Zaraz po gwarancji się zepsuje? Jak Polacy oceniają jakość sprzętów AGD
Aż 44%[1] Polaków uważa, że jakość dużych sprzętów AGD jest lepsza niż jeszcze 10 lat temu. Jednocześnie, 34% ocenia ją jako gorszą, co pokazuje, że opinie Polaków dotyczące tego typu sprzętów są mocno spolaryzowane. Czy to podejście może przełożyć się na system gwarancji posprzedażowej?
W powszechnej świadomości utarło się przekonanie, że sprzęty różnej maści, nie tylko te dotyczące gospodarstwa domowego, były lepszej jakości jeszcze kilkanaście lat temu. Z nostalgią wspominamy dziedziczone po rodzicach pralki czy “niezniszczalne” radia. Jednak, jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Whirlpool[2], w rzeczywistości oceny Polaków dotyczące jakości sprzętu AGD na przestrzeni lat, są podzielone niemalże po równo. Co ciekawe, to osoby aktywnie dbające o środowisko najczęściej wskazywały na podniesienie się jakości sprzętów gospodarstwa domowego w ciągu ostatnich lat. Z kolei tzw. boomersi, czyli pokolenie urodzone w latach 50. to największa grupa, która uznaje, że jakość sprzętu jest gorsza niż kiedyś.
Lepsza jakość, dłuższe życie
Jak się okazuje, postawy Polaków dotyczące jakości sprzętu AGD mają również wpływ na ich podejście do przedłużania posprzedażowej gwarancji. 44% respondentów zadeklarowało, że jest zainteresowanych przedłużeniem standardowej, dwuletniej gwarancji producenta. – Polacy są coraz bardziej otwarci na zakup dodatkowych usług związanych z wydłużaniem gwarancji na sprzęt AGD. To pokazuje, że nie tylko kupujemy świadomie, ale później chcemy też właściwie zadbać o sprzęty gospodarstwa domowego, na które się zdecydowaliśmy. Duże AGD jest w naszych domach kilka, czasami nawet kilkanaście lat, więc jesteśmy gotowi ponieść dodatkowe koszty, by wpłynąć na długie życie tego sprzętu – komentuje Andrea Riggio z Whirlpool Corporation. – Co istotne, zainteresowanie przedłużoną gwarancją jest najwyższe wśród przedstawicieli najmłodszych generacji, tzw. zetek i millenialsów. Nie jest to zaskoczeniem – młodzi ludzie stawiają duży nacisk na eko rozwiązania, a stan środowiska i ich wpływ na zmieniający się klimat są ważnym czynnikiem przy podejmowaniu konsumenckich decyzji – dodaje Andrea Riggio z Whirlpool Corporation.
Jak pokazały badania[3], obsługa posprzedażowa oferowana przez producentów AGD jest istotna aż dla 65% respondentów. – To pokazuje, że klienci chcą mieć wpływ na żywotność swoich sprzętów. W dobie utrzymującej się wysokiej inflacji, szybkich zmian na rynku gospodarczym, a także coraz to nowszych technologii, to ważne, by mieć możliwość jak najlepszego zadbania o sprzęt, który towarzyszy nam w codziennych obowiązkach – mówi Andrea Riggio z Whirlpool Corporation.
Cena ma znaczenie
Jak się okazuje, mimo dość dużego zainteresowania opcją przedłużenia gwarancji, nie każdy klient jest gotowy ponieść koszt związany z zakupem takiej usługi. Tu kluczową rolę odgrywa… cena. Zainteresowanie kupnem dodatkowej gwarancji jest w dużej mierze związane z wysokością tego wydatku. Respondenci zadeklarowali, że optymalny koszt tej dodatkowej opcji nie powinien przekraczać 25% wartości zakupionego sprzętu AGD. Jeśli koszt jest poniżej tej wartości, usługa często jest uznawana za niezbyt wiarygodną, a gdy jest powyżej wspomnianych 25% - klienci uznają ją za zbyt drogą, a jednocześnie niewartą swojej ceny.
[1] Badanie zrealizowane na zlecenie Whirlpool Corporation przez Zymetrię pt. „Postawy i zachowania użytkowników dużego AGD – droga do sustainability poprzez serwis i innowacje”, wykonanego techniką CAWI w marcu 2023r.
[2] Tamże
[3] Tamże

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
Trener przeżył niedawno prawdziwe chwile grozy po tym, gdy jego siostra trafiła do szpitala. Mimo że jest już dorosła, to nadal czuje się za nią odpowiedzialny, tak samo jak wtedy, kiedy opiekował się nią po wyjeździe mamy do USA. Jednocześnie Qczaj apeluje do tych, którzy zmagają się z jakimś kryzysem psychicznym, by nie wstydzili się mówić o swoich problemach i mieli odwagę prosić o pomoc. Dzięki temu można zapobiec tragedii.
Konsument
Otyłość i niedożywienie u seniorów często idą w parze. Źródłem problemu często tańsza, wysokoprzetworzona żywność

Niemal 64 proc. osób między 65. a 74. rokiem życia ma nadmierną masę ciała. Co piąty senior cierpi z powodu niedożywienia. Szczególną sytuacją jest taka, w której osoba starsza jest otyła, ale jednocześnie niedożywiona jakościowo. U źródeł problemów żywieniowych leżą z jednej strony mechanizmy związane z fizjologią starzenia się oraz różne choroby towarzyszące, a z drugiej – czynniki ekonomiczne i psychologiczne, takie jak samotność czy brak wystarczających środków. Eksperci zwracają uwagę na to, że ważne jest edukowanie i aktywizowanie seniorów, ponieważ zarówno otyłość, jak i niedożywienie prowadzą do poważnych konsekwencji zdrowotnych.
Gwiazdy
Anna Powierza: Mimo wyniku wyborów prezydenckich z czasem będzie mniej podziałów w społeczeństwie. Chciałabym pierwszej damy, która stoi po stronie kobiet

Aktorka nie dziwi się, że wynik wyborów prezydenckich budzi tak ogromne emocje, bo przecież niemal równej połowie głosujących niezwykle trudno pogodzić się z tym, że nie wygrał właśnie ich faworyt. Eksperci zastanawiają się, jak będzie teraz wyglądał polityczny krajobraz, rządzący już podejmują pewne kroki, a Anna Powierza chce wierzyć, że nowy lokator Pałacu Prezydenckiego sprosta wyzwaniu i udowodni, że głos oddany na niego nie został zmarnowany. Na wysokości zadania powinna także stanąć jego żona.