Te przedmioty wybierają najczęściej.
8 września odbyła się matura poprawkowa dla uczniów, którzy nie zdali egzaminu. Jak wyglądają tegoroczne statystyki dotyczące zdawalności? Jakie kierunki studiów są najbardziej oblegane i co robią polskie uczelnie, by zachęcić kandydatów do wyboru poszczególnych kierunków? Łącznie do egzaminu maturalnego przystąpiło w tym roku 254 610 osób, z czego 89,3 proc. zdało – podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna[1]. Przyjrzyjmy się bliżej statystykom.
Gorący czas maturalny już za uczniami. Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła wyniki dotyczące zdawalności egzaminów. 89,3 proc. osób zdało maturę. Zdawalność była wyższa wśród osób, które uczęszczały do 4-letniego liceum i wynosiła 94,6 proc., natomiast zdawalność dla absolwentów 4-letniego technikum, szkoły artystycznej oraz branżowej szkoły II stopnia wyniosła 81,5 proc.
Jak wyglądała zdawalność poszczególnych przedmiotów?
Pisemną maturę z języka polskiego zdało 97,6 proc. osób, zaś z matematyki 90,7 proc. Najwyższa, bo stuprocentowa, zdawalność była wśród uczniów, którzy pisali egzamin z języków: białoruskiego, ukraińskiego i litewskiego, a także języka francuskiego, ale zdawanego ustnie. Język angielski zdało 97,5 proc. piszących maturę, francuski – 99,1 proc., hiszpański – 94,5 proc., rosyjski 96,3 proc. Najniższą zdawalność wśród języków odnotowano na egzaminach z niemieckiego – tu maturę zdało 91,7 proc.
Dla osób, które zdały maturę to bardzo ważny czas – wyboru kierunku studiów i dalszej drogi zawodowej.
Informatyka na topie
Do najpopularniejszych uczelni w Polsce należą m.in. Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska, Politechnika Poznańska i Łódzka. Dużą popularnością cieszy się Akademia Górniczno-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, a także Uniwersytety Warszawski, Wrocławski czy Gdański[2].
A jakie są oblegane kierunki studiów i dyscypliny?
- nauki o zarządzaniu i jakości
- informatyka techniczna i telekomunikacja
- ekonomia i finanse
- językoznawstwo
- inżynieria mechaniczna
Najchętniej wybierane kierunki studiów:
- informatyka
- psychologia
- zarządzanie
- prawo
- kierunek lekarski[3]
Uczelnie mają różne sposoby, by zachęcić studentów do studiowania. Jakie?
W jaki sposób uczelnie zachęcają do rekrutacji?
Uczelnie starają się przyciągnąć potencjalnych studentów poprzez różnorodne strategie i działania marketingowe. Organizowanie dni otwartych, gwarancja stypendiów, czy współpraca z biznesem to tylko wybrane metody. Ważną rolę w procesie promocji odgrywa kanał OOH. Sylwia Krysik z firmy OOH.pl przyznaje, że polskie uczelnie chętnie wybierają outdoor do promowania kierunków studiów, a w okresie maturalnym znacząco wzrasta liczba tego typu kampanii.
- Reklamy OOH umieszczane są w strategicznych lokalizacjach, takich jak przystanki autobusowe, czy środki komunikacji podmiejskiej. Ta ostatnia forma jest szczególnie doceniana przez uczelnie, gdyż jak pokazują badania przeprowadzone przez Koleje Mazowieckie, niemalże 40% podróżujących komunikacją podmiejską stanowią osoby w wieku 16-25 lat. Dzięki temu możemy trafić zarówno do osób poszukujących wymarzonej szkoły wyższej, jak również zaszczepić informacje o uczelniach w świadomości tych, którzy być może za rok lub kilka lat również zmierzą się z wyborem kierunku studiów. – wyjaśnia Sylwia Krysik-Myśliwiec
Ekspertka podkreśla, że kampanie OOH warto wspomóc działaniami online, by wzmocnić przekaz.
Jak dodaje rektor Collegium Humanum – profesor dr hab. Paweł Czarnecki: Dzięki właściwie zaplanowanym działaniom marketingowym, uczelnie mogą dotrzeć do potencjalnych studentów, wyeksponować swoje unikatowe cechy i wyróżnić się na konkurencyjnym rynku edukacyjnym. Dodatkowo, efektywne wykorzystanie kampanii w rekrutacji pozwala na przyciągnięcie kandydatów, którzy są w pełni zgodni z misją i ofertą dydaktyczną uczelni. To kluczowy element w sukcesie i długotrwałym rozwoju instytucji edukacyjnych.
[1] https://www.cke.gov.pl/
[2] https://www.otouczelnie.pl/artykul/26430/Najpopularniejsze-uczelnie-20222023-ranking
[3] https://studia.gov.pl/kandydaci-na-studia/najpopularniejsze-kierunki/

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Gwiazdy: Rower może być alternatywą dla samochodu. To nie tylko tani i ekologiczny środek transportu, ale też wspiera zdrowie
Jeśli tylko pogoda na to pozwala, to Anna Powierza, Iwona Guzowska i Piotr Zelt chętnie przesiadają się na rower, który doskonale sprawdza się zarówno jako środek transportu w zakorkowanym mieście, jak również podczas wycieczek krajoznawczych czy treningów zdrowotnych. Gwiazdy zgodnie przyznają, że jazda jednośladem przynosi wiele korzyści dla organizmu, jest również przyjazna dla środowiska. Pozwala też zaoszczędzić na paliwie i opłatach za parkowanie.
Edukacja
Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą.
Media
Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą

Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.