Rusza XXI edycja akcji „Książka za worek śmieci” – zadbaj o okolicę i odpocznij
Już 16 września odbędzie się XXI edycja akcji „Książka za worek śmieci”. Do wspólnego sprzątania zaproszeni są mieszkańcy 16 miast. Nagroda za udział w wydarzeniu jest wyjątkowa: czysta okolica i coś do czytania!
„Książka za worek śmieci” to społeczna akcja sprzątania zainicjowana w 2019 roku przez Annę Jaklewicz, archeolożkę, edukatorkę i autorkę książek podróżniczych. Jej uczestnicy sprzątają lasy, brzegi rzek, miejskie parki - wszystkie te miejsca, które z powodu zaśmiecenia wymagają interwencji. Prezentem i podziękowaniem dla zarejestrowanych uczestników wydarzenia są książki.
- Z moich podróży przywiozłam wiele pięknych wspomnień, ale i smutny obraz zaśmieconego, zniszczonego przez człowieka świata. Problemom ochrony środowiska poświęciłam kilka rozdziałów mojej książki o Indonezji. Już po jej wydaniu, zamiast tylko narzekać, postanowiłam działać - czyli organizować społeczne akcje sprzątania. Jak mogłam podziękować tym, którzy pomagali mi sprzątać? Rozdając im książki! Ta formuła sprawdziła się już od pierwszej akcji "Książka za worek śmieci", więc z przyjemnością ogłaszam nabór ochotników do kolejnej edycji - mówi Anna Jaklewicz.
Akcja „Książka za worek śmieci” odbędzie się już po raz dwudziesty pierwszy, a w wymiarze ogólnopolskim będzie to piąta edycja.
16 września na uczestników wydarzenia w 16 miastach: w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Olsztynie, Białymstoku, Opolu, Rzeszowie, Gorzowie Wielkopolskim i Kielcach, czeka ponad 1000 książek. Otrzymają je Ci, którzy jako pierwsi zarejestrują się, a następnie wezmą udział we wspólnym sprzątaniu.
-
Jeśli chcesz przyłączyć się do akcji, wejdź na naszą stronę internetową www.ksiazkazaworeksmieci.pl lub odszukaj wydarzenie na Facebooku akcji, wybierz interesujące Cię miasto i wypełnij formularz rejestracyjny. Znajdziesz tam także wszystkie szczegóły dotyczące akcji. W miejscach zbiórki uczestników akcji w Warszawie, Opolu, Katowicach i Łodzi, o recyklingu sprzętu elektrycznego, elektronicznego, baterii i opakowań opowie nasz partner strategiczny - wyjaśnia organizatorka akcji.
Rejestracja ruszyła 27 sierpnia i potrwa do wypełnienia miejsc. Organizatorzy zapewniają 50 książek dla dorosłych i 20 dla dzieci w każdym mieście, łącznie aż 1120 wartościowych publikacji. W tym roku wybór lektur będzie szeroki - na uczestników czekają głównie polskie reportaże, literatura podróżnicza, poradniki i kryminały.
-
W samym wydarzeniu jednak nie chodzi o nagrodę, ta jest symboliczna. Chodzi o czyste środowisko, o promowanie zaangażowania społecznego i współodpowiedzialności za stan naszej planety. No i o cudowną moc działania w grupie - dodaje pomysłodawczyni akcji.
Partnerem strategicznym akcji i jej sponsorem jest ASEKOL PL - Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego i Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
Dotychczas we wszystkich odsłonach akcji „Książka za worek śmieci” wzięło udział około 2800 osób i zebrano ponad 100 ton śmieci.
Linki do rejestracji na akcję „Książka za worek śmieci” w poszczególnych miastach:
-
BIAŁYSTOK https://forms.gle/DvVeLYuF2oVRzcos6
-
BYDGOSZCZ https://forms.gle/TioMjcEEmFFigivCA
-
GDAŃSK https://forms.gle/pHeNN1yLMFknmaJg7
-
GORZÓW WIELKOPOLSKI https://forms.gle/cHSxVTy2X97U6U5W6
-
KATOWICE https://forms.gle/T3HcPUxFDggRNwAS7
-
KIELCE https://forms.gle/GxPWUVw1ysSV5QuF8
-
KRAKÓW https://forms.gle/Y1zVTuHEe6qjQdEY8
-
LUBLIN https://forms.gle/i9GG1SV1Lj7zasut5
-
ŁÓDŹ https://forms.gle/fWkBEM8WFaM4dfBW6
-
OLSZTYN https://forms.gle/FMjtV8dWjCYyM5Fa6
-
OPOLE https://forms.gle/RJhLFKKGna6CkBHr7
-
POZNAŃ https://forms.gle/jHx66enK3gKgVgUE8
-
RZESZÓW https://forms.gle/jb5E6V1x9i3oA1RZ6
-
SZCZECIN https://forms.gle/7iUZxoMgNAZmJf3ZA
-
WARSZAWA https://forms.gle/7PArg1PqVeBYQMvRA
-
WROCŁAW https://forms.gle/cSHdSNXxty1PmR559
ORGANIZATOR AKCJI: ANNA JAKLEWICZ:
www.facebook.com/ksiazkazaworeksmieci, http://ksiazkazaworeksmieci.pl/
PARTNER STRATEGICZNY: ASEKOL PL S.A.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.