Siła kobiet dojrzałych – walka o marzenia bez względu na wiek
Współczesne społeczeństwo powinno być miejscem, w którym każda osoba może się rozwijać
i realizować swoje cele, niezależnie od wieku lub płci. Mimo wielu zmian, jakie zaszły w naszej kulturze, wciąż żywe są stereotypy związane z kobietami dojrzałymi – dotyczące ich pracy zawodowej, życia prywatnego i publicznego. „Za stara na zmianę pracy”, „za stara na spełnienie marzeń”, „za stara na rozpoczęcie życia od nowa” – myśli wiele kobiet. Izabela Tuszyńska, założycielka Fundacji Women Poland, działaniami fundacji chce obalać tego typu stereotypy i zmieniać sposób myślenia kobiet dojrzałych.
Niektórych może dziwić, że w 2023 roku, po czterech falach ruchu feministycznego, wielu zmianach społecznych związanych z równouprawnieniem kobiet oraz coraz większej inkluzywności społeczeństwa, wciąż obecne są stereotypy dotyczące kobiet dojrzałych. Utrwalone w kulturze wyobrażenia na ich temat przekładają się nie tylko na odbiór społeczny tej grupy, lecz także na to, jak same o sobie myślą. I choć coraz więcej tzw. kobiet dojrzałych aktywnie przeciwdziała wykluczaniu ich z życia zawodowego, społecznego i kulturalnego, temat ten wciąż wymaga podjęcia i podniesienia go w dyskursie publicznym.
Problemy kobiet dojrzałych – niewidoczne, ale realne
Doświadczenie życiowe i wiedza kobiet dojrzałych są bezcenne, jednak często one same nie są uznawane za wartościowe. Osoby z tej grupy społecznej mogą doświadczać dyskryminacji ze względu na swój wiek w miejscu pracy, w dostępie do usług medycznych, czy nawet w codziennych interakcjach społecznych. Mimo że luka związana z nierównością płac między kobietami a mężczyznami z każdym rokiem staje się coraz mniejsza, to nie obejmuje w tak dużym stopniu kobiet dojrzałych – po przejściu na emeryturę różnice te mogą się jeszcze pogłębić. Kobiety dojrzałe, które chcą powrócić na rynek pracy po przerwie związanej z opieką nad dziećmi lub opieką nad osobami starszymi, mogą napotykać trudności w znalezieniu odpowiedniej pracy zgodnej z ich doświadczeniem i umiejętnościami.
Fundacja Women Poland powstała z myślą o kobietach dojrzałych. Działalność fundacji ma podkreślać ich wartości, doświadczenie, piękno wewnętrzne i zewnętrzne. Chcemy pokazać społeczeństwu i nam samym, że nie musimy rezygnować z naszych marzeń. Że wiek 40, 50 plus to czas, w którym jesteśmy gotowe na wszystko. Bez obciążenia, bez nacisków, z celami, które możemy osiągnąć. Bo kobieta dojrzała – dojrzała do życia! – podkreśla Izabela Tuszyńska, założycielka Fundacji Women Poland.
Kobiety dojrzałe chcą całego życia
Jednym z pierwszych działań Fundacji jest organizacja pierwszej edycji konkursu Women Poland Competition. To projekt skierowany do kobiet w wieku 40-60 lat bez statusu panny. Finał Konkursu odbędzie się 23 października 2023 roku w Hotelu Marriott w Warszawie. Fundacja poprzez swoje projekty chce aktywnie działać na rzecz włączenia kobiet dojrzałych do życia społecznego i kulturalnego. Jak podkreśla Izabela Tuszyńska, zależy jej przede wszystkim na stworzeniu przyszłości, w której każda kobieta, niezależnie od wieku, może rozwijać swoje pasje i spełniać marzenia.
Mamy fantastyczne uczestniczki, które pokazują, że po 40. czy po 50. roku życia zaczęły spełniać swoje marzenia i dopiero teraz realizują się w tych aktywnościach, w których zawsze chciały. Daleko im do tego, żeby myśleć o emeryturze i chcą jeszcze żyć pełnią życia. Wiele z nich podkreśla, że gdy były młode, chciały wziąć udział w konkursie, ale z różnych przyczyn się na to nie zdecydowały – założenie rodziny, brak odwagi… Natomiast prawda jest taka, że my w tym magicznym wieku jesteśmy już na tyle świadome same siebie, że chcemy więcej – twierdzi Izabela Tuszyńska.
Warto podkreślić, że sytuacja i doświadczenia kobiet dojrzałych mogą być zróżnicowane i zależą od wielu czynników, takich jak miejsce zamieszkania, poziom wykształcenia, status społeczno-ekonomiczny oraz wsparcie rodziny i społeczności lokalnej. Organizacje społeczne i instytucje rządowe podejmują różne działania w celu wsparcia tej grupy społecznej i zminimalizowania występowania tych problemów. Warto jednak nagłaśniać tę kwestię i aktywnie przeciwdziałać wszelkim wykluczeniom. Warto wspierać kobiety dojrzałe i obalać status quo – ponieważ wiele kobiet swoimi działaniami udowadnia, że życie po czterdziestce może dopiero rozkwitnąć – szczególnie, że znikają bariery związane np. z opieką nad dziećmi, które skutecznie uniemożliwiały realizację marzeń wcześniej.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.