Te przedmioty wybierają najczęściej.
8 września odbyła się matura poprawkowa dla uczniów, którzy nie zdali egzaminu. Jak wyglądają tegoroczne statystyki dotyczące zdawalności? Jakie kierunki studiów są najbardziej oblegane i co robią polskie uczelnie, by zachęcić kandydatów do wyboru poszczególnych kierunków? Łącznie do egzaminu maturalnego przystąpiło w tym roku 254 610 osób, z czego 89,3 proc. zdało – podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna[1]. Przyjrzyjmy się bliżej statystykom.
Gorący czas maturalny już za uczniami. Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła wyniki dotyczące zdawalności egzaminów. 89,3 proc. osób zdało maturę. Zdawalność była wyższa wśród osób, które uczęszczały do 4-letniego liceum i wynosiła 94,6 proc., natomiast zdawalność dla absolwentów 4-letniego technikum, szkoły artystycznej oraz branżowej szkoły II stopnia wyniosła 81,5 proc.
Jak wyglądała zdawalność poszczególnych przedmiotów?
Pisemną maturę z języka polskiego zdało 97,6 proc. osób, zaś z matematyki 90,7 proc. Najwyższa, bo stuprocentowa, zdawalność była wśród uczniów, którzy pisali egzamin z języków: białoruskiego, ukraińskiego i litewskiego, a także języka francuskiego, ale zdawanego ustnie. Język angielski zdało 97,5 proc. piszących maturę, francuski – 99,1 proc., hiszpański – 94,5 proc., rosyjski 96,3 proc. Najniższą zdawalność wśród języków odnotowano na egzaminach z niemieckiego – tu maturę zdało 91,7 proc.
Dla osób, które zdały maturę to bardzo ważny czas – wyboru kierunku studiów i dalszej drogi zawodowej.
Informatyka na topie
Do najpopularniejszych uczelni w Polsce należą m.in. Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska, Politechnika Poznańska i Łódzka. Dużą popularnością cieszy się Akademia Górniczno-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, a także Uniwersytety Warszawski, Wrocławski czy Gdański[2].
A jakie są oblegane kierunki studiów i dyscypliny?
- nauki o zarządzaniu i jakości
- informatyka techniczna i telekomunikacja
- ekonomia i finanse
- językoznawstwo
- inżynieria mechaniczna
Najchętniej wybierane kierunki studiów:
- informatyka
- psychologia
- zarządzanie
- prawo
- kierunek lekarski[3]
Uczelnie mają różne sposoby, by zachęcić studentów do studiowania. Jakie?
W jaki sposób uczelnie zachęcają do rekrutacji?
Uczelnie starają się przyciągnąć potencjalnych studentów poprzez różnorodne strategie i działania marketingowe. Organizowanie dni otwartych, gwarancja stypendiów, czy współpraca z biznesem to tylko wybrane metody. Ważną rolę w procesie promocji odgrywa kanał OOH. Sylwia Krysik z firmy OOH.pl przyznaje, że polskie uczelnie chętnie wybierają outdoor do promowania kierunków studiów, a w okresie maturalnym znacząco wzrasta liczba tego typu kampanii.
- Reklamy OOH umieszczane są w strategicznych lokalizacjach, takich jak przystanki autobusowe, czy środki komunikacji podmiejskiej. Ta ostatnia forma jest szczególnie doceniana przez uczelnie, gdyż jak pokazują badania przeprowadzone przez Koleje Mazowieckie, niemalże 40% podróżujących komunikacją podmiejską stanowią osoby w wieku 16-25 lat. Dzięki temu możemy trafić zarówno do osób poszukujących wymarzonej szkoły wyższej, jak również zaszczepić informacje o uczelniach w świadomości tych, którzy być może za rok lub kilka lat również zmierzą się z wyborem kierunku studiów. – wyjaśnia Sylwia Krysik-Myśliwiec
Ekspertka podkreśla, że kampanie OOH warto wspomóc działaniami online, by wzmocnić przekaz.
Jak dodaje rektor Collegium Humanum – profesor dr hab. Paweł Czarnecki: Dzięki właściwie zaplanowanym działaniom marketingowym, uczelnie mogą dotrzeć do potencjalnych studentów, wyeksponować swoje unikatowe cechy i wyróżnić się na konkurencyjnym rynku edukacyjnym. Dodatkowo, efektywne wykorzystanie kampanii w rekrutacji pozwala na przyciągnięcie kandydatów, którzy są w pełni zgodni z misją i ofertą dydaktyczną uczelni. To kluczowy element w sukcesie i długotrwałym rozwoju instytucji edukacyjnych.
[1] https://www.cke.gov.pl/
[2] https://www.otouczelnie.pl/artykul/26430/Najpopularniejsze-uczelnie-20222023-ranking
[3] https://studia.gov.pl/kandydaci-na-studia/najpopularniejsze-kierunki/
![Polski fotograf u ministra w Ghanie! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1449140828,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Polski fotograf u ministra w Ghanie!
![Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności](/files/_uploaded/glownekonf_1992867123,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
![Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze](/files/_uploaded/glownekonf_1506805948,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Festiwal Folkowe Inspiracje w Manufakturze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.