Komunikaty PR

Wakacje 2022. Jak Polacy będą stołować się podczas urlopu?

2022-04-26  |  14:00
Biuro prasowe

Z najnowszego badania opinii zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Dzikich Historii Młynik wynika, że większość Polaków – bo aż 70,9 proc. – będzie chciała zorganizować sobie urlop samodzielnie i dojechać na miejsce własnym środkiem transportu.[1] Tylko 14,5 proc. zdecyduje się na wyjazd zorganizowany. Co trzeci rodak wykupi wyżywienie oferowane przez hotel, hostel lub agroturystykę (32,7 proc.), podobna ilość ankietowanych będzie stołować się podczas urlopu na mieście (32,7 proc.). Co trzeci będzie sam robił zakupy i przygotowywał posiłki we własnym zakresie (34,5 proc.).[2]

 

Świadomość Polaków dotycząca wyżywienia, także podczas urlopu, jest coraz większa. Aż 50 proc. ankietowanych zdaje sobie sprawę, że w obiekcie na wynajem możliwe jest przygotowywanie posiłków na poziomie luksusowej restauracji. Tylko co piąty uważa, że tak wysoki poziom wyżywienia, dostępny w hotelu, hostelu lub domu na wynajem nie jest możliwy. Co trzeci nie umiał odpowiedzieć na to pytanie. Większość ankietowanych (44 proc.) zdaje sobie sprawę, że elastyczność dotycząca pór serwowania posiłków jest możliwa w obiektach na wynajem. Co czwarty (24,5 proc.) uważa, że jedzenie o dowolnych i samodzielnie wybranych porach jest niemożliwe, a właściciele obiektu na wynajem nie dostosowują pór podawania posiłków do potrzeb gości.

- Zdarza się, że hotele, hostele, czy domy na wynajem charakteryzują się elastycznością dotyczącą pór podawania posiłków, ale trzeba pamiętać, że ta elastyczność jest niewielka i zazwyczaj zawiera się w godzinach pomiędzy 8:00 a 11:00 w przypadku śniadania. Rzadko można zjeść o godzinie 5:00 rano, by wybrać się na grzybobranie lub ryby, a jeszcze rzadziej można zamówić śniadanie na godzinę 13:00, gdy chce się dłużej pospać. U nas jest to możliwe, bo elastyczność pojmujemy dalekowzrocznie. Ta elastyczność dotyczy zresztą nie tylko pór serwowania posiłków ale również ich składników – mówi Ewa Michalska, Szefowa Kuchni Dzikich Historii Młynik. Zanim zaczęła szefować w luksusowym obiekcie na Mazurach pracowała m.in. w kopenhaskiej NOMIE i Atelier Amaro. – To tam nauczyłam się, że gościnność i elastyczność jest kluczem do sukcesu. Każde menu jest tworzone indywidualnie. Bierzemy pod uwagę styl życia i preferencje naszych gości. Komfort kulinarny powinien być priorytetem również podczas wakacyjnego wypoczynku. Wspaniałe i zróżnicowane posiłki przyrządzone ze świeżych i najlepszej jakości składników determinują idealny urlop i powodują, że goście chcą do nas wracać, czują się dopieszczeni  i za każdym razem próbują czegoś nowego – dodaje.

 

Szwedzki stół rządzi

Większość Polaków podczas wakacyjnych wojaży preferuje szwedzki stół (43,1 proc.), ewentualnie dwa-trzy dania do wyboru (29,2 proc.). Dania serwowane, czyli podawane przez kelnera do stołu, bez możliwości wyboru spośród wielu propozycji, wybrałby co piąty rodak (18,1 proc.). Specjalne menu, ułożone pod konkretną osobę, z uwzględnieniem jej preferencji, alergii pokarmowych, czy nietolerancji byłoby pożądane przez 9,7 proc. ankietowanych.

Jakie powinno być, zdaniem Polaków, idealne menu serwowane w obiekcie na wynajem? Rodacy mieli możliwość wielokrotnego wyboru. Ich zdaniem najważniejsze jest, by było ono świeże, przygotowane z najlepszej jakości składników (62,7 proc.), różnorodne (47,3 proc.), uwzględniające dania konkretnego regionu (46,4 proc.), przygotowywane pod wymagania i preferencje konkretnego gościa (16,4 proc.). Za menu wegańskim opowiedziało się tylko 5,5 proc. ankietowanych, za menu polskim 30 proc., a za menu opartym na kuchniach poszczególnych krajów (np. kuchni włoskiej, greckiej, czy azjatyckiej) 20 proc.

Najwyższej jakości składnik to podstawa najlepszego menu. To właśnie dobry produkt z lokalnego źródła, charakterystyczny dla danego regionu decyduje o świetnym efekcie finalnym. Wspieramy lokalnych rolników, tym samym doceniamy gospodarkę regionalną. W naszej kuchni rządzą składniki pochodzące z Warmii i Mazur. Są to tutejsze sery, miody, ryby, mięsa, warzywa, zioła prosto z naszego ogródka i lasu za płotem. Staramy się przywracać do łask składniki zapomniane takie jak dzikie zioła, porosty czy jadalne kwiaty - podsumowuje Ewa Michalska, Szefowa Kuchni Dzikich Historii Młynik.

 


[1] Badanie opinii zrealizowane przez SW Research na zlecenie Dzikich Historii Młynik w marcu 2022 na reprezentatywnej grupie Polaków. Próba = 100.

[2] Tamże.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion Biuro prasowe
2025-07-21 | 09:00

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Tegoroczne hasło kampanii prowadzonej przez Grupę Żywiec „Nakręć mile, nie promile” ma zachęcić użytkowników jednośladów do odpowiedzialności za
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.