Komunikaty PR

Wielorazowa torba – czy to już nawyk Polaków? 43% ma ją zawsze przy sobie

2024-07-02  |  18:00
Biuro prasowe

43% Polaków zawsze ma przy sobie wielorazową torbę na zakupy, prawie ¼ korzysta z niej często, bo 3 razy w tygodniu, od czasu do czasu (raz w tygodniu) pamięta o niej ponad 14%. Tylko niespełna 5% nie używa takiej torby w ogóle. Najczęstszymi powodami niekorzystania z tego rozwiązania są spontaniczne zakupy lub zapominanie – przyznaje się do tego niemal co czwarty respondent. Co sprawiłoby, żeby Polacy częściej używali torby wielorazowej? Zdaniem ponad 25% z nich – przede wszystkim posiadanie jej w schowku czy bagażniku w samochodzie lub przy sobie, np. torbie lub plecaku – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research z okazji Międzynarodowego Dnia bez Torby Foliowej.

 

Międzynarodowy Dzień bez Toreb Foliowych

3 lipca ustanowiono Międzynarodowym Dniem bez Toreb Foliowych, aby zwrócić uwagę na problem korzystania z plastikowych torebek jednokrotnego użytku. Szacuje się, że każdego roku na świecie zużywa się 500 miliardów foliówek, których żywotność to ok. 20 minut, a proces rozkładu może trwać od 100 do 500 lat. Według danych Parlamentu Europejskiego statystyczny mieszkaniec naszego kraju rocznie korzysta z ponad 400 takich opakowań. Wiele z nich niestety trafia do środowiska naturalnego. Z raportu Programu Środowiskowego ONZ wynika, że do 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Dlatego tak ważna jest edukacja i działanie nt. korzyści ze stosowania toreb wielorazowych oraz ograniczenie użycia tych foliowych. Prawie wszystkie reklamówki jednorazowe są obecnie płatne. Wyjątek stanowią bardzo lekkie torby o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów (tzw. zrywki), które w sklepach znaleźć można przy owocach, warzywach i innych produktach sprzedawanych na wagę.

 

Na wszelki wypadek

 

Posiadanie torby wielorazowej weszło już Polakom w nawyk. Na pewno mają świadomość ich znaczenia. Wyniki badania przeprowadzonego w czerwcu br. przez SW Research na zlecenie NEPI Rockcastle[1], właściciela 14 centrów handlowych w Polsce, pokazują, że jedynie 4,7% nie korzysta z takiej torby w ogóle. Wśród respondentów najwięcej osób – 43% – przyznało, że zawsze ma ją przy sobie w tzw. gotowości, a 24,4% odpowiedziało, że używa jej aż 3 razy w tygodniu. 14,4% badanych wskazało, że zabiera ją na zakupy raz w tygodniu. Tylko ok. 5% w ogóle nie używa wielorazowych toreb.

 

Gubi nas spontaniczność i zapominalstwo

 

Mimo dość wysokiej świadomości dotyczącej korzyści z używania toreb wielorazowych nie zawsze dbamy o to, by korzystać z nich codziennie. Zdarza się nam po prostu nie pamiętać, żeby mieć ją ze sobą na wszelki wypadek. Brak takiej torby podczas spontanicznych zakupów deklaruje 24,5% Polaków, a niewiele mniej, bo 24% przyznaje, że zapomina jej zabrać z domu, nawet jeśli zakupy ma w planach. Sporadycznie zaś skarżymy się na brak nawyku posiadania tego pożytecznego na zakupach gadżetu – robi tak 7,2%. Jeszcze mniej, bo 4,4% pytanych w badaniu odpowiedziało, że nie przykłada wagi do tego, jakiej torby używa. Na szczęście tylko niewiele ponad 2% uważa torby wielorazowe za przeżytek, gadżet naszych babć. Podobne grono nie posiada takiej torby w ogóle.

 

W samochodzie lub odpowiednie miejsce w domu

 

Chcemy używać toreb wielorazowych, ale ponieważ niektórym wciąż nie weszło to w krew, to potrzebujemy wsparcia w budowaniu prawidłowych nawyków. Wśród pomysłów, żeby toreb wielorazowych używać częściej pojawia się posiadanie torby wielorazowej w samochodzie, np. w schowku lub w bagażniku. Za dobrą podpowiedź uważa to ponad ¼ respondentów. 15,2% chciałoby nosić ją przy sobie, np. w plecaku lub torbie, których używają na co dzień. Taka sama grupa uważa, że powinno być odpowiednie miejsce w domu, które przypominałoby o zabraniu torby przed wyjściem na zakupy. Mogłaby być to półka, szafka czy wieszak. 12,2% dodałoby taką przypominajkę do tradycyjnej listy zakupowej, a 8,8% do aplikacji. 7,2% za skuteczny pomysł z przypomnieniem o zabraniu torby na zakupy uznało tabliczkę/magnes na lodówce. Tylko 3,1% Polaków nie chce w ogóle używać toreb wielorazowych.

 

Torby z upcyklingu

 

Upcykling, czyli idea ponownego przetwarzania odpadów, z których powstają produkty o wyższej wartości, uznawany jest za wyższą formę recyklingu. I choć oba pojęcia odnoszą się do ponownego przetwarzania odpadów, to w przypadku upcyklingu powstają produkty o wyższej wartości niż pojedyncze materiały użyte do stworzenia danej rzeczy. Nadrzędnym celem takiego działania jest zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz powstających odpadów. Aby zainspirować klientów do idei upcyklingu, a także rezygnacji z opakowań jednorazowych, NEPI Rockcastle w ub. roku zorganizowało warsztaty szycia toreb z banerów reklamowych, które były wykorzystane w celach marketingowych, w należących do firmy 14 centrach handlowych. W trakcie warsztatów uszyto 1570 shopperek, dodatkowe 1400 odebrali klienci, którzy posiadali aplikację SPOT. W ten sposób przerobiono 1000 m2 dawnych banerów, problematycznych odpadów.

Wyniki badania dotyczące korzystania z toreb wielorazowych napawają optymizmem. Cieszymy się, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i chcą stosować rozwiązania, które nie mają tak negatywnego wpływu na środowisko, jak produkcja i używanie toreb foliowych. W naszych centrach handlowych od kilku lat promujemy zastosowanie opakowań wielokrotnego użytku. W ubiegłym roku zaprosiliśmy naszych klientów do akcji upcyklingowej, w ramach której mogli wybrać wzór na swoje torby shopperki, które powstały z niepotrzebnych już banerów reklamowych, i zabrać je do domu. Zamiast generować odpady, nadaliśmy im drugie wartościowe życie.  W tym roku również zapraszamy do naszych galerii, gdzie z okazji Międzynarodowego Dnia bez Toreb Foliowych będziemy dzielić się torbami wielokrotnego użytku z upcyklingu” – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability z NEPI Rockcastle.

 

Centra handlowe, w których będzie można wziąć udział w akcji to: Galeria Warmińska i Aura Centrum w Olsztynie, Galeria Tomaszów w Tomaszowie Mazowieckim, Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim, Karolinka i Solaris Center w Opolu, Focus Mall Zielona Góra, Bonarka w Krakowie, Pogoria w Dąbrowie Górniczej, Platan w Zabrzu, Alfa Centrum w Białymstoku, Galeria Wołomin, Galeria Copernicus w Toruniu oraz Forum Gdańsk.

 

***

NEPI Rockcastle (NRP.AS) (JSE.NRP) jest trzecią co do wielkości notowaną na giełdzie firmą działającą w sektorze nieruchomości handlowych w Europie pod względem wartości portfela inwestycyjnego oraz największym właścicielem, operatorem i deweloperem centrów handlowych w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE). Portfolio firmy, o wartości 6,9 mld euro, obejmujące 2,2 mln m² powierzchni GLA, zlokalizowane jest w dziewięciu krajach CEE. Firma jest liderem rynku w Rumunii i Polsce (dwóch największych rynkach NEPI Rockcastle), Bułgarii, Węgrzech i Słowacji, posiadając również centra handlowe w Chorwacji, Czechach, Litwie i Serbii. Wzrost NEPI Rockcastle jest zasilany przez nakłady inwestycyjne o wartości 600 mln euro oraz wspierany przez akwizycje. NEPI Rockcastle posiada dwie kluczowe przewagi strategiczne – unikalne portfolio przestrzeni handlowej na terenie CEE zgromadzone przez ostatnie 15 lat oraz zespół ponad 600 osób, który wnosi niezbędną lokalną wiedzę ekspercką w zakresie nieruchomości handlowych. Firma jest również członkiem Europejskiej Rady Miejsc Handlowych (ECSP) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Nieruchomości Publicznych (EPRA).

 

W Polsce NEPI Rockcastle jest właścicielem czternastu galerii handlowych: GALERIA WARMIŃSKA OLSZTYN, AURA CENTRUM OLSZTYNA, ALFA BIAŁYSTOK, GALERIA WOŁOMIN, GALERIA TOMASZÓW, FOCUS MALL PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, FOCUS MALL ZIELONA GÓRA, CH KAROLINKA OPOLE, SOLARIS CENTER w OPOLU, CH PLATAN ZABRZE, CH POGORIA DĄBROWA GÓRNICZA, BONARKA KRAKÓW, FORUM GDAŃSK, CH COPERNICUS w TORUNIU.

 

 


[1] Badanie zostało zrealizowane w dniach 11.06-12.06.2024 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 800 wywiadów z reprezentatywną ze względu na łączny rozkład płci, wieku i wielkość miejscowości próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Workation - pracuj i wypoczywaj w Trójmieście Biuro prasowe
2024-07-22 | 11:20

Workation - pracuj i wypoczywaj w Trójmieście

  Zdjęcia: https://1drv.ms/f/s!Ak6vnk2kpo84jPsrkKOMReX6D0_z9g?e=UDghVT  Wetransfer: https://we.tl/t-2nufSqFPD2  Workation - pracuj i wypoczywaj w
Styl życia Sulejów – kajakowa stolica Polski bije rekord
2024-07-22 | 07:30

Sulejów – kajakowa stolica Polski bije rekord

Urząd Miejski w Sulejowie postanowił podjąć próbę pobicia Rekordu Polski w kategorii „Największa parada kajaków”. 25 lipca 2024 roku w Gminie
Styl życia Frydrychowo: czy padnie nowy rekord na plon pszenicy ozimej?
2024-07-19 | 07:30

Frydrychowo: czy padnie nowy rekord na plon pszenicy ozimej?

Rekord Polski w kategorii „Największy plon pszenicy ozimej z hektara” cieszy się niesłabnącą popularnością. W tym roku, oprócz Śmielina, wyzwanie podejmie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.