Komunikaty PR

Rusza Operacja Czysta Rzeka 2021

2021-02-25  |  11:50
Biuro prasowe
Kontakt
Iza Sałamacha
Operacja Rzeka Sztab Główny

ul. Zamkowa 1
21-505 Janów Podlaski
iza|operacjarzeka.pl| |iza|operacjarzeka.pl
+40609900492
www.operacjarzeka.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.15 MB )

Cenisz przyrodę i lubisz przebywać na świeżym powietrzu? Nie zgadzasz się na to, by śmieci były stałym elementem naszego otoczenia? Chcesz mieć wpływ na to, jak nasz świat będzie wyglądał w przyszłości? Weź udział w Operacji Czysta, która właśnie startuje. Zorganizuj sztab lokalny lub zgłoś się jako wolontariusz. Możesz też wesprzeć akcję i zasilić Bank Kontenerów. 

Operacja Czysta Rzeka rusza po raz trzeci. To największa i jednocześnie pierwsza w historii skoordynowana akcja społecznego sprzątania rzek w Polsce. Operacja po raz pierwszy odbyła się w 2019 roku. Wówczas ponad 2000 wolontariuszy z całej Polski zebrało prawie 55 ton śmieci. W ubiegłym roku akcja odbyła się jedynie częściowo ze względu na ogłoszenie sytuacji epidemicznej w naszym kraju związanej z koronawirusem. Przekształciła się wówczas w akcję Operacja Rzeka dla Szpitali, w ramach której wsparcie otrzymały lokalne ośrodki medyczne. W tym roku akcja obędzie się w oparciu o podstawowe założenia, jednak przy uwzględnieniu wszelkich obostrzeń związanych z COVID-19. Szczegóły organizatorzy przekażą wkrótce.

Zarejestruj sztab

Rejestracja sztabów startuje 5 marca i już tradycyjnie odbędzie się drogą elektroniczną. 

„W tym celu uruchamiany specjalny system na naszej stronie www.operacjarzeka.pl/przylacz-sie/, gdzie będzie można założyć swój sztab lub zgłosić się jako wolontariusz. Jeśli więc ktoś czuje się społecznie zaangażowany i chętnie bierze sprawy w swoje ręce, to rola szefa sztabu będzie dla niego idealna. Zachęcamy lokalnych liderów i organizacje pozarządowe do koordynacji lokalnych akcji. W praktyce wygląda to tak, że najpierw za pomocą formularza online rejestrowany jest sztab lokalny, a następnie dopisują się do niego wolontariusze, którzy chcą uporządkować wybraną okolicę. Wszyscy zgłoszeni uczestnicy otrzymają sprzęt niezbędny do sprzątania oraz worki do selektywnej zbiórki. Przekażemy im także materiały i narzędzia umożliwiające promocję Operacji Czysta Rzeka na swoim obszarze działania” – wyjaśnia Daniel Parol, pomysłodawca i organizator Operacji Czysta Rzeka. 

Uczestnikiem akcji może być osoba, która ukończyła 18 lat, natomiast osoby poniżej 18. roku życia mogą wziąć udział wyłącznie pod opieką i odpowiedzialnością rodziców lub dorosłych opiekunów. 

Wesprzyj akcję i zasil Bank Kontenerów

Głównym założeniem Operacji Czysta Rzeka jest to aby w rzekach i ich otoczeniu nie zalegały nasze śmieci, ważne jest jednak aby już na etapie tworzenia własnych sztabów ich koordynatorzy prowadzili rozmowy z lokalnymi samorządami i/lub operatorami w sprawie odebrania śmieci na swoim terenie. Jeśli jednak z jakichś powodów okaże się to niemożliwe, to zgromadzone środki w ramach Banku Kontenerów pokryją koszt zagospodarowania tych śmieci. 

„W przeszłości zdarzyło się, że pojawiły się trudności z odbiorem zebranych odpadów w miejscach, gdzie były organizowane akcje sprzątania. Chcemy tego uniknąć i zostawić po sobie czystą przestrzeń. To takie nasze zabezpieczenie logistyczne sprawnego przebiegu akcji, powstałe na bazie doświadczenia” – tłumaczy Daniel Parol.

Bank Kontenerów można wesprzeć, kupując chustę (25 zł), koszulkę (50 zł) lub cały pakiet Operacji Rzeka (75 zł). Szczegóły pod linkiem:  www.operacjarzeka.pl/bank-kontenerow/ .

Co, gdzie, kiedy?

Rejestracja sztabów rozpoczyna się 5 marca. Również wtedy zostanie przedstawiony harmonogram tegorocznej edycji. Akcja ma charakter ogólnopolski.

„Zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej www.operacjarzeka.pl i profilu na FB: www.facebook.com/Operacjarzeka. Będą się pojawiać tam cotygodniowe komunikaty dotyczące przebiegu akcji”  – mówi organizator. 

 

Operacja Czysta Rzeka 

To pierwsza w historii skoordynowana akcja społecznego sprzątania rzek na całej ich długości, z uwzględnieniem dopływów, a także brzegów i okolicy. Ma na celu zaangażowanie lokalnych społeczności, samorządów, organizacji pozarządowych, a także turystów do posprzątania rzek i terenów wokół, a w ciągu roku do utrzymania tam czystości. To także akcja edukacyjna i społeczna zakładająca w długiej perspektywie wpływanie na zachowania i postawy obywateli wyrażające dbałość o środowisko lokalne, w którym na co dzień żyją, z którego korzystają, i z którego w przyszłości będą korzystać następne pokolenia. Początkowo miała dotyczyć jedynie rzeki Bug, ale szybko okazało się, że są chętni do propagowania idei w całej Polsce. Dzięki temu w pierwszej edycji ponad 2000 wolontariuszy zorganizowanych w ponad 80 sztabów uprzątnęło polskie rzeki z ponad 54 ton śmieci. Druga edycji odbyła się jedynie częściowo ze względu na ogłoszenie sytuacji epidemicznej w naszym kraju związanej z koronawirusem. Przekształciła się wówczas w akcję Operacja Rzeka dla Szpitali.

Co roku akcję wspierają samorządy, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, największe wypożyczalnie sprzętu pływającego oraz lokalni liderzy, media i przedstawiciele życia publicznego tacy jak: Jacek Kleyff, Andrzej Stasiuk, Adam Nowak i Raz Dwa Trzy, Stanisław Soyka, Urszula Dudziak, Kayah, Marek Kamiński, Anna Maruszeczko, o. Tomasz Dostatni, prof. Stanisław Baj, dr Andrzej Kruszewicz, o. Leon Knabit, Justyna Steczkowska, Beata Sadowska czy śp. Aleksander Doba. 

Pomysłodawcą i organizatorem Operacji Czysta Rzeka jest Wydawnictwo 5 Strona - wydawca magazynu Kraina Bugu. Partnerem strategicznym jest Grupa Arche.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Operacja Rzeka Sztab Główny
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.