Wielorazowa torba – czy to już nawyk Polaków? 43% ma ją zawsze przy sobie
43% Polaków zawsze ma przy sobie wielorazową torbę na zakupy, prawie ¼ korzysta z niej często, bo 3 razy w tygodniu, od czasu do czasu (raz w tygodniu) pamięta o niej ponad 14%. Tylko niespełna 5% nie używa takiej torby w ogóle. Najczęstszymi powodami niekorzystania z tego rozwiązania są spontaniczne zakupy lub zapominanie – przyznaje się do tego niemal co czwarty respondent. Co sprawiłoby, żeby Polacy częściej używali torby wielorazowej? Zdaniem ponad 25% z nich – przede wszystkim posiadanie jej w schowku czy bagażniku w samochodzie lub przy sobie, np. torbie lub plecaku – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research z okazji Międzynarodowego Dnia bez Torby Foliowej.
Międzynarodowy Dzień bez Toreb Foliowych
3 lipca ustanowiono Międzynarodowym Dniem bez Toreb Foliowych, aby zwrócić uwagę na problem korzystania z plastikowych torebek jednokrotnego użytku. Szacuje się, że każdego roku na świecie zużywa się 500 miliardów foliówek, których żywotność to ok. 20 minut, a proces rozkładu może trwać od 100 do 500 lat. Według danych Parlamentu Europejskiego statystyczny mieszkaniec naszego kraju rocznie korzysta z ponad 400 takich opakowań. Wiele z nich niestety trafia do środowiska naturalnego. Z raportu Programu Środowiskowego ONZ wynika, że do 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Dlatego tak ważna jest edukacja i działanie nt. korzyści ze stosowania toreb wielorazowych oraz ograniczenie użycia tych foliowych. Prawie wszystkie reklamówki jednorazowe są obecnie płatne. Wyjątek stanowią bardzo lekkie torby o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów (tzw. zrywki), które w sklepach znaleźć można przy owocach, warzywach i innych produktach sprzedawanych na wagę.
Na wszelki wypadek
Posiadanie torby wielorazowej weszło już Polakom w nawyk. Na pewno mają świadomość ich znaczenia. Wyniki badania przeprowadzonego w czerwcu br. przez SW Research na zlecenie NEPI Rockcastle[1], właściciela 14 centrów handlowych w Polsce, pokazują, że jedynie 4,7% nie korzysta z takiej torby w ogóle. Wśród respondentów najwięcej osób – 43% – przyznało, że zawsze ma ją przy sobie w tzw. gotowości, a 24,4% odpowiedziało, że używa jej aż 3 razy w tygodniu. 14,4% badanych wskazało, że zabiera ją na zakupy raz w tygodniu. Tylko ok. 5% w ogóle nie używa wielorazowych toreb.
Gubi nas spontaniczność i zapominalstwo
Mimo dość wysokiej świadomości dotyczącej korzyści z używania toreb wielorazowych nie zawsze dbamy o to, by korzystać z nich codziennie. Zdarza się nam po prostu nie pamiętać, żeby mieć ją ze sobą na wszelki wypadek. Brak takiej torby podczas spontanicznych zakupów deklaruje 24,5% Polaków, a niewiele mniej, bo 24% przyznaje, że zapomina jej zabrać z domu, nawet jeśli zakupy ma w planach. Sporadycznie zaś skarżymy się na brak nawyku posiadania tego pożytecznego na zakupach gadżetu – robi tak 7,2%. Jeszcze mniej, bo 4,4% pytanych w badaniu odpowiedziało, że nie przykłada wagi do tego, jakiej torby używa. Na szczęście tylko niewiele ponad 2% uważa torby wielorazowe za przeżytek, gadżet naszych babć. Podobne grono nie posiada takiej torby w ogóle.
W samochodzie lub odpowiednie miejsce w domu
Chcemy używać toreb wielorazowych, ale ponieważ niektórym wciąż nie weszło to w krew, to potrzebujemy wsparcia w budowaniu prawidłowych nawyków. Wśród pomysłów, żeby toreb wielorazowych używać częściej pojawia się posiadanie torby wielorazowej w samochodzie, np. w schowku lub w bagażniku. Za dobrą podpowiedź uważa to ponad ¼ respondentów. 15,2% chciałoby nosić ją przy sobie, np. w plecaku lub torbie, których używają na co dzień. Taka sama grupa uważa, że powinno być odpowiednie miejsce w domu, które przypominałoby o zabraniu torby przed wyjściem na zakupy. Mogłaby być to półka, szafka czy wieszak. 12,2% dodałoby taką przypominajkę do tradycyjnej listy zakupowej, a 8,8% do aplikacji. 7,2% za skuteczny pomysł z przypomnieniem o zabraniu torby na zakupy uznało tabliczkę/magnes na lodówce. Tylko 3,1% Polaków nie chce w ogóle używać toreb wielorazowych.
Torby z upcyklingu
Upcykling, czyli idea ponownego przetwarzania odpadów, z których powstają produkty o wyższej wartości, uznawany jest za wyższą formę recyklingu. I choć oba pojęcia odnoszą się do ponownego przetwarzania odpadów, to w przypadku upcyklingu powstają produkty o wyższej wartości niż pojedyncze materiały użyte do stworzenia danej rzeczy. Nadrzędnym celem takiego działania jest zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz powstających odpadów. Aby zainspirować klientów do idei upcyklingu, a także rezygnacji z opakowań jednorazowych, NEPI Rockcastle w ub. roku zorganizowało warsztaty szycia toreb z banerów reklamowych, które były wykorzystane w celach marketingowych, w należących do firmy 14 centrach handlowych. W trakcie warsztatów uszyto 1570 shopperek, dodatkowe 1400 odebrali klienci, którzy posiadali aplikację SPOT. W ten sposób przerobiono 1000 m2 dawnych banerów, problematycznych odpadów.
„Wyniki badania dotyczące korzystania z toreb wielorazowych napawają optymizmem. Cieszymy się, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i chcą stosować rozwiązania, które nie mają tak negatywnego wpływu na środowisko, jak produkcja i używanie toreb foliowych. W naszych centrach handlowych od kilku lat promujemy zastosowanie opakowań wielokrotnego użytku. W ubiegłym roku zaprosiliśmy naszych klientów do akcji upcyklingowej, w ramach której mogli wybrać wzór na swoje torby shopperki, które powstały z niepotrzebnych już banerów reklamowych, i zabrać je do domu. Zamiast generować odpady, nadaliśmy im drugie wartościowe życie. W tym roku również zapraszamy do naszych galerii, gdzie z okazji Międzynarodowego Dnia bez Toreb Foliowych będziemy dzielić się torbami wielokrotnego użytku z upcyklingu” – mówi Magdalena Gibney, Group Head of Sustainability z NEPI Rockcastle.
Centra handlowe, w których będzie można wziąć udział w akcji to: Galeria Warmińska i Aura Centrum w Olsztynie, Galeria Tomaszów w Tomaszowie Mazowieckim, Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim, Karolinka i Solaris Center w Opolu, Focus Mall Zielona Góra, Bonarka w Krakowie, Pogoria w Dąbrowie Górniczej, Platan w Zabrzu, Alfa Centrum w Białymstoku, Galeria Wołomin, Galeria Copernicus w Toruniu oraz Forum Gdańsk.
***
NEPI Rockcastle (NRP.AS) (JSE.NRP) jest trzecią co do wielkości notowaną na giełdzie firmą działającą w sektorze nieruchomości handlowych w Europie pod względem wartości portfela inwestycyjnego oraz największym właścicielem, operatorem i deweloperem centrów handlowych w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE). Portfolio firmy, o wartości 6,9 mld euro, obejmujące 2,2 mln m² powierzchni GLA, zlokalizowane jest w dziewięciu krajach CEE. Firma jest liderem rynku w Rumunii i Polsce (dwóch największych rynkach NEPI Rockcastle), Bułgarii, Węgrzech i Słowacji, posiadając również centra handlowe w Chorwacji, Czechach, Litwie i Serbii. Wzrost NEPI Rockcastle jest zasilany przez nakłady inwestycyjne o wartości 600 mln euro oraz wspierany przez akwizycje. NEPI Rockcastle posiada dwie kluczowe przewagi strategiczne – unikalne portfolio przestrzeni handlowej na terenie CEE zgromadzone przez ostatnie 15 lat oraz zespół ponad 600 osób, który wnosi niezbędną lokalną wiedzę ekspercką w zakresie nieruchomości handlowych. Firma jest również członkiem Europejskiej Rady Miejsc Handlowych (ECSP) oraz Europejskiego Stowarzyszenia Nieruchomości Publicznych (EPRA).
W Polsce NEPI Rockcastle jest właścicielem czternastu galerii handlowych: GALERIA WARMIŃSKA OLSZTYN, AURA CENTRUM OLSZTYNA, ALFA BIAŁYSTOK, GALERIA WOŁOMIN, GALERIA TOMASZÓW, FOCUS MALL PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, FOCUS MALL ZIELONA GÓRA, CH KAROLINKA OPOLE, SOLARIS CENTER w OPOLU, CH PLATAN ZABRZE, CH POGORIA DĄBROWA GÓRNICZA, BONARKA KRAKÓW, FORUM GDAŃSK, CH COPERNICUS w TORUNIU.
[1] Badanie zostało zrealizowane w dniach 11.06-12.06.2024 przez agencję SW Research metodą wywiadów on-line na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 800 wywiadów z reprezentatywną ze względu na łączny rozkład płci, wieku i wielkość miejscowości próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia.
![Workation - pracuj i wypoczywaj w Trójmieście Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1369330396,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Workation - pracuj i wypoczywaj w Trójmieście
![Sulejów – kajakowa stolica Polski bije rekord](/files/_uploaded/glownekonf_21902051,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sulejów – kajakowa stolica Polski bije rekord
![Frydrychowo: czy padnie nowy rekord na plon pszenicy ozimej?](/files/_uploaded/glownekonf_1435977117,w_270,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Frydrychowo: czy padnie nowy rekord na plon pszenicy ozimej?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy-ram,w_274,r_png,_small.png)
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.
Inwestycje
Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
![](/files/1922771799/lipinski-apartamenty-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.
Media
Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
![](/files/1922771799/dowbor-nasz-nowy-dom-foto-1,w_133,_small.jpg)
Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.