Komunikaty PR

Recepta na społeczne stereotypy dot. kobiecości

2022-12-15  |  15:00
Biuro prasowe

Polki i Polacy dokonują wyraźnego podziału cech zewnętrznych oraz wewnętrznych na te, które świadczą o kobiecości lub jej braku. Przeprowadzone w tym roku badanie opinii na zlecenie marki Gatta pokazało, że kobieta jest kobiecą, gdy na przykład posiada długie włosy, co najmniej poniżej ramion, a w jej zachowaniu przejawia się wrażliwość czy delikatność. Z kolei za niekobiece uważane jest owłosienie na ciele, a także dominacja czy siła. Jak radzić sobie z zakorzenionymi, społecznymi schematami? Oto kilka porad.  

Wzorce nt. kobiecości mogą być transmitowane w rodzinie oraz gronie bliskich. Zgodnie z odpowiedziami z badania kampanii “Kobiecość to ja”, najważniejszymi osobami w życiu dla respondentek są mama i babcia, mające wpływ na wychowanie oraz postrzeganie przez kobietę świata. Ważną rolę odgrywa również społeczeństwo, w którym z pokolenia na pokolenie przekazywane są m.in. poglądy oraz przekonania. Należy również pamiętać o roli social mediów, stanowiących obecnie ważną przestrzeń do zbierania informacji, szczególnie dla młodych kobiet. Zatem, w jaki sposób możemy zmieniać przyjęte ramy kobiecości i przełamywać związane z tym stereotypy?  

- Moim zdaniem na początku trzeba sobie uświadomić, że jako społeczeństwo przyczyniamy się do powstawania i utrzymywania stereotypów. Niemniej, mamy również realny wpływ na ich wyeliminowanie z naszego środowiska. We wprowadzaniu zmian skupmy się najpierw na sobie i naszym najbliższym otoczeniu. Pamiętajmy, że nawet małe działania w przyszłości mogą przynieść wiele korzyści dla naszego społeczeństwa, komentuje Magdalena Lamparska współtwórczyni Fundacji Gerlsy. Apeluje, drogie Panie, nie każda z nas ma długie włosy, nie każda z nas ma idealną, gładką cerę i nosi rozmiar XS, ale ta różnorodność jest piękna. Nie potrzebujemy ukrywać się za filtrami na Instagramie, by móc powiedzieć o sobie, że jesteśmy kobiece. Drodzy Panowie, siła i odwaga nie powinna być dla Was oznaką braku kobiecości, ponieważ te cechy świadczą o zachowaniu i sposobie działania kobiet. Komplementujcie i wspierajcie swoje Panie w ich codziennych działaniach. Drobne zmiany w naszym zachowaniu, które nic nie kosztują, przyczynią się do skutecznego przełamywania stereotypów, które od lat obecne są wśród nas.  

Definicja kobiecości w rozumieniu Polek i Polaków postrzegana jest przez pryzmat stereotypowych cech. Jak sugeruje 87% zbadanych Pań, poprzez narzucone społecznie poglądy i przekonania czują one presję, by równolegle być dobrą partnerką, mamą i pracownikiem przy zachowaniu “idealnego” wyglądu. W związku z tym, marka Gatta podkreśla, że nie powinna istnieć jedna definicja kobiecości. 

- Kampania “Kobiecość to ja” jest naszym krokiem w stronę przełamywania utartych w społeczeństwie stereotypów. Uważamy, że kobiecość ma wiele twarzy, dlatego nie tworzymy jej kolejnej definicji. Poprzez wprowadzanie nowych tłumaczeń tego pojęcia, tworzymy kolejne stereotypy, które narzucane są nam, kobietom, podkreśla Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.  

Przekonania nt. kobiecości zakorzeniały się w społeczeństwie polskim od wielu lat.  Dokonanie zmian w postrzeganiu tego pojęcia, a w konsekwencji przełamanie utartych stereotypów jest możliwe, dzięki zaangażowaniu całego społeczeństwa.   

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Problemy społeczne

Stres w życiu zawodowym może działać destrukcyjnie. O profilaktykę muszą zadbać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy

Co czwarty Polak doświadcza w pracy wysokiego lub bardzo wysokiego stresu, a trzech na czterech pracowników znajduje się w stresowej sytuacji zawodowej przynajmniej raz w tygodniu – wynika z badań Instytutu Psychologii Stresu. Najwyższy poziom częstego stresu dotyczy kobiet i pracowników powyżej 55. roku życia. To grupy najbardziej narażone na poczucie przeciążenia obowiązkami zawodowymi, co odbija się na ich zdrowiu fizycznym i psychicznym, a w kontekście społecznym niesie ze sobą poważne skutki ekonomiczne. W Unii Europejskiej stres zabija rocznie nawet 10 tys. osób.

Gwiazdy

Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów

Zdaniem prezentera nawet niepozorny gadżet może pomóc w budowaniu relacji ze swoimi pociechami i tworzeniu pięknych wspomnień. On sam przekonał się o tym, kiedy jego siedmioletnia córka chętnie zaczęła się bawić małymi, zdalnie sterowanymi motorówkami. Teraz kolekcja systematycznie się powiększa, a w zabawie bierze udział cała rodzina.