Trwa kampania społeczno-edukacyjna „Rodzina Roku”
Trwa ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna Rodzina Roku, której celem jest propagowanie szczęścia rodzinnego. W ramach kampanii zorganizowano ogólnopolski konkurs. Do 31 grudnia można nadsyłać krótkometrażowe filmiki o własnej rodzinie. Pierwsza edycja odbywa się pod hasłem Wolny czas spędzamy razem.
Inspiracją do powstania hasła przewodniego była obserwacja współczesnego społeczeństwa. Jak podkreśla autor projektu ks. Andrzej Sikorski, prezes Fundacji Być Bardziej: – Projekt ma na celu pokazanie, jak wielką wartością nadal dla wielu z nas jest rodzina. Wszyscy ludzie na całym świecie potrzebują uniwersalnych jakości w relacji z najbliższymi. Nasz życie w ciągłym pośpiechu i chęć pogodzenia wszystkich obowiązków nie sprzyja budowaniu rodzinnych więzi i zacieśnianiu relacji. Często pochłonięci wirtualnym światem i tematami globalnymi, gubimy tych, którzy są najbliżej nas. Dlatego też wszystkie nadesłane filmy mają za zadanie zachęcić inne rodziny do wcielania dobrych praktyk we własne życie rodzinne.
Z badania CBOSu (2019r.) wynika, że to właśnie szczęście rodzinne jest najważniejszą wartością dla Polaków (tak odpowiedziało 80% ankietowanych). Dobre relacje rodzinne pozytywnie wpływają na ogólne samopoczucie człowieka. Z socjologicznego punktu widzenia, to właśnie rodzina stanowi podstawową i najważniejszą formę życia społecznego. Niestety, z drugiej strony nadal obserwujemy zjawisko częstych rozwodów, bowiem w Polsce co trzecie małżeństwo decyduje się na rozstanie.
Spada liczba nowych małżeństw, wzrasta liczba rozwodów
Ostanie badania GUS na temat sytuacji demograficznej potwierdzają, że w końcu 2021 r. w Polsce istniało 8 mln 759 tys. małżeństw – o ponad 100 tys. mniej niż rok wcześniej. Nadal ponad połowa z nich to tzw. małżeństwa wyznaniowe. Z kolei rozwody jeszcze 20 lat temu były przyczyną 1/5 rozwiązywanych rocznie małżeństw, obecnie jest to prawie 1/4. GUS informuje, że pomimo stałego wzrostu liczby urodzeń ze związków nieformalnych, nadal spośród przychodzących co roku na świat dzieci prawie 3/4 rodzi się w małżeństwach. Ponadto trzeba mieć na uwadze, że ponad połowa dzieci rodzi się w okresie pierwszych trzech latach trwania małżeństwa, co oznacza, że wzrost liczby nowo zawartych małżeństw skutkuje – w kolejnych 2–3 latach – wzrostem liczby urodzeń.
Ks. Andrzej Sikorski dodaje: - Kryzys rodziny coraz bardziej się pogłębia. W pierwszym kwartale 2021 roku w Polsce było więcej rozwodów, niż ślubów: zawarto przeszło 13 tys. małżeństw, a rozpadło się aż 16 tys. Często przyczyną tego jest właśnie brak zrozumienia, „uwspólnotowienia” rodziny. Największą wartością życia rodzinnego i podstawą zarazem jest oczywiście rodzina jako całość, ale niebywale urokliwy z punktu widzenia rodzica jest uśmiech dzieci. Do głównych celów kampanii można zaliczyć dobro wszystkich rodzin (niezależnie od ich statusu materialnego oraz społecznego), promocję pozytywnego wizerunku małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny oraz zmianę postaw społecznych wobec rodziny (w tym szczególnie modelu życia jakim jest duża rodzina).
(Nie)zwykła codzienność – nagraj swoją rodzinę i wygraj!
„Wolny czas spędzamy razem” - to również hasło przewodnie krótkiego filmiku, czyli podstawy zgłoszenia do konkursu. Nie musicie posiadać profesjonalnej kamery i wysokich umiejętności montowania. Wystarczy, że pokażecie (nie)zwykły dzień z życia waszej rodziny – bez specjalnych efektów i „gry aktorskiej”. Nieważne czy nagrywacie kamerą, czy smaroonem – liczy się ciepło i szczęście, które od was bije. Materiał powinien trwać do 2 minut. Plik należy przesłać przez specjalny formularz zgłaszający za pośrednictwem strony www.rodzinaroku.pl. Kreatywność mile widziana!
Fundacja „Być Bardziej” szuka najpierw Rodziny Roku we wszystkich województwach, a z nich zostanie wybrana przez powołaną Kapitułę Konkursu ogólnopolska Rodzina Roku. Rodzina z danego województwa, która otrzyma najwięcej głosów, będzie mogła startować o tytuł ogólnopolski (czyli laureata). Możliwość oddania głosu na film danej rodziny posiada każdy internauta. Rozstrzygnięcie Konkursu i wręczenie nagród nastąpi do 31 stycznia 2023 r.
Co można wygrać?
Nagroda główna to kilkudniowy pobyt dla całej rodziny w Pensjonacie Zającówka w Szklarskiej Porębie. Organizator przewidział także zestawy nagród dla rodziny, która wygra w każdym z województw, sponsorami nagród są Jakub. B. Bączek oraz firma U Kawiarza.
Rodzina Roku to konkurs, który powstał w ramach kampanii o tej samej nazwie. Organizatorem kampanii jest Fundacja Być Bardziej. Komitet Honorowy Kampanii informacyjno-edukacyjnej tworzą: Minister Rodziny i Polityki Społecznej, Minister Edukacji i Nauki, a także Ministerstwo Sportu i Turystyki.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.