Zainteresowanie wakacjami w Polsce o ⅓ mniejsze niż rok temu
Ponad ¼ Polaków planujących wakacyjny wyjazd to dwoje dorosłych z dwojgiem dzieci, jak wynika z danych polskiego serwisu turystycznego Nocowanie.pl. Najwięcej turystów szuka noclegów na wyjazd 7-dniowy, tylko niecałe 4 proc. na wyjazd dwutygodniowy. Najchętniej wybierany rodzaj zakwaterowania to domki. W porównaniu do ubiegłego roku widać bardzo duży spadek zainteresowania wyjazdami – aż o ⅓.
Za dwa dni rozpoczynają się wakacje, jednak zainteresowanie wyjazdami na terenie Polski jest aż o 32 proc. mniejsze niż rok temu, jak wynika z danych Nocowanie.pl, polskiego serwisu turystycznego z bazą zweryfikowanych obiektów, odwiedzanego w sezonie nawet przez 4 mln użytkowników miesięcznie. Zapytań o zakwaterowanie w lipcu jest o ¼, a w sierpniu nawet o połowę mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Nieco ponad ¼ osób szuka noclegów na wyjazd tygodniowy, a niecałe 4 proc. na dwutygodniowy. Na 6 dni planuje wyjechać 13 proc. turystów. Na podstawie już opłaconych zaliczek można szacować, że średni koszt noclegów wyniesie 1902 zł za cały pobyt i 108 zł za osobodobę.
Po dwóch latach pandemicznych ograniczeń zarówno turyści, jak i branża turystyczna liczyli na normalne wakacje. Tymczasem inflacja osiągnęła już poziom niemal 14 proc., pociągając za sobą wzrost kosztów życia, rosną też ceny m.in. energii i paliwa oraz raty kredytów hipotecznych. Zmagają się z nimi nie tylko sami turyści, ale również właściciele obiektów noclegowych, którzy oprócz tego jednocześnie muszą konkurować z tanimi ofertami zagranicznymi. Jednak ceny wycieczek zagranicznych również wzrastają. W tej sytuacji wielu Polaków wybiera ostrożność, odkłada decyzję o wyjeździe na ostatnią chwilę lub skraca długość planowanego urlopu – mówi Tomasz Zaniewski, CFO Nocowanie.pl.
Władysławowo najpopularniejszą miejscowością
Ponad 70 proc. wyjeżdżających szuka zakwaterowania w województwach pomorskim i zachodniopomorskim, a najpopularniejszą lokalizacją jest Władysławowo. Zakopane (3 proc. zapytań) i Karpacz (1,5 proc. zapytań) to jedyne nienadmorskie miejscowości wśród 20 najczęściej wyszukiwanych. Wśród popularnych destynacji wyszukiwanych przez osoby zainteresowane wyjazdem nad morze znajdziemy również Sarbinowo, Łebę, Pobierowo czy Kołobrzeg.
Co czwarte wyszukanie dotyczy wyjazdu pary z dwojgiem dzieci
Blisko 40 proc. turystów jest zainteresowanych wynajęciem domku, a 33 proc. myśli o rezerwacji kwatery lub pokoju. Małe zainteresowanie budzą gospodarstwa agroturystyczne – dotyczy ich tylko ok. 1,5 proc. wyszukiwań. Noclegu w hotelu szuka mniej niż 1 proc. wyjeżdżających.
Najwięcej turystów – aż ¼ – szuka zakwaterowania dla dwojga dorosłych z dwojgiem dzieci. Ponad 17 proc. wyjeżdżających to pary dorosłych, a 16 proc. dwoje dorosłych z jednym dzieckiem. Niecałe 2 proc. to jeden dorosły z jednym dzieckiem, a 1,5 proc. szuka opcji wyjazdu w pojedynkę.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.