Także w pandemii „Liczy się każda kropla”. Unijny projekt w białostockiej szkole
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Temat wody nie traci na znaczeniu. Mimo koronawirusa w Zespole Szkół Społecznych przy Fabrycznej 10 realizowany jest międzynarodowy projekt edukacyjny Every drop counts (Liczy się każda kropla).
W finansowanym z funduszy unijnych projekcie uczestniczy sześć szkół z Polski, Czech, Włoch, Łotwy, Litwy i Hiszpanii, a jego celem jest rozszerzenie wiedzy na temat wody, jej roli w przyrodzie i życiu człowieka.
- Rozpatrujemy ciekawy temat wody w każdym jego aspekcie - m.in. stanu czystości wody, jej dostępności, sposobów oczyszczania, życia w wodzie, roli wody na przestrzeni wieków oraz ekologii, turystyki i sportów wodnych – mówi Agata Ratkiewicz, koordynatorka projektu w ZSS Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”. – W ten sposób chcemy zachęcić uczniów do rozwijania współpracy w zakresie rozszerzania wiedzy, odpowiedzialności, ale także aktywnego podejścia do ochrony zasobów wodnych.
I choć pandemia pokrzyżowała wiele planów wyjazdowych i integracyjnych zawartych w projekcie, uczniowie i nauczyciele z Fabrycznej podejmują działania zarówno na poziomie międzynarodowym, jaki i lokalnym.
- Utworzyliśmy na WhatsAppie 10 osobowe grupy międzynarodowe - po dwóch uczniów z każdego kraju i jednym nauczycielu z kraju partnerskiego – opowiada Agata Ratkiewicz. – Chcieliśmy, by młodzież mogła się lepiej poznać, co ułatwi jej integrację, kiedy zostaną otwarte granice i będziemy mogli realizować zaplanowane w projekcie mobilności. Może nawiążą się międzynarodowe przyjaźnie, bo to jest przecież jeden z celów projektu.
W ramach tych grup uczniowie wykonują zadania szeroko związane z tematem wody, a więc np. fotografują i wysyłają zdjęcia ulubionych miejsc ze swoich okolic czy też aktywności sportowych związanych z wodą. Powstał też folder „Przysłowia związane z wodą w 6 językach”, który uzupełniany jest przez uczniów.
- Z powodu pandemii nie możemy niestety spotkać się na żywo z naszymi koleżankami i kolegami z innych państw. Ale poznajemy się wirtualnie i wymieniamy się różnymi opiniami, opowiadamy o wydarzeniach, w których uczestniczymy na miejscu – mówi Kinga Suszczyńska, licealistka. A jej kolega Antoni Jackowski dodaje:
- Dzięki grupie założonej w ramach EDC na WhatsAppie możemy omawiać nowe pomysły związane z projektem. Takie międzynarodowe spotkania on-line muszą nam na razie wystarczyć. Nie tylko rozmawiamy o wodzie, ale też spędzamy razem miło czas.
W wymiarze lokalnym, tematy związane z projektem realizowane są podczas zdalnych zajęć z różnych przedmiotów. Np. podczas lekcji biologii uczniowie oglądali filmy, pokazujące znaczenie wody dla ciała i zdrowia. Dowiedzieli się np., jakie są objawy odwodnienia, ile wody zawierają nasze poszczególne organy; obejrzeli też interesujący film przedstawiający w zwolnionym tempie, jak pies pije wodę. Wodne tematy rozpoczynają też większość dodatkowych zajęć z języka angielskiego – to krótkie audycje BBC-English, np. „ Znikające lodowce” czy „Podwodne miasta - nasza przyszłość”, które są nie tylko ćwiczeniami ze słuchu, ale też okazją do nauki słownictwa i dyskusji.
Co miesiąc koordynatorzy projektu z wszystkich krajów spotykają się na Google Meet, aby podzielić się doświadczeniami z pracy online w ich szkołach, a także przedyskutować i zaplanować różne działania związane z projektem. Ostatnie takie spotkanie odbyło się pod koniec stycznia.
- Dyskutowaliśmy m.in. na temat grup „whatsappowych” - co zrobić, by uczniowie chcieli się bardziej angażować i faktycznie nawiązać fajne znajomości. Rozmawialiśmy też o planowanej na wrzesień, kolejnej Galerii na płocie, organizowanej co roku przez naszą szkołę. Część tej wystawy tj. ok 20 zdjęć będzie tradycyjnie dotyczyła wody. Ustaliliśmy, że z każdego kraju partnerskiego otrzymamy po trzy zdjęcia tematycznie związane z projektem, z ciekawymi tytułami w językach ojczystych i po angielsku – zapowiada Agata Ratkiewicz.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.