Komunikaty PR

Urlop 2022 – co wpływa na wybory Polaków?

2022-06-09  |  09:00
Biuro prasowe

Góry, morze, jezioro? Najważniejsze, że blisko natury. A każdy z nas potrzebuje odpoczynku i regeneracji. W ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym na zlecenie OLX ponad połowa ankietowanych zaznaczyła, że zamierza wyjechać w tym roku na urlop.

Respondenci zostali zapytani o to, czy zamierzają w tym roku wyjechać na urlop (wyjazd z przynajmniej 1 noclegiem). Okazuje się, że nieco ponad połowa ankietowanych (51%) planuje w tym roku wakacje. Jednak co czwarty badany (25%) rezygnuje z wyjazdu. Może to wynikać z wysokiej inflacji i wciąż rosnących cen. Z planów wakacyjnych rezygnują przede wszystkim osoby bezrobotne i osoby mieszkające na wsi.

Przede wszystkim wybór miejsca

Na pytanie dotyczące tego, gdzie zamierzają wyjechać, ankietowani najczęściej wybierali:

  • morze (32%),
  • góry (25%),
  • jezioro/rzekę (17%).

 

Wyjazd nad morze preferują przede wszystkim osoby bardzo młode, do 24. roku życia, nastawione na wypoczynek i zabawę. Osoby w wieku od 35 do 54 lat wybierają głównie wyjazd w góry.

Chęć wypoczynku na łonie natury potwierdzają również dane serwisu OLX. W maju 2022 roku najczęściej wyszukiwanymi hasłami w kategorii Noclegi były:

  • dom nad jeziorem,
  • domek,
  • dom nad morzem,
  • agroturystyka,
  • domek letniskowy.

 

Jak wynika z przeprowadzonego badania respondenci spośród obiektów noclegowych wybierali pensjonaty (21%) oraz cieszące się coraz większą popularnością apartamenty i kwatery prywatne (19%). Na apartamenty, kwatery prywatne oraz pensjonaty decydowały się głównie osoby, które na wyjazd chcą przeznaczyć kwotę od 1000 do 5000 zł. Hotele (23%) były wybierane przez urlopowiczów zamierzających wydać na ten cel większą kwotę (ponad 5000 zł).

Do rzadziej wybieranych obiektów noclegowych należą schroniska, prywatne domki letniskowe, kempingi oraz motele czy hostele.

O wyborze miejsca noclegowego decyduje przede wszystkim cena (62%). Ważne jest również to, żeby był odpowiedni stosunek ceny do atrakcyjności danego obiektu. Co jeszcze jest istotne? Około 43% ankietowanych wskazało na dobrą lokalizację (43%) oraz znajdujące się w pobliżu atrakcje turystyczne (32%). Dla 30% badanych na wybór miejsca noclegowego wpływa także bliskość natury.

Na pytanie: „Co musi znajdować się w obiekcie” aż 64% badanych odpowiedziało, że prywatna łazienka. Według 40% ankietowanych konieczne jest również Wi-Fi, a dla 35% wyżywienie. Są to 3 najczęściej zaznaczane odpowiedzi.

Z kolei w serwisie OLX w kategorii Noclegi jedną z najczęściej wyszukiwanych w maju fraz związanych z dodatkowym elementem wyposażenia było jacuzzi. Osoby wyszukujące obiektów noclegowych zwracają również uwagę na możliwość wykorzystania bonu turystycznego – fraza ta została wpisana w samym maju blisko 12 tys. razy.

Zdecydowana większość badanych samodzielnie organizuje swój wyjazd, głównie przez internet (55%). Część osób kontaktuje się bezpośrednio z miejscem noclegowym (27%). Niespełna co dziesiąty badany Polak (9%) polega na innych (znajomych/rodzinie), którzy jadą wraz z nim i zajmują się organizacją wyjazdu. Jedynie 6% osób polega na instytucjach zewnętrznych, a 4% wykupuje wycieczkę za pośrednictwem biura podróży (są to głównie osoby wybierające się za granicę).

Dlaczego Polacy decydują się na urlop w kraju?

Najczęstszym powodem, dla którego Polacy wybierają urlop w kraju, jest łatwość dojazdu (48%). Znaczna część osób, głównie w wieku 55 lat i więcej, preferuje dojazd na miejsce własnym samochodem lub pociągiem. Ta kwestia jest szczególnie ważna w przypadku wyjazdów krótkookresowych.

Ponad 1/3 badanych (35%) wskazała, jako powód wakacji w Polsce, bogactwo lokalnych atrakcji turystycznych, zabytków i krajobrazów, natomiast co czwarty ankietowany zaznaczył niższe ceny niż za granicą oraz chęć wspierania polskiej gospodarki.

A ofert internetowych o najmie obiektów noclegowych w kraju jest jeszcze całkiem sporo. Najwięcej ogłoszeń w serwisie OLX w kategorii Noclegi w maju tego roku dotyczyło województw:

  • pomorskiego,
  • zachodniopomorskiego,
  • warmińsko-mazurskiego.

 

Oferty z tych trzech województw w samym maju wyświetlono blisko 5,5 mln razy.

Jaką kwotę Polacy zamierzają przeznaczyć na wakacje?

Najwięcej ankietowanych (54%) chce wyjechać na urlop trwający od 4 do 7 dni. Są to najczęściej osoby mieszkające na wsi lub w małych miastach oraz osoby w wieku od 25 do 44 lat. Blisko 1/4 badanych (23%) wybiera się na wypoczynek od 8 do 14 dni. Na takie wyjazdy decydują się osoby z wyższym wykształceniem oraz z wyższymi dochodami. Zaledwie 3% osób planuje urlop trwający 15–30 dni i 1% osób więcej niż 30 dni. Są to częściej osoby starsze, przebywające na emeryturze i posiadające więcej czasu wolnego.

Ponad połowa ankietowanych zapytanych o to, jaką kwotę planuje przeznaczyć na wyjazd, wybrała odpowiedź między 1000 a 5000 zł, głównie na wyjazdy tygodniowe. Osoby wyjeżdżające na 2 tygodnie i dłużej są w stanie przeznaczyć więcej niż 5000 zł. Na wyjazdy weekendowe i trwające nie dłużej niż tydzień respondenci planują wydać do 1000 zł.

 

Podstawowe informacje o badaniu: W dniach 29.04–11.05.2022 r. na zlecenie OLX zostało przeprowadzone ogólnopolskie badanie dotyczące planów urlopowych Polaków, wzięło w nim udział łącznie 1050 osób. Zastosowaną metodologią było CAWI (Computer-Assisted Web Interview).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion Biuro prasowe
2025-07-21 | 09:00

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Tegoroczne hasło kampanii prowadzonej przez Grupę Żywiec „Nakręć mile, nie promile” ma zachęcić użytkowników jednośladów do odpowiedzialności za
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm

Wśród kluczowych kryteriów, którymi przedstawiciele pokolenia Z kierują się przy wyborze pracodawcy, są: atrakcyjne wynagrodzenie, atmosfera w firmie i zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Trzy czwarte managerów nie jest zadowolonych z młodych absolwentów szkół wyższych, wskazując na ich słabą motywację, brak profesjonalizmu i niskie umiejętności organizacyjne. Analitycy rynku pracy podnoszą, że aby przyciągnąć do siebie młode talenty i utrzymać je w strukturach firmy, pracodawcy muszą wprowadzić szereg zmian, szczególnie w zakresie kultury organizacyjnej.

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.