W IKEA równowaga działa! Nie tylko z okazji Dnia Kobiet
IKEA tworzy takie miejsce pracy, w którym wszyscy pracownicy, zarówno kobiety, jak i mężczyźni, czują się szanowani, doceniani i wspierani. Równowaga praw i obowiązków obu płci powinna być fundamentem każdego społeczeństwa, dlatego firma zachęca do jej promowania nie tylko z okazji Dnia Kobiet.
W IKEA wierzymy, że równowaga w traktowaniu kobiet i mężczyzn przynosi realne korzyści firmie, ale także ogólnie wpływa na społeczeństwo, wywołując pozytywne przemiany. W ramach badania Equal Pay przenalizowano 398 stanowisk dla 4965 osób pracujących w IKEA Retail – zarówno w sklepach, jak i w biurach. Porównane zostały stawki kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach, uwzględniając zarówno poziom kompetencji zawodowych, jak i roczne wyniki pracy.
Z badania wynika, że w roku finansowym 2019 (wrzesień 2018 – sierpień 2019) różnica w płacach kobiet i mężczyzn w IKEA wyniosła jedynie 0,16%. Ta drobna dysproporcja spowodowana jest m.in. dłuższą nieobecnością kobiet w pracy, która zazwyczaj wynika z np. urlopu macierzyńskiego czy rodzicielskiego. Właśnie dlatego IKEA dużą wagę przywiązuje do wspierania osób powracających do pracy po długich nieobecnościach oraz oferuje takie rozwiązania, jak urlop ojcowski.
Jak wynika z ostatniego raportu Gender Pay Gap Eurostatu różnica w płacach kobiet i mężczyzn w Polsce wynosi 7,2% (luka nieskorygowana, dane na 2017 r.), natomiast średnia europejska to aż 16%. Dysproporcja ta wynikać może m.in. ze stereotypów dotyczących płci oraz faktu, że często to właśnie kobiety korzystają z urlopów macierzyńskich i rodzicielskich.
Sporym wyzwaniem pozostają konsekwencje wynikające z dłuższej opieki nad dziećmi. Wg. analiz instytutu badawczego EIGE kobiety w Europie w każdym tygodniu spędzają 13 godzin dłużej na okresie nieodpłatnym niż mężczyźni. Z uwagi na obowiązki domowe, w niepełnym wymiarze godzin pracuje 9 mln kobiet i tylko 600 tys. mężczyzn. Równowaga w miejscu pracy jest zatem coraz istotniejsza dla europejskiego i polskiego biznesu.
Urlop ojcowski – wsparcie dla całej rodziny
Mimo coraz większej aktywności zawodowej mam małych dzieci, badania wskazują, że w Polsce nadal w 94% przypadków to kobiety zostają w domu z dzieckiem, kiedy w tym samym czasie 6% mężczyzn decyduje się na taką opiekę. W konsekwencji powoduje to mniejsze możliwości rozwoju zawodowego u mam lub rezygnację z awansu.
Dzień Kobiet to dla nas symbol wsparcia kobiet, niedyskryminowania oraz równych szans dla wszystkich bez względu na pleć. IKEA nieodłącznie wiąże prawa człowieka z prawem do takiego samego traktowania w pracy kobiet i mężczyzn. Dlatego od 1 stycznia 2020 r. wprowadziliśmy dodatkowy, pełnopłatny 4-tygodniowy urlop ojcowski. Wierzymy, że takie rozwiązanie może pozytywnie wpłynąć na relacje między ojcem a dzieckiem oraz możliwości rozwoju zawodowego kobiet – mówi Michał Pióro, Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w IKEA Retail Polska - Jest to wsparcie dla obojga rodziców, dzięki czemu zarówno mama, jak i tata mogą realizować się zawodowo i jednocześnie mają możliwość spędzania z dzieckiem najważniejszych, pierwszych chwil życia. Z urlopu ojcowskiego mogą skorzystać pracownicy, których dzieci urodziły się po 1 września 2019 roku – dodaje.
Równowaga działa!
Celem IKEA jest dążenie do równowagi praw i obowiązków poprzez oferowanie kobietom oraz mężczyznom równych szans i wspieranie ich w rozwoju zawodowym. W IKEA Retail w Polsce kobiety stanowią 47% kierowników oraz 56% wszystkich pracowników.
W IKEA wierzymy, że nasza różnorodność sprawia, że stajemy się lepsi. To dzięki tym wartościom tworzymy miejsce równych szans dla wszystkich pracowników bez względu na płeć, wiek, kulturę i przekonania. Naszym celem jest osiągniecie 100% równości płac w ramach identycznych stanowisk, jednocześnie nie zapominając o tym, że na wysokość wynagrodzenia wpływa ocena pracy oraz poziom kompetencji – tłumaczy Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail w Polsce.
IKEA na całym świecie dba o zachowanie równowagi w traktowaniu kobiet i mężczyzn na wszystkich stanowiskach kierowniczych. Kultura organizacyjna firmy zbudowana jest na wspólnocie oraz strategii różnorodności i integracji, a także środowisku pracy, które opiera się na kulturze szczerości i otwartości.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.