Quiet luxury. Nowy trend w designie
Mniej znaczy więcej. Trend quiet luxury, o którym głośno było już w świecie mody, wchodzi do wnętrz. Nie z impetem, ale w sposób przemyślany i dopracowany. Zyskuje on na popularności właśnie dzięki swojemu eleganckiemu i ponadczasowemu charakterowi. Nie ma więc tutaj dróg na skróty i miejsca na kompromisy.
Czym jest quiet luxury?
Quiet luxury to koncepcja, która skupia się na elegancji, jakości i prostocie. W odróżnieniu od krzykliwych i przepełnionych detalami stylów stawiamy w nim na dyskretny urok i dbałość o najdrobniejsze szczegóły. To luksus, który nie rzuca się w oczy, ale jest odczuwalny w każdym elemencie wnętrza czy budynku.
Elementy quiet luxury
Aby zrozumieć ten trend, trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami, jakimi należy się kierować w urządzaniu wnętrz.
„Luksusem nie trzeba epatować. Jego dzisiejsza definicja równa się przede wszystkim jakości, która stawiana jest ponad ilość. Pojawia się u mnie coraz więcej osób, które proszą mnie o tego typu projekty. Skupiam się w nich na moich ulubionych, naturalnych materiałach takich, jak marmur czy drewno, ale też na odpowiednim oświetleniu i dodatkach” – mówi projektantka Barbara Steciak z pracowni VIVA Design.
Jakie więc elementy i zasady wprowadzić, kiedy chcemy, aby nasze wnętrze wpisywało się w ten ponadczasowy trend?
- Minimalizm i prostota: W quiet luxury króluje zasada „mniej znaczy więcej”. Projekty są proste, ale przemyślane, a każdy element ma swoje miejsce i cel.
- Wysoka jakość materiałów: Tu nie ma miejsca na kompromisy. Naturalne materiały, takie jak drewno, kamień czy wełna, są podstawą, a ich jakość jest na najwyższym poziomie.
- Subtelne detale: Detale są dyskretne, ale perfekcyjnie wykonane. To one nadają wnętrzom charakteru i klasy, jednocześnie nie przytłaczając całości.
- Neutralna paleta kolorów: Kolory są stonowane, dominują odcienie bieli, szarości, beżu i brązu. Taka paleta tworzy spójną i spokojną atmosferę.
Skąd popularność trendu quiet luxury? W dzisiejszych czasach niewątpliwie czujemy przesyt. Na rynku mamy tysiące produktów i ciągle zmieniające się mody. Ciężko za tym nadążyć. Potrzebujemy przestrzeni, które będą naszą oazą i miejscem na spokojny odpoczynek. Nie bez znaczenia jest również to, że trend ten jest promowany zarówno w designie, jak i w modzie, przez znane, zamożne osoby.
Quiet luxury w praktyce
W architekturze quiet luxury oznacza proste, ale eleganckie formy, które harmonizują z otoczeniem. Wnętrza w tym stylu są przestronne i jasne, z dużą ilością naturalnego światła. Meble i dodatki wybierane z najwyższą starannością, wykonane z ponadczasowych materiałów, odpornych na upływ czasu i trendów. Wszystko razem tworzy funkcjonalną i estetyczną przestrzeń, która sprzyja relaksowi. Brak zbędnych ozdób, tzw. zbieraczy kurzu, ułatwia także utrzymanie czystości. Na jakie dodatki warto postawić?
„Połączenie nowoczesnych form z antykami i zabytkowymi elementami tworzy niewymuszony luksusowy klimat. Nic tak nie „robi” wnętrza jak sztuka. Wystarczy jeden obraz lub rzeźba, aby nadać przestrzeni unikalny charakter. Jeśli postawimy na znane nazwisko, takie dzieło może stać się również naszą inwestycją” – dodaje Barbara Steciak.
W dzisiejszym świecie, pełnym pośpiechu i nadmiaru, quiet luxury oferuje wytchnienie i spokój. To trend, który nie podąża za chwilowymi modami, ale stawia na trwałość i ponadczasową elegancję. Dla wielu osób to właśnie synonim prawdziwego luksusu.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.