marnowaniu zasobów. Oprócz regularnych akcji charytatywnych rozwijamy projekty edukacyjne, w tym „EkoMisję”, skierowaną do uczniów szkół podstawowych - dodaje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR Lidl Polska.
O Federacji Polskich Banków Żywności
Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2022 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 45 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.