Komunikaty PR

Raport o zdrowiu psychicznym: czego mieszkańcy oczekują od miast?

2024-09-19  |  14:52
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 1.07 MB )

Czy miasta troszczą się o nasze zdrowie psychiczne tak, jak o ścieżki rowerowe czy edukację? 65% respondentów uważa dbanie o zdrowie psychiczne za ważny obowiązek miasta, jednak tylko co czwarta osoba twierdzi, że ich miasto rzeczywiście wywiązuje się z tego zadania – wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Polska na zlecenie Grupy LUX MED. Raport z badania „Dobrostan psychiczny a wybrana oferta miast” stanowi istotny krok w kierunku holistycznego podejścia do zdrowia, które integruje zarówno aspekty fizyczne, jak i psychiczne. 

W ostatnich latach zdrowie psychiczne stało się istotnym tematem w obszarze zdrowia publicznego. Na depresję choruje ok. 1,2 mln Polaków – co piąty dorosły i coraz więcej dzieci. Zgodnie z szacunkami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) do 2030 roku depresja będzie najczęstszą chorobą na świecie. Długotrwały stres oraz nieleczone problemy psychiczne wpływają negatywnie na zdrowie fizyczne i mogą prowadzić do przewlekłych schorzeń, takich jak nadciśnienie czy cukrzyca. W odpowiedzi na te wyzwania w ramach celów zrównoważonego rozwoju (SDG), ONZ postawiła na poprawę zdrowia psychicznego i zmniejszenia liczby samobójstw o jedną trzecią do 2030 roku. 

Kluczowe wnioski i metodyka 

Badanie przeprowadzone w sierpniu 2024 r. przez Kantar Polska na zlecenie Grupy LUX MED objęło 1000 osób, czyli reprezentatywną próbę mieszkańców polskich miast i dotyczyło ich świadomości na temat oferty miejskiej w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego. Wyniki pokazują, że 65% respondentów uważa dbanie o zdrowie psychiczne za ważny obowiązek miasta, jednak tylko 24% sądzi, że ich miasto rzeczywiście wywiązuje się z tego zadania. Ponadto 38% ogółu (49% najstarszej grupy wiekowej) uważa, że miasto mogłoby wspierać osoby starsze przez różne inicjatywy, np. zajęcia sportowe, warsztaty przeznaczone specjalnie dla nich. Samotność to jedna z głównych przyczyn złego stanu psychicznego dla 70% w grupie total, a dla 82% w najstarszej grupie wiekowej.

Zdrowie psychiczne na pierwszym planie: nowe wyzwania dla miast 

Jednym z wyzwań stojących przed polskimi miastami jest zdrowie psychiczne ich mieszkańców. Zgodnie z wynikami badania, problemy związane z dobrostanem psychicznym znajdują się na trzecim miejscu wśród najpilniejszych kwestii wymagających interwencji. Wyżej są tylko zagadnienia związane z zanieczyszczaniem powietrza i zmianami klimatu[1]. 

Czego mieszkańcy oczekują od miast? 

Respondenci wyraźnie wskazują na potrzebę ogólnodostępnej psychoterapii, szybkiej pomocy psychologicznej oraz tworzenie zielonych przestrzeni, które sprzyjają relaksowi i zdrowiu psychicznemu. Szczególnie ważnym aspektem dla wielu z nich jest edukacja młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego oraz organizacja grup wsparcia, które mogłyby realnie pomóc w codziennych trudnościach. Wszystkie te rozwiązania mogą mieć bezpośredni wpływ na poprawę jakości życia i zmniejszenie ryzyka przedwczesnej śmierci. 

- Rzeczywistość stawia przed nami coraz większe wyzwania; to m.in. stres w życiu prywatnym i zawodowym, sytuacją gospodarcza, konflikty międzynarodowe, czy po prostu codzienna troska o zdrowie swoje i swoich najbliższych. Jako współorganizatorzy Kongresu Zdrowe Miasta chcemy uwrażliwić opinię publiczną również na ten element. Wierzymy, że zdrowe miasto to również takie, które jest świadome potrzeb swoich mieszkańców w zakresie zdrowia psychicznego i potrafi je odpowiednio adresować – mówi Anna Rulkiewicz, członkini rady programowej kongresu Zdrowe Miasta i prezeska Grupy LUX MED.

Raport „Dobrostan psychiczny a wybrana oferta miast” powstał z myślą o lepszym zrozumieniu potrzeb mieszkańców, a jego szczegółowe wyniki zostaną zaprezentowane podczas bloku tematycznego „Ludność i pokolenia” na Kongresie Zdrowe Miasta: Ludzie – Biznes – Środowisko. Premiera raportu odbędzie się 23 września, o godz. 13.00 w Auli Głównej Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Obecnie na stronie www.zdrowemiasta.pl trwa bezpłatna rejestracja na wydarzenie. 

*Jeśli nie wskazano inaczej, wszystkie dane pochodzą z Raportu Kantar Polska „Świadomość oferty miast w dbaniu o dobrostan psychiczny mieszkańców”, CAWI, N=1000, Rep. próba mieszkańców polskich miast, data realizacji: sierpień 2024

 


Więcej o Grupie LUX MED:

Grupa LUX MED jest liderem rynku prywatnych usług zdrowotnych w Polsce i częścią Bupa, która działa, jako ubezpieczyciel i świadczeniodawca usług medycznych na całym świecie. Firma świadczy swoje usługi w Polsce od ponad 30 lat. Grupa LUX MED zapewnia pełną opiekę: ambulatoryjną, diagnostyczną, rehabilitacyjną, stomatologiczną, psychologiczną, szpitalną i długoterminową dla ponad 3 000 000 pacjentów. Do ich dyspozycji jest ponad 300 ogólnodostępnych i przyzakładowych centrów medycznych, 16 szpitali oraz ok. 3 000 poradni partnerskich. Grupa LUX MED zatrudnia ponad 24 000 osób, w tym ponad 10 000 lekarzy i 8 000 wspierającego personelu medycznego, a w codziennej działalności, kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju, podejmując liczne inicjatywy z obszarów zaangażowania społecznego i środowiska. Grupa LUX MED jest Głównym Partnerem Medycznym Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Głównym Partnerem Medycznym Polskiego Komitetu Paralimpijskiego.

Więcej informacji: www.luxmed.pl

Więcej o Szkole Głównej Handlowej w Warszawie:

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie to innowacyjna uczelnia ekonomiczna kształcąca liderów życia gospodarczego i społecznego. Naukowcy SGH zgłębiają kluczowe dla współczesnego świata zagadnienia w taki sposób, aby zdobyć na ich temat wiedzę, z której da się wyprowadzić trafne wnioski i zaprojektować efektywne działania. Uczelnia jest znaczącym ośrodkiem badań naukowych, nowych idei i inicjatyw, kreowanych przez wspólnotę akademicką, absolwentów, a także przedstawicieli biznesu, organizacji społecznych i administracji publicznej. Realizuje badania i opracowuje ekspertyzy na zamówienia przedsiębiorstw, instytucji publicznych i jednostek samorządu terytorialnego. Jednym z elementów tej współpracy jest wzmacnianie potencjału SGH i wspólne dążenie do umacniania jej pozycji jako wiodącej uczelni ekonomiczno-biznesowej. SGH, niezależna i wrażliwa społecznie, rozwija obywatelskie oraz etyczne postawy poprzez swoją działalność dydaktyczną, badawczą i opiniotwórczą. Jej celem jest też kształcenie przyszłych liderów. Łącząc praktyczne doświadczenie z teorią, SGH zachęca swoich partnerów biznesowych do pokazywania studentom i studentkom, jak właściwie wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności, aby przekuć je w sukces. Uczelnia oferuje studia licencjackie, magisterskie, doktoranckie, podyplomowe oraz MBA w języku angielskim.

Więcej informacji: www.sgh.waw.pl

Więcej o Fundacji GAP:

Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się organizacji pozarządowych w Małopolsce. Została powołana w 2005 roku przez grono pracowników Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Fundacji przyświeca misja rozwijania ekonomii wartości oraz upowszechnianie rozwiązań na niej bazujących w działaniach i debacie publicznej. Misja ta realizowana jest w szczególności poprzez tworzenie ośrodka analiz – think tanku OEES HUB, organizację wydarzeń kreujących rozwiązania odpowiedzialnego rozwoju a także prowadzone doradztwo rozwojowe dla MŚP i NGOsów. Fundacja GAP jest inicjatorem i organizatorem Kongresu Open Eyes Economy Summit, którego 7. edycja będzie mieć miejsce w dniach 22-23 listopada 2022 w Krakowie, a także: Kongresu Solidarni w Rozwoju w Gdańsku, Kongresu Regeneracja Miast w Łodzi oraz Kongresu Miasto-Woda-Jakość Życia we Wrocławiu, w ramach którego współtworzy i wydaje ranking oceniający rozwój miast w Polsce pod względem efektywności gospodarowania zasobami wody – Water City Index.

Więcej informacji: www.fundacjagap.pl


[1] Kantar Sustainability Sector Index 2023

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.