Wpływ COVID-19 na projektowanie wnętrz
Po Raporcie Wzorniczym opartym na trendach z Salone del Mobile z Mediolanu, Domoteka po raz kolejny zaprosiła do współpracy specjalistów z sektora wnętrzarskiego, by tym razem przyjrzeć się wpływowi COVID-19 na branżę wnętrzarską.
Efektem tej pracy jest złożony, ekspercki raport, poruszający zagadnienia wpływu pandemii COVID-19 na projektowanie wnętrz, zmiany podejścia do targów i promocji marek wnętrzarskich w obliczu pandemii oraz komunikację marek wnętrzarskich i perspektywy na przyszłość.
Wpływ pandemii na projektowanie wnętrz jest zjawiskiem złożonym i zależnym od rodzaju pomieszczenia, jego funkcji i przeznaczenia. Można jednak wskazać uniwersalne cechy – zmiany, które w czasach pocovidowych są zauważalne we wszystkich przestrzeniach, w których przebywamy.
Home office
Jedną z pierwszych zmian, która w związku z pandemią dotknęła szeroką grupę ludzi na całym świecie, była konieczność pracy i nauki z domu. Już po kilku tygodniach naprędce organizowane miejsca pracy przestały nam wystarczać. Wzrosło zainteresowanie typowo biurowymi meblami wśród klientów indywidualnych, niektóre firmy nawet oferujące typowo mieszkaniowe meble, otworzyły się na rozwiązania przydatne w domowych miejscach pracy: biurka, składane lub ukrywane w garderobach sekretarzyki i pulpity albo wielofunkcyjne meble dedykowane do małych mieszkań (chociażby kolekcja Intimacy firmy Zanotta, marki dostępnej w salonie NAP w Domotece), czy wielofunkcyjne fotele (np. Magis dostępny w salonie NAP w Domotece).
Bezpieczeństwo i higiena
W strategicznych, licznie odwiedzanych miejscach: w kuchniach, łazienkach, punktach obsługi klienta, bankach, sklepach, stacjach benzynowych, akademikach, szkołach i ośrodkach medycznych stosuje się antybakteryjne powłoki (np. ze związkami srebra lub miedzi), a także materiały odporne na substancje dezynfekujące (np. alkohol). Wprowadza się też – w okolicach drzwi, włączników, baterii – bezdotykowe rozwiązania sensoryczne. We wnętrzach publicznych kładzie się nacisk na jakość powietrza, a chorobotwórcze mikroby mogą być zwalczane za pomocą nowoczesnej technologii oświetleniowo-dezynfekującej (jak zaprezentowana na wrześniowych targach w Mediolanie Integralis firmy Artemide, marki dostępnej w salonie Exclusive Lights w Domotece).
Outdoor
Okres przymusowego zamknięcia w domach popchnął nas w stronę natury i nasilił rozwijający się w ostatnich latach trend outdoor – zagospodarowywania i zazieleniania wszelkich możliwych przestrzeni na zewnątrz. Wzrosło zainteresowanie meblami i akcesoriami outdoor: oświetleniem, kominkami, nagłośnieniem, sprzętami związanymi z przygotowywaniem jedzenia na powietrzu i podejmowaniem tam gości. Outdoorowe propozycje pojawiały się na targach bardzo szeroko: od firm, które znane są z tego rodzaju mebli (np. Kartell, Magis, Ethimo), po marki typowo mieszkaniowe, takie jak B & B Italia.
Wellness i zdrowie psychiczne
Napięcia, lęki i negatywne emocje wywołane obawami o zdrowie najbliższych, niepewnością zatrudnienia, izolacją lub przeciwnie – koniecznością spędzania lockdownu w warunkach braku prywatności i stłoczenia – nasiliły problemy ze zdrowiem psychicznym i samopoczuciem wielu osób. To skłaniało nas do weryfikacji priorytetów życiowych, m.in. tych dotyczących miejsca zamieszkania i sposobu aranżacji przestrzeni. Zaczęliśmy szukać rzeczy, które poprawiają nam humor i samopoczucie. Jedni wciągnęli się w uprawę roślin, inni sprawili sobie czworonożnego pupila. Wiele osób zaczęło ćwiczyć w domowych warunkach, znalazło nowe hobby. Większą wagę przywiązujemy do swojego otoczenia, eliminujemy sprzęty i akcesoria, których nie lubimy, wybierając przedmioty miłe w dotyku (dążenie do równowagi haptycznej wywołanej izolacją i brakiem fizycznego kontaktu z innymi ludźmi), o stonowanych, spokojnych kolorach.
Więcej szczegółów w pełnym raporcie Domoteki dostępnym na stronie: https://domoteka.pl/raporty/
– Domoteka to jedno z największych centrów wyposażenia wnętrz w Polsce i jedyne o tak szerokiej ofercie designerskich marek cenionych na świecie za jakość i awangardowe wzornictwo. Jak na lidera przystało, śledzi nurty i tendencje poruszające branżą, a także współpracuje z ekspertami wnętrzarskimi, designerami, producentami, badaczami trendów handlowych i zachowań konsumenckich – mówi Agata Brzezińska, Head of CEE z firmy Pradera, właściciela Domoteki.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Dom i ogród
Sandra Kubicka: Najpierw kupiłam małą domową szklarnię na zioła. A teraz zamówiłam duży model do ogrodu i będę tam mieć pomidory, ogórki i truskawki

Modelka czerpie dużą radość z własnoręcznie wyhodowanych ziół i warzyw. Swoją przygodę z ogrodnictwem zaczęła od małej domowej szklarni kupionej w sklepie internetowym, a już niedługo będzie miała szklarnię z prawdziwego zdarzenia. Sandra Kubicka nie ukrywa, że teraz z dużą niecierpliwością czeka na to, jaki plon wydadzą sadzonki pomidorów. Na razie rosną jak na drożdżach.