Zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej: priorytet po pandemii
Zachęcanie dzieci do aktywności fizycznej: priorytet po pandemii
Skutki pandemii szczególnie boleśnie dotknęły najmłodszych - w tym czasie ich aktywność fizyczna wyraźnie spadła. Polscy lekkoatleci zachęcają dzieci i młodzież do sportu: wakacje to świetny czas by powrócić do ruchu.
Ostatnie lata oznaczały dla dzieci ogromną zmianę stylu życia. Mniej ruchu i kontaktów z rówieśnikami, a więcej czasu przed komputerem – to największe trudności, które zdiagnozował raport „Aktywność fizyczna i żywienie dzieci w czasie pandemii”, zrealizowany przez Nestlé i Polski Związek Lekkiej Atletyki (PZLA)[1]. Za najbardziej destrukcyjny wpływ izolacji na dzieci ich rodzice uznali brak kontaktu z rówieśnikami (70 proc.), a także brak możliwości uczestniczenia w zajęciach sportowych (47 proc.). Raport przyniósł niepokojące dane na temat diety dzieci – zwłaszcza w przypadku grupy najmniej aktywnej fizycznie: tylko co piąte dziecko codziennie sięgało po warzywa, co trzecie – po owoce.
Na potrzebę aktywności fizycznej i optymalnego odżywiania najmłodszych odpowiada program „Lekkoatletyka dla każdego!”. Jego celem jest popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży, promocja zdrowego i aktywnego stylu życia oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. W tym roku odbywa się 8. edycja programu - i obejmuje regularne zajęcia i treningi dla dzieci, realizowane w skali całego kraju przez wykwalifikowanych trenerów PZLA, a także warsztaty żywieniowe.
- W jaki sposób zachęcić dzieci do aktywności fizycznej? Najlepiej zacząć wcześnie: od pokazywania im uroków sportów, przypominających naturalną aktywność kilkuletniego dziecka – takich, jak biegi, podskoki, rzuty – mówi Sebastian Chmara, utytułowany lekkoatleta, wiceprezes PZLA – Na początek świetne będą dyscypliny ogólnorozwojowe, takie jak lekkoatletyka, gimnastyka czy pływanie. Zachęćmy, a potem wspierajmy dziecko w sporcie, który mu się spodoba, aby radość z jego uprawiania weszła mu w nawyk. Kolejnym etapem może być specjalizacja w danej dziedzinie.
Obok aktywności fizycznej, kluczowe jest optymalne odżywianie. Dlatego częścią programu „Lekkoatletyka dla każdego!” są warsztaty kształtujące prawidłowe nawyki żywieniowe - koordynuje je Nestlé. W tym roku wzięło w nich udział już 1 200 dzieci, a jesienią planowana jest kolejna tura.
- Warto pamiętać o tym, że dzieci najlepiej się uczą naśladując dorosłych – mówi Blanka Mellova, kierownik Centrum ds. żywienia, zdrowia i wellness w Nestlé – Wykorzystajmy wakacyjny czas na wspólne przygotowywanie posiłków, sięgając po tak szeroko teraz dostępne warzywa. Zaowocuje to nie tylko apetycznymi, bajecznie kolorowymi posiłkami, ale i wykształceniem zdrowych nawyków.
Ogólnopolskie zawody już wkrótce!
Już w czwartek 23 czerwca w Sieradzu odbędą się Ogólnopolskie Zawody „Lekkoatletyka dla każdego!”, będące zwieńczeniem całorocznych zmagań dzieci trenujących w programie. W imprezie weźmie udział ok. 600 dzieci, rozwijających na co dzień swoje pasje lekkoatletyczne w całym kraju pod okiem wykwalifikowanych trenerów PZLA. Młodzi sportowcy zmierzą się w tak różnorodnych konkurencjach, jak biegi na krótkich i dłuższych dystansach, bieg przez płotki, skok w dal, skok wzwyż, skok o tyczce, rzut oszczepem. Szczegóły programu dostępne są na stronie https://www.lekkoatletykadlakazdego.pl/
O Nestlé
Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia z portfolio blisko 1600 produktów i prawie 70 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA oraz PURINA. Nestlé działa na polskim rynku od 1993 roku. Firma zatrudnia aktualnie 5500 pracowników w 8 lokalizacjach.
[1] Badanie online, Kantar, wrzesień 2020, zrealizowane wśród rodziców uczestników programu „Lekkoatletyka dla każdego!” (1062 osoby) oraz rodziców z panelu Klubu Kantar (nie uczestniczących w programie LDK).

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Muzyka
Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.