Komunikaty PR

Ponad połowa Polaków marnuje żywność w swoich domach!

2023-10-16  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt
BRZ
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/

56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach, z drugiej strony 1,6 mln osób żyje poniżej poziomu skrajnego ubóstwa. W koszach lądują najczęściej pieczywo, owoce, warzywa i wędliny – Federacja Polskich Banków Żywności opublikowała raport „Nie Marnuj Jedzenia 2023” na temat skali marnowania jedzenia w Polsce.

W Polsce każdego roku marnuje się 4,8 miliona ton żywności i to konsumenci odpowiadają za 60% całości wyrzucanego jedzenia. Na potrzeby raportu „Nie Marnuj Jedzenia 2023” Banki Żywności przeprowadziły badania na grupie 1000 osób i zapytały o nawyki dotyczące marnowania jedzenia.

W tym roku  ponad połowa ankietowanych (56%) przyznała się do marnowania żywności w swoich domach. Jest to negatywny rekord w 14-letniej historii prowadzenia badań przez Banki Żywności. Najczęściej w koszach lądują pieczywo (52%), owoce (38%), warzywa (36%) oraz wędliny (32%).

Marnowanie żywności to problem, który ma ogromne konsekwencje dla społeczeństwa, środowiska i gospodarki. Raport Banków Żywności pomaga lepiej zrozumieć to zjawisko i jego przyczyny – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności. – Dla naszej organizacji żywność jest wszystkim: to bezpłatna pomoc, którą możemy przekazać potrzebującym, to produkty, które ratujemy przed zmarnowaniem, oraz główny punkt naszej działalności edukacyjnej. Chcemy, żeby wszyscy mieli do niej równy dostęp i traktowali ją z takim samym szacunkiem

Nieliczne zmiany na lepsze

Mimo że problem nadal jest powszechny, widać pewne pozytywne zmiany w postawach konsumenckich. Zmianie uległa częstotliwość marnowania żywności. W porównaniu z poprzednimi badaniami zdecydowanie wzrósł odsetek osób, które wyrzucają jedzenie raz w miesiącu (23%) lub rzadziej (25%). Jednocześnie mniej osób deklaruje marnowanie żywności parę razy w tygodniu (6%) oraz parę razy w miesiącu (24%).

Sygnałem alarmowym dla Polaków okazał się również skok cen żywności, spowodowany wysoką inflacją. Aż 76% przyznało, że ograniczyło marnowanie żywności z uwagi na rosnące koszty życia. Najczęstszą decyzją jest rezygnacja z wybranych produktów, które są za drogie (61%). Jedna na trzy osoby badane potwierdziła, że przygotowuje mniejsze porcje (36%) lub przygotowuje dania z mniejszej liczby składników (33%). Jednocześnie aż 18% przyznało, że rezygnuje z wybranych posiłków.

Światowy Dzień Żywności

16 października obchodzony jest Światowy Dzień Żywności. Z okazji tego wyjątkowego wydarzenia, każdego roku Federacja Polskich Banków Żywności publikuje specjalny Raport zawierający statystyki oraz badania na temat marnowania żywności w Polsce. Jego celem jest zwrócenie uwagi na wciąż dużą skalę wyrzucania jedzenia oraz mobilizacja do zmiany dotychczasowych postaw.

Długoletnim partnerem Banków Żywności jest sieć Lidl Polska, która angażuje się w wiele projektów edukacyjnych związanych z niemarnowaniem żywności. Temat ten jest stałym i ważnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu Lidl Polska. Sieć prowadzi wiele działań, aby przeciwdziałać marnotrawieniu żywności: na poziomie każdego sklepu optymalizuje wielkości zamówień, prowadzi swój autorski program „Kupuję, nie marnuje”, oferuje nieperfekcyjne owoce i warzywa, a także obejmuje niższymi cenami produkty np. z lekko uszkodzonym opakowaniem.

Współpraca Lidl Polska z Federacją Polskich Banków Żywności trwa od początków naszej działalności w Polsce. Od 2002 roku nieprzerwanie wspieramy potrzebujące osoby dzięki zbiórkom żywności oraz edukujemy społeczeństwo w zakresie ekologii i dzielimy się sposobami na niemarnowanie jedzenia. Ochrona środowiska jest jednym z naszych priorytetów. Jesteśmy dumni, że wspólnie z Federacją Polskich Banków Żywności przeciwdziałamy marnowaniu zasobów. Oprócz regularnych akcji charytatywnych rozwijamy projekty edukacyjne, w tym „EkoMisję”, skierowaną do uczniów szkół podstawowych - dodaje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR Lidl Polska.

 

 

O Federacji Polskich Banków Żywności 

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2022 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 45 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta Biuro prasowe
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Styl życia Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
2025-02-18 | 12:50

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów

Współczesne eventy to nie tylko okazja do spotkań, ale także istotny element strategii marketingowych i komunikacyjnych. Profesjonalna firma eventowa odgrywa kluczową rolę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Nowe technologie

Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu

Ponad 40 proc. młodzieży twierdzi, że w sieci nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych, co czwarty nastolatek ogląda tzw. patostreamy, rośnie też odsetek osób nastoletnich, które decydują się na spotkanie z osobą dorosłą poznaną online. Powyższe dane z raportu Państwowego Instytutu Badawczego NASK i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pokazują pilną potrzebę podniesienia tematu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży sieci. Dlatego powstał projekt ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie.

Żywienie

Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść

Influencerka od lat mierzy się z insulinoopornością. Zanim jednak trafiła na odpowiednich specjalistów i podjęła właściwe leczenie, jej waga wciąż stała w miejscu – mimo stosowania restrykcyjnych diet i morderczych treningów. Dopiero trafna diagnoza i wdrożenie odpowiedniej diety pozwoliła Sylwii Bombie zrzucić 30 kg.