Komunikaty PR

Poradnik dla seniorów. Co można załatwić przez Internet?

2021-04-15  |  00:00
Biuro prasowe

Jakie sprawy można załatwić przez Internet? W czym pomaga posiadanie Profilu Zaufanego, jakie ułatwienia niesie ze sobą posiadanie Internetowego Konta Pacjenta? Oto kilka podpowiedzi przygotowanych przez Fundusz Hipoteczny DOM. 

Sprawy urzędowe i administracyjne

W załatwieniu wielu spraw pomaga posiadanie Profilu Zaufanego. W uproszczeniu można powiedzieć, że to swoistego rodzaju podpis elektroniczny, czy też zestaw potwierdzonych danych, dzięki którym można w Internecie złożyć przeróżne podania i wnioski załatwiając spawy urzędowe i administracyjne bez konieczności tradycyjnej wizyty w urzędzie.  Profil Zaufany może założyć każdy obywatel, który ma numer pesel. Można to zrobić przez Internet (np. za pomocą konta bankowego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego) lub osobiście w niektórych urzędach czy bankach. Dzięki Profilowi Zaufanemu można m.in. uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą. Instrukcja krok po kroku jak założyć taki Profil Zaufany znajduje się na rządowej stronie Obywatel.gov.pl.

 

Kwestie zdrowotne

Dobrym rozwiązaniem jest też Internetowe Konto Pacjenta, czyli bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, która wesprze w załatwianiu spraw zdrowotnych. Do logowania się potrzebny jest wspomniany powyżej Profil Zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (tzw. e-dowód). Można się też zalogować dzięki kontom internetowym, ale tylko wybranych banków np. PKO. Za pomocą Internetowego Konta Pacjenta można odebrać e-skierowanie oraz e-receptę (bez konieczności wizyty w gabinecie lekarskim), zmienić lekarza, pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki medycznej, sprawdzić wynik testu na koronawirusa, dowiedzieć się o konieczności kwarantanny etc. Informacje krok po kroku jak założyć Internetowe Konto Pacjenta znajdują się na rządowej stronie Pacjent.gov.pl.

 

Sprawy finansowe

Liczba osób korzystających z bankowości internetowej i mobilnej wciąż rośnie. Dzięki posiadaniu
e-konta bankowego można zapłacić przez Internet rachunki, zrobić pilne przelewy, płacić za zakupy zamawiane online etc. Okazuje się jednak, że przez Internet można załatwić również mnóstwo innych spraw związanych z finansami. Przez Internet można wziąć pożyczkę – po wejściu na stronę banku lub firmy pożyczkowej należy wypełnić wniosek online podając w formularzu podstawowe dane i czekać na informację, czy bank lub inna instytucja przyzna nam pożyczkę i w jakiej wysokości. W takich procesach nie trzeba iść do placówki bankowej i składać dokumentów w formie papierowej. Przez Internet można również wykupić ubezpieczenie (wypełniając wniosek w Internecie oraz wybierając opcję ubezpieczenia) i skorzystać z innych usług finansowych. Najważniejsze jest to, by korzystać tylko ze sprawdzonych serwisów internetowych dużych i znanych instytucji finansowych. Jeśli chcemy korzystać z bankowości internetowej lub załatwiać inne sprawy przez Internet warto zainstalować na swoim komputerze program antywirusowy i regularnie skanować komputer. Niektóre wersje takiego oprogramowania zapewniają dodatkową ochronę witryn bankowości internetowej.

 

Sprawy związane z przemieszczaniem się

Przez Internet można kupić nie tylko bilety na samolot, pociąg, ale również na większość autobusów, czy prywatnych busów. U niektórych przewoźników zakup biletów odbywa się przez Internet, a w niektórych przypadkach również przez aplikację na telefon. W sieci lub przez aplikację można zamówić też taksówkę. Za pomocą Internetu można doładować większość kart miejskich uprawniających do przejazdów komunikacją miejską.

 

Zakupy

Coraz większa liczba sklepów stacjonarnych (nie tylko spożywczych) wprowadziła możliwość robienia zakupów online. Po dodaniu produktów do koszyka można zapłacić m.in. przelewem tradycyjnym, za pomocą szybkich przelewów, blikiem lub kartą. Istnieje również możliwość zamówienia zakupów spożywczych w sieci, ale zapłacenia gotówką dopiero wtedy, gdy kurier dostarczy nam je pod drzwi. W internetowych sklepach można zrobić dziś każdego rodzaju zakupy od sprzętu RTV, AGD, mebli, kwiatów, ciuchów, sprzętu sportowego i innych sprawunków. W przypadku kupowania online warto sprawdzić jaką dana firma ma politykę dotyczącą zwrotów oraz ewentualnych reklamacji. W przypadku ciężkich sprzętów (np. mebli) warto upewnić się, że w cenie dostarczenia jest też wniesienie „zakupów” do domu, a nie dowiezienie ich na parking bez wnoszenia do mieszkania. Aby robić zakupy przez Internet trzeba zazwyczaj założyć konto w danym serwisie, podać swoje dane kontaktowe i nadać hasło. Zdarza się jednak, że można zrobić zakupy jako „gość” czyli osoba niezarejestrowana. Wtedy nie trzeba się logować. Wystarczy dodać zakupy do koszyka, przejść do formularza zamówienia, wybrać termin dostawy i formę płatności oraz kliknąć: „zamawiam”.

 

Spotkania, wykłady i konsultacje

Dziś w Internecie odbywają się nie tylko video spotkania z lekarzami czy przedstawicielami różnych firm, ale również szkolenia, warsztaty, wykłady. Część z nich polega na tym, że słuchacz widzi na ekranie osobę prowadzącą wykład, ale część spotkań może być interaktywna, co znaczy, że uczestnika również widać, może on zadawać pytania, ma możliwość konwersacji z innymi uczestnikami. Internet można wykorzystywać również do rozmów i video spotkań z bliskimi. Najpopularniejszym programem do tego rodzaju spotkań jest Microsoft Teams. Zanim się go zainstaluje na komputer (warto go pobrać ze sprawdzonego miejsca, najlepiej ze strony producenta) warto sprawdzić, czy w naszym komputerze jest zainstalowana kamera. Naciskając przycisk połączenia można wybrać, czy ma być to tylko połączenie głosowe, czy również video. W okienku istnieje opcja włączenia lub wyłączenia głośnika podczas rozmowy, podobnie włączenia lub wyłączenia kamery.

 

 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Farmacja

Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne

Analitycy rynkowi przewidują, że do 2035 roku rynek medycznych urządzeń noszonych na ciele zwiększy swoją wartość dwuipółkrotnie. Dane zbierane przez takie sensory zasilają algorytmy sztucznej inteligencji, co daje pacjentom wsparcie w procesie samoleczenia i pozwala im unikać błędów zwłaszcza przy przyjmowaniu leków bez recepty. Nowe technologie pomagają pacjentom również poprzez możliwość udostępniania im spersonalizowanych porad czy standardowych usług e-zdrowia, takich jak Internetowe Konto Pacjenta czy elektroniczna recepta.