Komunikaty PR

Tradycyjnie i z nowoczesnym spojrzeniem

2021-12-23  |  11:50
Biuro prasowe

Czy pozostajemy wierni tradycji, czy otwieramy się na nowe smaki? Skąd czerpiemy inspiracje? Jakich produktów nie może zabraknąć w naszym bożonarodzeniowym menu i gdzie je kupujemy? Na te i inne pytania odpowiedzi udziela zrealizowane przez Sokołów badanie poświęcone kulinarnym świątecznym zwyczajom Polaków.

Święta w zgodzie z trendami

Na co dzień wiele z nas kupuje i gotuje zgodnie z aktualnymi trendami, wśród których kluczowe znaczenie mają m.in. „zero waste” czy bardziej świadome dokonywanie zakupów. Ale czy tak samo postępujemy w święta? O to zapytał konsumentów Sokołów. Zdecydowana większość respondentów (81%) deklaruje, że przy okazji świąt stara się nie marnować żywności. Polacy są też otwarci na doświadczenia kulinarne – częściej niż co druga osoba (52%) w czasie świąt próbuje nowych dań. Znaczna część konsumentów chce ułatwić sobie przygotowania – 46% osób deklaruje, że ceni sobie wygodę i wybiera produkty łatwiejsze w przyrządzeniu, jak np. mięsa gotowe do zapieczenia.

Mięsa i wędliny na świątecznym stole

Aromatyczne pieczenie, kruche wędliny, wyborne pasztety i suche kiełbasy goszczą na świątecznych stołach w zdecydowanej większości polskich domów. Czym kierujemy się kupując mięso i wędliny na święta? Trzy najbardziej istotne kryteria wyboru, wskazane przez respondentów badania, to: cena (54,5%), dobry skład – bez sztucznych konserwantów i innych substancji dodatkowych (48,6%), ulubiony smak (43%). Znaczna część konsumentów zwraca też uwagę na to, czy jest to polska marka (38,9%), a także na wysoką mięsność produktów (28,5%).

Jakie wędliny i mięsa wybieramy na świąteczny stół?

Oceniając, na ile przedświąteczne zakupy mięsa i wędlin różnią się od tych dokonywanych na co dzień, największa grupa osób (27,1%) podkreśla, że w tym czasie kupuje bardziej różnorodne produkty. Wśród wędlin, których nie może zabraknąć podczas bożonarodzeniowych spotkań, zdecydowanie króluje szynka, którą wskazało 66,1% respondentów. Kolejne miejsca zajmują polędwica, kiełbasy suche oraz pasztet. Jeśli chodzi o dania obiadowe to najpopularniejszymi świątecznymi klasykami są mięsa pieczone: schab, szynka, karkówka.

Gdzie robimy zakupy?

A gdzie najchętniej kupujemy mięsa i wędliny w tym intensywnym czasie przygotowań do świąt? Okazuje się, że najczęściej wybieramy specjalistyczne delikatesy mięsne, które wskazało niemal 45% respondentów. O wyborze miejsca zakupu decydują przede wszystkim: wysoka jakość oferowanych tam produktów (53% respondentów) oraz ich szeroki wybór (52% respondentów).

Świąteczne gotowanie

Choć nasze kulinarne horyzonty nieustannie się poszerzają, to święta niezmiennie opierają się na tradycji. Ponad połowa respondentów przygotowuje na Boże Narodzenie dania w przeważającej części tradycyjne, choć na stole pojawiają się również potrawy, które nie są typowo świąteczne. Natomiast co trzecia osoba przyrządza dania całkowicie tradycyjne. I choć wymaga to większego nakładu pracy i czasu, potrawy mięsne przygotowujemy zazwyczaj od podstaw. 44% uczestników badania kupuje tylko gotowe wędliny, a resztę dań przyrządza samodzielnie. Ale aż 35,5% deklaruje, że nie korzysta z półproduktów ani gotowych produktów. Tyko niewielki odsetek osób (4,4%) korzysta wyłącznie z usług restauracji bądź cateringu.

Gdzie szukamy przepisów?

Zapytaliśmy także konsumentów, gdzie poszukują inspiracji do bożonarodzeniowych potraw – mówi Marcin Bałanda, Dyrektor ds. PR i Komunikacji w Sokołów S.A. – Niezwykle popularne są tu przepisy rodzinne, które wskazało 56,3% respondentów. Część osób (22,4%) gotuje intuicyjnie, ale też bardzo szeroka grupa (41,6%) poszukuje pomysłów w Internecie. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, od lat inspirujemy kulinarnie Polaków – także na święta. Wiele różnorodnych przepisów na bożonarodzeniowe dania, stworzonych przez znanego szefa kuchni Dominika Moskalenko, znaleźć można na naszej stronie www.sokolow.pl, na kanale YT Sokołów, a także na naszym profilu w serwisie społecznościowym Facebook. Z pewnością idealną propozycję dla siebie znajdą tu zarówno miłośnicy tradycji, jak i ci poszukujący nowych pomysłów.

A oto dwie kulinarne inspiracje, z wykorzystaniem ulubionych świątecznych produktów.

Świąteczne kostki z piernikową nutą z pasztetem Naturrino Sokołów

25 minut | 3 porcje

Składniki:

50 g herbatników

50 g pierników typu katarzynki

40 g masła

140 g Pasztetu Pieczonego Naturrino „Sokołów”

40 g serka koziego kanapkowego

30 g żurawiny suszonej ciętej

30 orzechów włoskich

1 ugotowany burak

1 mandarynka

rozmaryn do dekoracji

Przygotowanie:

Herbatniki i pierniki blendujemy, dodajemy rozpuszczone masło i miksujemy do uzyskania masy o konsystencji mokrego piasku. Masą wypełniamy dno 3 obręczy kulinarnych, dociskamy. Wstawiamy do lodówki na 15 minut. Pasztet rozgniatamy widelcem z serkiem, żurawiną i posiekanymi orzechami włoskimi (3 całe pozostawiamy do dekoracji). Buraka ścieramy na tarce o średnich oczkach i dokładnie odciskamy. Do obręczy z ciasteczkowym spodem wykładamy pasztetową masę – dociskamy, układamy buraczki, ponownie dociskamy i zdejmujemy obręcz. Dekorujemy cząstkami mandarynki, orzechem oraz rozmarynem.

Warstwowa sałatka a’la szuba z Szynką Kruchą Sokołów

30 minut | 4 porcje

Składniki:

1 garść natki pietruszki

2 nieduże ziemniaki sałatkowe

2 nieduże buraki

3 jajka

3 plastry Szynki Sokołowskiej Kruchej SOKOŁÓW

8 małych ogórków konserwowych

2 łyżki majonezu

sól, świeżo mielony pieprz kolorowy

Przygotowanie:

Natkę drobno siekamy (pozostawiając kilka listków do dekoracji). Jajka wkładamy do wrzącej, osolonej wody i gotujemy na średnim ogniu przez około 8 minut. Obieramy. Białka oddzielamy od żółtek i osobno ścieramy na tarce o cienkich oczkach. Białko łączymy z majonezem oraz solą. Buraki i ziemniaki szorujemy i gotujemy w osobnych garnkach. Buraki po upływie około 60 minut, a ziemniaki 20 minut odcedzamy, obieramy i kroimy w kostkę. Kostki buraka dokładnie osuszamy ręcznikiem papierowym. Ogórki kroimy na cienkie plasterki i również osuszamy. Szynkę osuszamy ręcznikiem papierowym i kroimy na krótkie paseczki. Dno szklanej misy wypełniamy pietruszką, następnie układamy ziemniaki, ogórki, szynkę, żółtko, kostki buraka (pozostawiamy kilka kosteczek do dekoracji) i białko połączone z majonezem. Całość obsypujemy pieprzem, dekorujemy kostkami buraka oraz natką pietruszki.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Konsument

Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością

64 proc. Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze, a 78 proc. sądzi, że ludzie w naszym kraju są przedsiębiorczy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Na przestrzeni 30 lat postrzeganie przedsiębiorcy znacząco się zmieniło – od prywaciarza w latach 80. do startupowca i innowatora obecnie. Przedsiębiorczość dla dużej grupy badanych oznacza pracowitość i zaradność, jednak – co ciekawe – każde pokolenie ma inne skojarzenia z pojęciem „przedsiębiorca”.