Rok w pandemii.Czy Polacy nadal pieką własny chleb, lepią pierogi i robią pizzę?
Pandemia wywróciła wszystko do góry nogami. Zmienił się niemal każdy aspekt naszego życia. Zdalna praca, spotkania z przyjaciółmi wyłącznie na ekranach laptopów, coraz to nowe ograniczenia. Na szczęście sytuacja powoli wraca do normalności, a społeczeństwo żyje nadzieją, że to się już nie powtórzy. A jednak koronawirus zostawia po sobie nie tylko to, co najgorsze. Według raportu Mastercard, w ciągu minionego roku aż 68% Polaków poprawiło swoje umiejętności kulinarne, znacznie chętniej wspólnie gotowali i spożywali posiłki.
W czasie pandemii przeciętne gospodarstwo domowe spędzało 14 godzin tygodniowo na przygotowywaniu posiłków. To o 42% więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. Wspólne gotowanie i spożywanie posiłków przyczyniło się do zacieśnienia więzi między domownikami. Wyraźnie odczuły to firmy zajmujące się produkcją żywności – przede wszystkim młyny, które notowały wzrost zainteresowania mąkami paczkowanymi.
To był gorący czas w PZZ S.A. w Białymstoku
Podlaskie Zakłady Zbożowe S.A. są jednym z największych młynów w Polsce, który zaopatruje piekarnie, zakłady przemysłowe, sieci handlowe i hurtownie w całym kraju i za granicą.
– Jesteśmy zakładem, który produkuje doskonale znane w polskich domach mąki żytnie i pszenne, płatki owsiane oraz jęczmienne. Naszym flagowym produktem jest Mąka Tortowa z charakterystycznym tortem ze świeczką – mówi Sylwia Majewicz, prezes PZZ. – Od początku pandemii działaliśmy na 200%. W pocie czoła nasi pracownicy starali się sprostać olbrzymiemu zapotrzebowaniu na mąkę paczkowaną, aby każdy mógł zgromadzić w domu odpowiednie zapasy.
Chleb, naleśniki, rosół i pierogi
Dania, które królowały na naszych stołach w minionym roku, świadczą o powrocie do tradycyjnej, polskiej kuchni. Okazało się, że upieczenie własnego chleba, usmażenie naleśników, ugotowanie rosołu czy ulepienie pierogów, to nic trudnego.
– Do wykonania większości dań, które w czasie pandemii tak wszystkim smakowały, niezbędna jest mąka. Tylko odpowiednio dobrana będzie gwarancją smaku i jakości – mówi prezes PZZ. – Jestem przekonana, że ten trudny czas mamy już za sobą, ale pozostaną w nas dobre nawyki, takie jak na przykład pieczenie domowego chleba i własnoręczne przygotowanie pierogów.
Pizza z domowego piekarnika. Dlaczego nie?
W ofercie Podlaskich Zakładów Zbożowych jest specjalna mąka na pizzę, zarówno w opakowaniu 1 kg oraz w większym worku 10 - kilogramowym, co jest idealnym rozwiązaniem dla HoReCa. Jednak wzrost popytu na tą właśnie mąkę w detalu w ostatnich miesiącach wskazuje na to, że również to tradycyjne włoskie danie często było przygotowywane w domach.
Najlepsza pizza to ta najprostsza np.: Pizza Margherita: ciasto, sos z pomidorów, ser mozzarella, świeże lub sypkie zioła po upieczeniu według uznania. To idealne danie dla dzieci. Nawet niejadek skusi się na kawałek, zwłaszcza gdy sam będzie brał udział w przygotowaniach. Pizza to smak sam w sobie. Można uruchomić swoją inwencję twórczą i zrobić jej różne wersje - mięsne, warzywne, słodkie, słone.
Lokalne zakupy
Kiedy obowiązywały największe obostrzenia, Polacy nie chodzili po regularne zakupy. Większość tłumaczyła to strachem przed zachorowaniem. Robiliśmy zapasy, a ze względu na to, że chleb można było wyjąć z własnego piekarnika, nie było potrzeby kupowania go codziennie. W miarę upływu kolejnych miesięcy przymusowej izolacji coraz lepiej zdawaliśmy sobie sprawę z tego, jak istotne są decyzje, które podejmujemy jako konsumenci.
Podczas epidemii wiele przedsiębiorstw ucierpiało i straciło klientów. Ich właściciele byli zmuszeni byli korzystania z tarczy antykryzysowej, by utrzymać płynność finansową. Zdaliśmy sobie sprawę z tego, że to od nas – konsumentów – zależał los wielu sektorów gospodarczych. To świadomy wybór polskich, najlepiej lokalnych produktów sprawił, że setki firm ograniczyły redukcję etatów i utrzymały się w tym trudnym czasie.
– Świadomość tego, że lokalny produkt jest najlepszy sprawiła, że te najmniejsze i najbardziej narażone na bankructwo firmy mogły przetrwać kryzys. Dlatego bardzo cieszy mnie fakt, że mąka wyprodukowana w naszym młynie w dużej mierze trafiała i nadal trafia do małych piekarni i cukierni, a w związku z tym możemy się nawzajem wspierać. Piekarze kupują nasze produkty, my mamy przez cały czas zbyt, a oni pracę – podsumowuje Sylwia Majewicz.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.