Także w pandemii „Liczy się każda kropla”. Unijny projekt w białostockiej szkole
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Temat wody nie traci na znaczeniu. Mimo koronawirusa w Zespole Szkół Społecznych przy Fabrycznej 10 realizowany jest międzynarodowy projekt edukacyjny Every drop counts (Liczy się każda kropla).
W finansowanym z funduszy unijnych projekcie uczestniczy sześć szkół z Polski, Czech, Włoch, Łotwy, Litwy i Hiszpanii, a jego celem jest rozszerzenie wiedzy na temat wody, jej roli w przyrodzie i życiu człowieka.
- Rozpatrujemy ciekawy temat wody w każdym jego aspekcie - m.in. stanu czystości wody, jej dostępności, sposobów oczyszczania, życia w wodzie, roli wody na przestrzeni wieków oraz ekologii, turystyki i sportów wodnych – mówi Agata Ratkiewicz, koordynatorka projektu w ZSS Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”. – W ten sposób chcemy zachęcić uczniów do rozwijania współpracy w zakresie rozszerzania wiedzy, odpowiedzialności, ale także aktywnego podejścia do ochrony zasobów wodnych.
I choć pandemia pokrzyżowała wiele planów wyjazdowych i integracyjnych zawartych w projekcie, uczniowie i nauczyciele z Fabrycznej podejmują działania zarówno na poziomie międzynarodowym, jaki i lokalnym.
- Utworzyliśmy na WhatsAppie 10 osobowe grupy międzynarodowe - po dwóch uczniów z każdego kraju i jednym nauczycielu z kraju partnerskiego – opowiada Agata Ratkiewicz. – Chcieliśmy, by młodzież mogła się lepiej poznać, co ułatwi jej integrację, kiedy zostaną otwarte granice i będziemy mogli realizować zaplanowane w projekcie mobilności. Może nawiążą się międzynarodowe przyjaźnie, bo to jest przecież jeden z celów projektu.
W ramach tych grup uczniowie wykonują zadania szeroko związane z tematem wody, a więc np. fotografują i wysyłają zdjęcia ulubionych miejsc ze swoich okolic czy też aktywności sportowych związanych z wodą. Powstał też folder „Przysłowia związane z wodą w 6 językach”, który uzupełniany jest przez uczniów.
- Z powodu pandemii nie możemy niestety spotkać się na żywo z naszymi koleżankami i kolegami z innych państw. Ale poznajemy się wirtualnie i wymieniamy się różnymi opiniami, opowiadamy o wydarzeniach, w których uczestniczymy na miejscu – mówi Kinga Suszczyńska, licealistka. A jej kolega Antoni Jackowski dodaje:
- Dzięki grupie założonej w ramach EDC na WhatsAppie możemy omawiać nowe pomysły związane z projektem. Takie międzynarodowe spotkania on-line muszą nam na razie wystarczyć. Nie tylko rozmawiamy o wodzie, ale też spędzamy razem miło czas.
W wymiarze lokalnym, tematy związane z projektem realizowane są podczas zdalnych zajęć z różnych przedmiotów. Np. podczas lekcji biologii uczniowie oglądali filmy, pokazujące znaczenie wody dla ciała i zdrowia. Dowiedzieli się np., jakie są objawy odwodnienia, ile wody zawierają nasze poszczególne organy; obejrzeli też interesujący film przedstawiający w zwolnionym tempie, jak pies pije wodę. Wodne tematy rozpoczynają też większość dodatkowych zajęć z języka angielskiego – to krótkie audycje BBC-English, np. „ Znikające lodowce” czy „Podwodne miasta - nasza przyszłość”, które są nie tylko ćwiczeniami ze słuchu, ale też okazją do nauki słownictwa i dyskusji.
Co miesiąc koordynatorzy projektu z wszystkich krajów spotykają się na Google Meet, aby podzielić się doświadczeniami z pracy online w ich szkołach, a także przedyskutować i zaplanować różne działania związane z projektem. Ostatnie takie spotkanie odbyło się pod koniec stycznia.
- Dyskutowaliśmy m.in. na temat grup „whatsappowych” - co zrobić, by uczniowie chcieli się bardziej angażować i faktycznie nawiązać fajne znajomości. Rozmawialiśmy też o planowanej na wrzesień, kolejnej Galerii na płocie, organizowanej co roku przez naszą szkołę. Część tej wystawy tj. ok 20 zdjęć będzie tradycyjnie dotyczyła wody. Ustaliliśmy, że z każdego kraju partnerskiego otrzymamy po trzy zdjęcia tematycznie związane z projektem, z ciekawymi tytułami w językach ojczystych i po angielsku – zapowiada Agata Ratkiewicz.

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Firma eventowa jako partner w organizacji eventów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Dawid Kwiatkowski: W programie „MBtM” były wyznania miłości w moim kierunku. To było miłe, ale za uczestnikiem musi iść też dobra muzyka
Wokalista przyznaje, że już nie mógł się doczekać emisji pierwszego odcinka odświeżonej wersji talent show „Must Be the Music”. Po obejrzeniu programu nowy juror nie kryje swojej ekscytacji. Jego zdaniem jurorzy spisali się na medal, a uczestnicy zaprezentowali bardzo wysoki poziom. Dawid Kwiatkowski podkreśla, że oceniając, starał się być obiektywny i choć czasami ktoś skradł jego serce swoją osobowością, to niestety nie było to zielonym światłem do kolejnego etapu.
Nowe technologie
Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu

Ponad 40 proc. młodzieży twierdzi, że w sieci nie można odróżnić informacji prawdziwych od fałszywych, co czwarty nastolatek ogląda tzw. patostreamy, rośnie też odsetek osób nastoletnich, które decydują się na spotkanie z osobą dorosłą poznaną online. Powyższe dane z raportu Państwowego Instytutu Badawczego NASK i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę pokazują pilną potrzebę podniesienia tematu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży sieci. Dlatego powstał projekt ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie.
Żywienie
Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść

Influencerka od lat mierzy się z insulinoopornością. Zanim jednak trafiła na odpowiednich specjalistów i podjęła właściwe leczenie, jej waga wciąż stała w miejscu – mimo stosowania restrykcyjnych diet i morderczych treningów. Dopiero trafna diagnoza i wdrożenie odpowiedniej diety pozwoliła Sylwii Bombie zrzucić 30 kg.