TAK SMAKUJE AZERBEJDŻAN. TYMCZASOWY DOBROCZYNNY SKLEPIK W OFFIE JUŻ OD SOBOTY

Wytrawne azerskie qutaby, słodka baklawa i şəkərbura, aromatyczna herbata w charakterystycznych szklankach w kształcie gruszki – oryginalne smaki i tradycję Azerbejdżanu będzie można poznać za sprawą tymczasowego sklepiku „Good Up” w OFF Piotrkowska Center. Za jego stworzenie odpowiada Fundacja Leyla Ümmi, polsko-azerbejdżańska organizacja, która dochód ze sprzedaży przeznaczy na cele dobroczynne.
Począwszy od najbliższej soboty do końca września w showroomie, mieszczącym się przy wejściu do OFFa od strony ulicy Piotrkowskiej będzie działać nietypowy tymczasowy sklep.
– To nasz pierwszy dobroczynny pop-up store, który nazwaliśmy „Good Up”, bo chcemy połączyć zakupy i doświadczanie kultury Azerbejdżanu z dobroczynnością – mówi Leyla Jafarova, prezes działającej w Łodzi Fundacji Leyla Ümmi. – Będzie tu można zagrać w warcaby i szachy, typowe dla azerskich spotkań towarzyskich. Na dużych ekranach wyświetlimy filmiki ukazujące geografię i piękne zakątki Azerbejdżanu, a w tle usłyszymy muzykę – od jazzu, przez folklor, po nowoczesne brzmienia azerbejdżańskie. Dodatkowo, dostępne będą tradycyjne stroje, w które goście będą mogli się przebrać i zrobić pamiątkowe zdjęcia na tle tapety przedstawiającej nocne Baku, stolicę Azerbejdżanu – zapowiada.
Na wielbicieli słodyczy czekać będzie baklawa, czyli wielowarstwowy deser z płatów ciasta filo z orzechami i miodem. Będzie też mniej znana w Polsce şəkərbura – popularny azerski smakołyk, który składa się z delikatnego ciasta wypełnionego mieszanką zmielonych orzechów, głównie orzechów laskowych, migdałów oraz cukru. Ma półksiężycowaty kształt i jest pięknie zdobiony misternymi wzorami na powierzchni.
Miłośnicy wypieków wytrawnych znajdą tu qutab – cienkie, półksiężycowate, smażone na sucho naleśniki, nadziewane najczęściej mięsem, ziołami lub dynią, serwowane z jogurtem lub sosem z granatu. Z kolei qogal – pikantne ciasto przypominające bułeczkę, wyrabiane z ciasta warstwowego, posypanego czarnym kminem i sezamem, będzie pretekstem do rozmowy o zwyczajach związanych ze świętami Nowruz, symbolizującymi nadejście wiosny.
– Nie może zabraknąć aromatycznej, tradycyjnie parzonej herbaty azerbejdżańskiej, która jest nieodłącznym elementem kultury tego kraju. Będziemy ją serwować w charakterystycznych szklankach w kształcie gruszki, z dodatkiem cukru lub konfitur – zapewnia Leyla Jafarova i dodaje, że w ofercie sklepiku znajdzie się także kawa, sok z granatów, suszone owoce, konfitury oraz liście winogron, idealne do przygotowania dolmy.
Pojawią się również akcenty modowe i artystyczne. W sprzedaży dostępne będą jedwabne chustki z Azerbejdżanu, które stanowią doskonałą pamiątkę i dodatek do garderoby, a także prace malarskie prezentowane na wystawie zaaranżowanej w „Good Up”. Prace malarskie będzie można wylicytować podczas cichej aukcji.
– Celem naszego pop-up sklepu jest nie tylko promowanie smaków i tradycji Azerbejdżanu, ale przede wszystkim działanie na rzecz dobroczynności oraz budowanie więzi między narodami i kulturami. Uzyskane dochody w części przeznaczymy na zakup AGD i wyposażenia kuchennego dla Domu Rodzinnego XVI w Łodzi, z którym nasza fundacja współpracuje od ponad roku. Pozostała część dochodów zostanie przeznaczona na cele charytatywne i projekty humanitarne realizowane przez fundację zarówno w Łodzi, jak i poza jej granicami.
Oficjalne otwarcie „Good Up” odbędzie się w sobotę, 31 sierpnia, o g. 13.00. W kolejnych tygodniach, do końca września sklepik odwiedzać będzie można codziennie od g. 8.00 do 22.00.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.